etc.jpgI ETC kunde man i förrgår läsa en debattartikel – Om fotbolls-VM, debatten och prostitutionen. Här är mitt svar till ETC och alla prostitutions- motståndare som delar deras uppfattning.

Könshandeln minskande. Men betyder det att ETC som varnade för sexköpande fotbollsturister hade fel? Eller att vi faktiskt lyckades påverka? Andreas Gustavsson följer upp sommarens debatt – och rannsakar sig själv. Vad kämpade vi egentligen för, de prostituerades bästa eller bara våra egna principer?

Självklart hade ni fel och inte kämpade ni ett dugg för min sak eller för offer i människohandel.

Vill ni kämpa för min sak så får ni först lyssna på mer än en prostituerad och ta reda på vilka behov vi har och vad ni kan göra för oss. Ge mitt yrke ett erkännande och mina yrkeskunskaper likaså. Ge mig samma rättigheter som andra i samhället. Arbeta mot horstigmat så jag kan kliva ur garderoben. Varför gör ni inte det om ni vill kämpa för vad som är bäst för mig?

sexworkers.jpg

.
Hade ni valt att kämpa mot människohandel så valde ni fel metod. Det som behövs göras för att kunna stoppa människohandel är inte att utpeka alla män som älskar fotboll som potentiella våldsamma sexköpare som gärna köper och utnyttjar en kvinnas kropp! Det gör bara männen och sexköparna förbannade.

sexkopare.jpgSexköparna i Sverige idag är ett genomsnitt av den helt vanlige svenska mannen. Män som vill att kvinnan de har sex med ska njuta lika mycket som dem själva under ett samlag, oavsett om de köpt en sexuell tjänst eller om de älskar med sin älskade. Det är män som verkligen inte vill utnyttja kvinnor och som gör vad de kan för att undvika träffa ett ev. offer för människohandel.

Ni kunde väl istället berättat om hur människohandeln ser ut i Sverige idag. Gett goda råd till sexköparna så att de kan undvika den sortens verksamhet i Sverige och utomlands. Motarbeta horstigmat så att de som verkligen kommer i kontakt med offer för människohandeln kan samrbeta med myndigheter och organisationer för att motverka den.

Ja, alla kvinnor har rätt att bestämma över sina kroppar och sin sexualitet. Därför är vi emot prostitution. En varufierad kropp tillhör köparen.
Nej, prostitution är inte ett yrke vilket som helst.
Nej, samtycke har inget att göra med att en person, nästan alltid en man, använder en annan person, nästan alltid en kvinna, mot betalning.

franjorden.jpg.
Jag är så trött på att ständigt och jämt läsa dessa argument mot prostitution! De speglar debattörens snedvridna syn på kvinnor och män och våra sexualitet.

Det är inte den syn jag har på mig själv och inte den syn jag upplever att mina kunder har på mig eller på mitt jobb som eskort! Och definitivt inte den syn jag har på mina kunder.

Var finns sexköparna som ibland är mer i behov av kramar än sex? Var finns sexköparen som väljer att köpa mina tjänster för att de innehåller kvalitativ sex?

Varför envisas prostitutionsmotståndare med att hävda att det är män som vill köpa en kropp?

feminism1.jpgDet finns ju massor med yrken där man just arbetar med sin egen kropp som ett instrument, kroppsarbete! Men få är lika njutningsfulla som mitt jobb. Vad är skillnaden egentligen – är det för att sex är inblandat i mitt fall? Trots att det är min kund som betalar så upplever jag alltid att det är jag som har kontrollen och att allt sker på mina villkor! Mina kunder visar mig mer respekt och har en trevligare attityd mot mig än vad män har visat mot mig då jag haft vanliga dater!

isolated1.jpgNär ni skriver att jag inte kan njuta och tycka om mitt jobb… så säger ni ju samtidigt att jag som kvinna inte kan njuta av sex med okända män = ni undertrycker den kvinnliga sexualiteten. Vad sjutton har det med att göra om jag tar betalt eller inte?

