En folkhord var på väg att stena en prostituerad kvinna till döds och Jesus sa: ”Den som är utan synd kan kasta första stenen”. Dessa kloka ord tog jag tidigt till mig och de har alltid funnits med mig, de sista 10 åren mer än någonsin.

Jag har dock inte riktigt lärt mig att ta emot stenar som kastas på mig. Sätt upp en mur runt dig sa min kvinnliga mentor till mig: – Titta på stenen som kommer farandes… handlar den verkligen om dig? Betrakta den så objektivt du kan… oftast så kommer du då se att den innehåller saker som inte har ett dugg med dig att göra! Stenen brukar handla om den som kastar den! Och visst är det så… men blir man bombaderad och dessutom envist vägrar ge vika, eller vända kappan efter vinden, då faller mina murar.

Det finns för många svart och vita människor som lätt kan döma ut en annan människa totalt bara för att de retar sig på något hos den människan, eller för att han/hon har en annan åsikt, gjort ett litet fel eller misstag osv. Var är toleransen, deras kapacitet att tänka, acceptera skillnader, se världen i färger, deras ödmjukhet och kärlek?

För fem år sedan dömdes en hel kultur och religion ut av president Busch. Men det är inte bara fundamentalistiska muslimer som mer än gärna stenar folk till döds… Stenarna kan vara ord, lögner, bomber, förtal och fördomar …

Den som är utan synd kan kasta den första stenen!

Andra bloggar om: