Som sexsäljare är det i stort sett omöjligt att bemöta vad som skrivs i pressen om oss då man alltid tycks kräva att man ska skriva under debattartiklar med sitt riktiga namn. Tyvärr kan jag inte göra detta pga horstigmat och mina två tonårsbarn. Jag planerar därför att bemöta ett flertal skribenter i höstens prostitutionsdebatt genom ett inlägg här på min blogg istället. Det inlägget väntar jag dock lite med tills efter helgerna så alla har firat klart jul och nyår.
En av de jag hade planerat att bemöta här på bloggen är Lena Thomsson pga hennes artikel i Gefle Dagblad den 7/12 – Indignerade argument. Hon inledde sin artikel med raderna:
Att ta en annan människas kropp i besittning är en våldshandling, slaveri. Tillåter vi prostitution dränks jämställdhetssträvandena i kommersialismens villkor, så – vad ska vi med prostitution/pornografi?
Lena Thomsson tycker att Petra Östergren i sin nya bok – Porr, horor och feminister - ”argumenterar indignerat med argument så låga att ögonbrynen far upp i taket”. Och eftersom jag naturligtvis inte håller med så var denna skribent given på min lista.
För även om det är Petras bok som kritiseras så känner jag många gånger att kritiken mot boken i själva verket är kritik mot prostitutionen som sådan. Argumenten baserar sig vanligtvis på okunskap om vad prostitution är eller så är det medvetna retoriska knep. Jag är trött på alla artiklar i media där jag som sexsäljare och mitt gebit framställs på ett felaktigt sätt.
Den typen av artiklar tycker jag inte ska få förbli obesvarade längre, de förtrycker bara den kvinnliga sexualiteten mer och förstärker horstigmat samt alla fördomarna som finns mot oss som säljer sex och våra kunder. Det får vara stopp och belägg för det nu.
Jag tog därför innan jul kontakt med Kulturredaktionen på Gefle Dagbald för att be om Lena Thomssons mailadress. Då jag förklarade varför jag önskade få den, svara de med att jag kanske kunde få en möjlighet att svara henne i deras tidning istället. Och det var ett erbjudande jag absolut inte kunde tacka nej till. En debattartikel skrevs och accepterades och idag finns den att läsa i Gefle Dagblad – Vi som säljer sex har samma rättigheter som alla andra!:
|
Har rätt? Petra Östergren har skrivit en bok om prostitution och får medhåll från Isabella Lund, eskort. |
Vi som säljer sex har samma rättigheter som alla andra!
Lena Thomsson skriver i sin recension av Petra Östergrens bok Porr, horor och feminister: ”Att ta en annan människas kropp i besittning är en våldshandling, slaveri.” Vi som säljer sexuella tjänster är eniga med alla om detta är fel samt att ingen har rätt att köpa en annan människa. Detta kan heller inte ske inom den frivilliga prostitutionen. Sexuell människohandel handlar om fattigdom i andra länder, tvång och slaveri och ska inte blandas ihop med frivillig prostitution.
Precis som Östergren visar i sin bok finns det fria och oberoende sexsäljare. Jag är en av dem (även om jag inte är med i boken). Det är jag, och ingen annan, som har kontrollen och styr vem som får lov att träffa mig. Det som sker, sker på mina villkor, efter mina regler och ingen kan köpa en tjänst av mig som jag inte själva vill utföra. Jag är långt ifrån en slav.
Det är inte skadligt att ha sex med en främmande människa om bägge parterna är överens om att så ska ske. Varför skulle då sex mellan två vuxna människor helt plötsligt bli en våldshandling om mannen betalar för att få ha sex med kvinnan? Att som prostitutionsmotståndare påstå att mannen automatiskt får makt över kvinnan och i princip kan göra vad han vill stämmer inte.
Det är helt naturligt att man som människa har gränser för sexuella aktiviteter, speciellt tillsammans med en främmande människa. De flesta som både säljer och köper sexuella tjänster är helt normala människor som möts för att njuta av sex tillsammans. Lika mycket som kunden måste respektera mina gränser, respekterar jag självklart hans eller hennes gränser.
Alla servicetjänster vi betalar för sker ytterst sällan helt på kundens villkor, där kunden känner makt över den som utför tjänsten. Jag själv känner aldrig att jag har makt över min massör, frisör, läkare, terapeut, kurator, revisor eller vem det än är jag köper en tjänst av. En liknande situation uppstår mellan en kvinna som säljer sexuella tjänster och hennes manliga kund.
Lena Thomsson menar att om man tillåter prostitution så dränks jämställdhetssträvandena i kommersialismens villkor. Var finns argumenten för detta? I ett jämställt samhälle har kvinnor rätt att fritt bestämma över sina egna liv och sina kroppar. Där har vi som säljer sex samma mänskliga rättigheter som alla andra, samt rätt att sälja sex under trygga och anständiga förhållanden.
Sex som går utanför normen, känner många sig äcklade inför och tar avstånd ifrån. Även om det sker mellan vuxna, samtyckande fria människor. Sexsäljare behandlas därför idag med samma förakt som man visade homosexuella i mitten av förra seklet. Som kvinna kan du ta betalt och tycka om ett jobb, bara det inte handlar om sex! Det är förvånansvärt att vi inte kommit längre i den sexuella jämställdheten mellan könen.
Isabella Lund,
en fri oberoende eskort
Fotnot: Namnet är ett alias.
.
..
Andra bloggar om: eskort, feminism, prostitution, debatt, politik, media Pingat på intressant.se

onsdag, december 27, 2006 at 20:40
Väl talat! Och roligt att se en tidning som vågar publicera detta.
Kan för övrigt konstatera att jag inte ännu sett ett svar på din insändare i Sydsvenskan för ett tag sedan. Hur man ska tolka det vet jag inte…
PS: Du har himla fina bilder på din sida!
onsdag, december 27, 2006 at 21:06
Det jag undrar över är hur GD överhuvudtaget kunde publicera en så usel recension. Att rakt av såga en bok utan vidare motivering och istället rekommendera en annan bok är inte professionellt; vem är kvinnan som gjort denna vidriga gärning? Hur kan sådana få verka i tidningar?
Fast det visar kanske med eftertryck hur blinda vissa är för verkligheten.
onsdag, december 27, 2006 at 21:54
Jag har ingen aning vem den kvinnan är Blogge, hon har ingen mailadress i alla fall (det finns fortfarande sådana människor i vårt land).
Jag tyckte också hennes recension var en av de sämst skrivna jag läst och därför känns det bra att GD våga ta in min artikel. Som du kan se av bilden så tar ju artikeln nästan upp en hel sida i dagens GD
Fast ärligt så var kanske den här artikeln inte min bästa, jag hade svårt att vara riktigt skärpt och fokuserad när jag skrev den, men den blev bättre än recensionen i alla fall
Biggles angående min insändare i Sydsvenskan så hoppades redaktören där på en debatt. Men det var ingen som skrev, inte ens som han själv sa… de vanliga idiotsvaren som består till hälften av svordomar. Efter ett par veckor trilla det dock in ett positivt svar på mitt inlägg men då var det lite för sent för dem att ta in det.
Redaktören skickade dock brevet till mig och det var ett bra inlägg som handlade om hur sexualskräcken bitit sig fast i oss och insändaren önskade att vi kunde ha en mer naturlig syn på sex utan inblandning från religion och annat.
Kan avslutningsvis berätta att Sydsvenskan är den enda av landets stora tidningar som artigt besvarar mail från mig när jag tagit kontakt i hopp om att få en debattartikel publicerad. (Jag har gjort några försök att få in en artikel på de stora tidningarna.) Och det ska dem ha en eloge för.
