spirit2.jpgTiden efter polisförhören hade varit lättare på så sätt att jag förstod nu varför jag fick min ångestattack den kväll hon försvann, varför jag hade börjat må så dåligt psykiskt, varför jag hade alla mardrömmarna.

Jag hade varit intim med en kund, en psykopat, en man som kanske då planera ett mord och som bara två veckor efter vårt möte hade … Han hade initialt velat träffa mig ensam i en skog, varför!

Samtidigt hade det varit oerhört svårt att pressa fram minnesbilder och hantera alla känslor kring detta. Flera polisförhör, chocken av att avslöjas som prostituerad av en myndighet, det var rätt mycket på en gång.

Men nu när jag visste varför jag hade mått så dåligt så var allting ändå lättare att hantera. Det var en otäck tid. Han hade med allra största sannolikhet mördat henne och hennes kropp var gömd, men var? Det var oerhört viktigt att hon hittades så fort som möjligt. Snart skulle det bli vinter. På vinst och förlust beställer jag en tid hos ett seriöst medium. Var bara tvungen att följa min starka känsla om att det var något jag tvunget måste göra.

spirit1.jpgEn sen eftermiddag åker jag då iväg med min kompis för att träffa ett medium. Jag hinner bara innanför dörren förrän mediumet inleder det hela med orden:
– Det är rätt lustigt, hela dagen har jag haft en kvinna
i 55 års åldern som har stört mig i mitt arbete. Hon är förknippad med dig och ser ut så här…

Beskrivningen stämmer överens med kvinnan som var efterlyst, hon som var spårlöst försvunnen sen flera, flera veckor tillbaks. – Ja det är för hennes skull som jag kommit hit, svarar jag det undrande mediumet. I samma ögonblick förstod jag att jag hade haft rätt. Min plötsliga önskan att helt plötsligt gå till ett medium hängde ihop med psykopaten och den försvunna kvinnan.

Det var spännande, för helt uppenbart så visste hon och hade kontakt med den här kvinnans ande. Samtidigt så kändes det patetiskt fånigt på något sätt, lite löjligt och verklighetsfrämmande. Men eftersom jag fått signaler så starkt inom mig att gå dit, så satt jag där. Andevärlden och dess påverkan på mig var något nytt och lite svårt att ta till sig även om det var så påtagligt.

Jag fick av mediumet veta att kvinnan tagit kontakt med mig eftersom jag också levt under en mans förtryck, för att jag kände en sådan stor empati med henne. Bilden av henne och det hon ville förmedla var dock ganska suddig. Har hon dött nyligen, undrade mediumet, för då kan det vara så här!

skog2.jpgUnder samtalets gång kom det fram flera detaljer. saker som jag kände till och saker som jag inte ens förstod vad de hade med allt att göra. Sättet hon dog på beskrevs för mig, men inte direkt vad som orsaka själva döden och det stämde med alla känslor jag själv fått med den här främmande konstiga dödsångesten som kommit till mig.

Efter en stund så frågade mediumet vad jag ville veta och jag avslöja då att den här kvinnan var försvunnen och att man utgick från att hon var död och att det var viktigt att hennes kropp hittades. Jag tog fram Efterlysts beskrivning av henne där det stod vad hon hade på sig då hon försvann. Genast sa mediumet att den beskrivningen inte stämde, vissa av sakerna hade hon inte på sig eller med sig, de fanns fortfarande i hennes hem.

Men var var hon då? Hon låg i en skog, men det var svårt för mediumet att säga var. Hon ritade en beskrivning över platsen. Platsen var bekant för kvinnan och mannen sen tidigare som ett slags smultronställe, de bruka åka dit för där var sällan några människor. Hon låg inte djupt begravd, det fanns luft mellan hennes ansikte och jorden med grenar i! När mediumet berätta detta så såg jag framför mig hur hon var lätt begravd under en gran.

skog.jpgJag kopplade inte ihop då platsen med var den här kvinnan kunde hittas med det återkommande tema som jag hade i mina mardrömmar. Jag drömde hemska mardrömmar om en plats bara några mil från där jag bodde. I drömmen så visste jag precis hur man kom dit, ortsnamn och allt var tydligt likaså granarna, fast jag själv aldrig varit på den här platsen!

Men jag hade ingen aning om då att jag själv drömde sanndrömmar. Däremot så reagera jag känslomässigt mycket starkt emot när min vän började spekulera om var kvinnan fanns. Hon ställde frågor om platsen kunde ligga där eller kanske där. Logiska frågor men hela jag liksom protestera inom mig.

spirit4.jpgJag hade haft flera telefonsamtal med polisen efter förhören. Då rädslan blev för stor så ringde jag för att höra efter om något nytt hade hänt. Och den dagen då polisen skulle förhöra mannen om alla uppgifter jag lämnat så ringde de och berätta att så skulle ske. Det kändes tryggt att veta att polisen spana på honom och att spanarna kände till min adress och att om han körde hit så skulle larmet gå direkt. Polisen blev ett tryggt skydd att lita på.

Jag hade nu fått en massa information förmedlat till mig av den döda kvinnan genom ett medium. Jag var tvungen att ringa polisen och berätta. Det kändes pinsamt och jag tänkte att nu kommer jag raserar polisens bild av mig som ett trovärdigt vittne totalt.

Tack o lov så skratta de inte åt mig utan jag fick snarare bekräftat av reaktionen hos dem att det fanns saker i informationen som de fann intressanta. Då jag höll på att berätta olika detaljer, saker som jag inte själv hade en aning om det var relevant eller inte, så avbröt polisen mig genom att fråga. – Är du säker på att det här mediumet inte känner till några fakta eller detaljer om fallet? – Ja, sa jag. Hon kom bara svagt ihåg en tidningsrubrik om det hela.

På kvällen tände jag ljus för den döda kvinnan och bad att hennes kropp snart skulle hittas.

Läs fortsättningen i del 8