Jag tar betalt för att jag mycket erfarenhet och kunskaper om sex och erotik och för att jag kan erbjuda kvalitativa sexuella tjänster.

Det är dessutom rätt logiskt att vi alla väljer jobb som vi trivs med och som vi är duktiga på eller hur! Jag kan klippa hår också men är inte så pass bra på denna konst som jag är på älskogskonst, så klipper jag hår så är det gratis.

Och mina kunder då… vad har ni för syn på deras sexualitet, mannens sexualitet?

Skulle sexköpare vara en speciell grupp män i samhället och skilja sig från den helt vanlige svenska mannen? Har inte män behov av att både uttrycka och få ömhet? De flesta män jag träffat i hela mitt vuxna liv är mycket måna om den partner de älskar med. Om kvinnan njuter så njuter de mer, de älskar att se en kvinna komma och få orgasm. De vill vara duktiga älskare. Sexköparen skiljer sig inte från alla andra män i sin sexualitet. Ok några få procent av mina kunder vill inte själva ge så mycket utan bara bli bortskämda. Men vet ni vad? Jag älskar att se en man njuta så jag tycker om den biten av jobbet också.

Att legalisera prostitution ÄR att kapitulera och att sälja ut – i Tysklands fall – hundratusentals kvinnor. Det handlar om ett fruktansvärt svek, hur gott syftet än må vara. Jag har rannsakat mina åsikter, och jag lider nog inte av puritansk svindel bara för att könshandel gör mig fysiskt illamående. …..
Men vissa prostituerade, som de Östergren lyfter fram i sin bok, säger sig inte ha det andra. De är bara positiva. Så ska deras kunder riskera att dömas som brottslingar? Tveklöst. Av princip – en människa är inte till salu. Av omtanke – de flesta kvinnor far illa av att köpas.

traffoffer.jpg.
Självklar far offer för människohandel illa. Men varför blanda ihop frivillig prostitution med den som sker av tvång? För mig är detta ett mycket märkligt resonemang. Då kan man lika gärna förbjuda gruvarbete i Sverige och kriminalisera alla gruvbolag. Det finns ju flera länder där barn utnyttjas och far illa av just gruvarbete! Människohandel är slaveri och tvång, det är inte frivilligt sexarbete!

bortskamd2.jpgEnligt er så far alla frivilligt prostituerad illa av sina jobb, detta är helt fel! Många av oss mår toppen av detta jobb för vi har valt att jobba med detta av rätt orsaker. Men om man väljer detta högriskyrke av fel orsaker så är risken stor att man far illa. Detsamma gäller många andra tuffa jobb i vårt samhälle.

Hade ETC fel? Ja, i den bemärkelse att könshandeln inte antog epidemiska proportioner. Men det finns ingen som helst anledning att be om ursäkt, att göra avbön. Jag är övertygad om att varje försök att punktera myten om sexköp som oproblematisk transaktion – kapital mot kön – bidrog till att de allra flesta fans slutligen valde fotboll framför förtryck.

Många förstod uppenbarligen att trafficking och annan prostitution hänger ihop, även om Sida och IOM tydligen inte gör det, utan fortsätter dra skiljelinjer: ”Internationell debatt misstog ofta trafficking och prostitution som synonyma”, heter det i rapporten, som bekymrat påpekar att vissa utnyttjade fotbolls-VM till att protestera mot ”frivillig” prostitution.

gladhora.jpg.
Ni hade fel för att ni inte har kunskaper om prostitution och människohandel. För att ni är fullmatade med fördomar om ämnet. Ni må ha lyckas med att lägga mer ved i brasan där alla fördomar om prostitution och människohandel brinner så skarpt!

Men dessa fördomar och era principer hjälper varken mig eller den 17 åriga tjejen från Ryssland som precis lurats hit av människohandlare.



Andra bloggar om: , , , , , ,

Pingat på intressant.se