Jag har under fm idag skapat en ny sida här på min blogg som handlar om sexköpslagen. Den innehållet fakta om bakgrunden till lagen, vad sexköpslagen innebär och hur den tillämpas samt ett par artiklar om ämnet.

Sexköpslagens syfte var ju bl.a. att man ville minska på prostitutionen. Frågan är om lagen har nått sitt syfte?

Jag tror att lagen och polisernas insatser mot den synliga gatuprostitutionen har haft effekt. Den delen av prostitutionen har säkert minskat. Men den har samtidigt försämrat arbetsvillkoren för de gatuprostituerade enormt, samt ökat deras risker. Läs mer om detta i Petra Östergrens artikel – Sexköpslagen straffar de prostituerade.

Den sk dolda prostitutionen, dvs den som sker på det sätt jag bedriver min verksamhet där kontakten mellan den prostituerade och kunden sker via Internet, har med allra största sannolikhet ökat. Det är lättare att värna om sin integritet på Internet och jag tror att det hade blivit en ökning av förmedling av sexuella tjänster den här vägen oavsett vår lagstiftning.

Jag själv skulle aldrig i livet vilja ta kontakt med potentiella kunder från gatan. Stå där som ett objekt och bli betittad som en vara! Det är ju inte en modelltjänst jag säljer utan en sensuell och erotisk tjänst och hur ska jag kunna marknadsföra den från ett gatuhörn?! Och hur ska jag kunna välja vem som får lov att träffa mig utan att riskera förolämpningar och annat om jag jobba från gatan?! Mina kunder skulle hellre aldrig kunna tänka sig att plocka upp en tjej från gatan, de söker en fin upplevelse.

Genom Internet har vi fått ett nytt kommunikationsverktyg och en ny marknadsföringsplats för all typ av sexuella tjänster. På både gott och ont!

Andra bloggar om: , , , , ,