De kan dock inte publicera artiklar utan ens riktiga namn då tidningens ägare bestämt att man där inte får lov att skriva under ett pseudonym.
onsdag, december 27, 2006 at 23:20
Jag tycker absolut att du ska vara nöjd med den artikeln. Den är saklig, kort, och kärnfull. Du är fantastisk!
torsdag, december 28, 2006 at 1:04
Bra artikel, Isabella.
Det finns en sak, som man måste ta i förr eller senare. Även om den bränns. Det lesbiska diktatet. Det är här – horstigmat, sexköpslagen osv. – inte bara en fråga om rätt och fel, mänskligt och omänskligt, onda och goda osv. Med i beräkningen måste man ta, att den nuvarande, svenska sexagendan styrs av en oerhört inflytelserik lesbisk maffia, draperad i ädelhetens skimrande mantel, under vilken döljer sig ingenting annat än ett mekaniskt (biologiskt oundvikligt) manshat. Dina lesbiska motståndare reagerar inte rent mänskligt som du, Isabella.
Manshatet gäller bara biologiska män. Inte queerkvinnor som äter hormoner, anlägger skägg, spänner fast rediga strap-ons för att duktigt sätta på sina flickvänner osv. Dessa ”kvinnor” är enbart ädla och föredömliga.
I ett normalt samhälle skulle den homosexuella grupperingen komma att balanseras av den heterosexuella majoriteten. Den naturliga balanseringen är emellertid nu satt ur spel. Balansen bestäms av den massmediala skuggvärlden. T.ex. en oavbruten ström av lesbiska program i Sveriges radio:
Vagina Grande och Åsa & Gertrud – ohämmad musik och vild humor
Gender minns freja!
Gender minns Radio Ellen, unik kvinnohistoria och radiohistoria
Gender blickar bakåt 70 tal
Gender blickar bakåt 60 tal
Gender blickar bakåt 50 tal
Gender blickar bakåt 40 tal
Gender 25 oktober – Tyst i media men hett under ytan
Gender 18 oktober – En våt filt över jämställdheten?
Gender 11 oktober – Porr och film
Gender 4 oktober – Hagamannen i medierna & Kvinnor som rider
Gender 27 september – Snippan och ett manligt generationsmöte
Gender 20 september – Vad händer nu med arbetet mot mäns våld mot kvinnor?
Gender 13 september – Hur vill politikerna arbeta mot mäns våld mot kvinnor?
Gender 6 september – Våld, Polyamori och Bröllop
Gender 16 augusti Historiska tillbakablickar
12 juli: Kvinnoresan till Indien – en repris från förra sommaren
Gender 28 juni – Pojkars våld mot pojkar & Familj på kollissionskurs med idealen
Gender 21 juni – Bilder av blottare på nätet & Barnmorskan som blev genusforskare
Gender 14 juni – Kvinnor tar natten tillbaka
Gender 7 juni – Protest mot våldtäkter & Fågelskådning, en manlig historia
Gender 31 maj – Stålkvinnor från förr
Gender 24 maj – Kvinnor som rider & queera tangosteg
Gender 17 maj – Hur kan våldsamma män förändras?
Och så vidare.
torsdag, december 28, 2006 at 2:05
Tack för de vänliga orden X och Ulf.
Visst är det tråkigt med manshatande feminister Ulf, lesbiska eller inte. Men lyckligtvis hatar inte alla lesbiska feminister män lika lite som bögar hatar kvinnor. Men det är synd att de får ta så stor plats i samhället.
Det är faktiskt oroande, mycket oroande att män inte får lov att vara män. Att män nästan är rädda för att uppfattas som våldsamma djur eller som pedofiler om de jobbar med barn.
Louise Persson hade som en första lucka i sin adventskalender lite feministisk kampsång. Hon skrev i kommentarerna: Det beklämmande är inte texten, inte ens utförandet, egentligen, det beklämmande är applåderna, lägg gärna märke till gubben som av grupptryck (?) applåderar till slut.
Jag håller med och tycker det var en skandal när SVT visade detta och värre sånger än denna i direktsändning från FI konferansen. Maken till rasism och diskreminering har jag inte sett på TV!
torsdag, december 28, 2006 at 9:38
Men det här var väl det larvigaste jag läst på länge. Jag menar Ulfs kommentar. Menar han allvar? Vad har Gender med homosexualitet att göra? Jag antar att Ulf hade stämplat mig som manshatande lesbian om han träffat mig. Helt utan att veta något om mig och min sexualitet.
Sen undrar jag verkligen om det är så att ”lesbiska feminister” får ta stor plats i samhället. Ärligt talat, hur ofta ser ni kvinnopar som pussas i offentligheten jfrt med heteropar, hur ofta är det en lesbisk romans som skildras i filmer, tv-serier, pjäser osv jfrt med heteroromanser osv? Väx upp och se verkligheten som den är vet jag.
torsdag, december 28, 2006 at 14:36
Jag tror Ulf skyller hela prostitutionspolicyn och radikalfeminismen på manshatande lesbiska feminister Charlotte. Och det var radikalfeministerna jag menade har fått för stor plats, fast det klargjorde jag inte.
Jag har egentligen ingen aning vad dessa kvinnor har för sexuell läggning, men ett klart förakt för män kan man utläsa i mycket av det dem säger.
Sen får inte Ulf eller någon annan glömma bort att bland de som är sexliberala (eller vad det nu heter) finns alla möjliga sorters sexuella läggningar och jag tror att vi som säljer sex ofta möter större förståelse för vår situation i denna gruppen än ute i det övriga samhället.
tisdag, februari 27, 2007 at 14:56
Tack Isabella för dina insatser. Jag är 34 och säljer sex som du, samtidigt som jag har familj med två barn och make. Jag har gjort det sedan jag var 25 och vill gärna ha igång en debatt om det. De här raderna som du citerade
”Att ta en annan människas kropp i besittning är en våldshandling, slaveri. Tillåter vi prostitution dränks jämställdhetssträvandena i kommersialismens villkor, så – vad ska vi med prostitution/pornografi?”
– de sårar mig verkligen. Vem har rätt att tillåta eller inte tillåta något jag självständigt väljer att göra och aldrig skadas av? Jag skadar heller inte någon, raka motsatsen snarare. De män jag träffar kommer för något, vackert gott och njutninsfullt och jag ger det professionellt och ofta med glädje och trivsel. I vilken mening skulle detta kunna vara samhällsskadligt eller statsfientligt?
Vem sätter normen för ”kommersialism”? Är hårfrisörskan eller massören skadligt kommersiella? Feministerna? Är det inte vi vanliga människor som utgör själva samhället?
Var kan man debattera dessa frågor utan att bli avskydd?
tisdag, februari 27, 2007 at 15:27
Joanna så kul att du titta in här och jag förstår precis din reaktion och dina sårade känslor. Du är varmt välkommen att skriva inlägg här på min blogg om du inte kan få in någon debattartikel i en tidning.
Du är också välkommen till ett nystartat nätverk som jag är med i, ett nätverk för sexsäljares rättigheter där du kan diskutera frågor med kollegor och likasinnade. Hör av dig med ett mail till mig sensuellqvalite@hotmail.com
söndag, januari 20, 2008 at 19:25
Hej ”Isabella Lund”.
Om du vill komma i kontakt med en recensent så kan du skriva ett mejl eller – hör och häpna – ett brev till tidningen.
Jag skulle vilja veta varför namnet är ett alias. Om kvinnan som säljer sex är en serviceperson som säljer sitt underliv på samma villkor som frisören säljer sitt hantverk med saxen, var finns anledningen att använda ett alias? Skulle en frisör eller kurator använda ett alias när de bloggar och/eller skriver artiklar om sitt yrke?
söndag, januari 20, 2008 at 20:55
Dakka du skrev en kommentar på ett inlägg jag skrev för över ett år sedan…
Jag använder ett pseudonymnamn för att skydda mig själv och mina barn från hosrtigmat, förföljelse, hot osv.