fairytale.jpgEn yngre kollega till mig Fairytale skriver idag på sin blogg – Mitt liv som hora – om hur hon blivit blåst på sin betalning av ett par kunder. Läs gärna hennes inlägg: Blåst på horpengar

Tyvärr tvekar hon att ta kontakt med polisen, liksom många andra eskorter i sådana här sammanhang. Fairytale skriver:

Det är jobbigt att man känner att man inte kan vända sig till polis i sådana här fall. Att man är helt oskyddad. Går jag till polisen så syns jag hos myndigheterna här i stan och med det klimat som finns så känns det inte som att jag vill det. Få den stämpeln. Liksom jag egentligen naturligtvis inte vill anmäla några kunder för sexköp – vilket det blir om jag anmäler stölden och ska förklara omständigheterna. Det kan sabba deras liv. Den ena driver en affärsrörelse och kanske tom har flickvän – det är jag osäker på. Den andra arbetar inom media och jag vet annan som förlorat ALLA uppdrag enbart på ryktet om att man torskar.

polis.jpgProstituerade vågar ofta inte söka hjälp hos polisen eftersom man då tvingas ange sin kund för brott mot sexköpslagen, man skjuter så att säga sig själv i foten då. Det anses som en stor synd inom yrkeskåren om man anger sina kunder. Som prostituerad kan man då lätt få stämpeln på sig att man är en hora som sätter dit sina kunder! Själva anledningen till att den prostituerade från början hade behov av att anmäla ett brott får en underordnad betydelse.

På detta sätt blir vi en rättslös grupp.
Vi möts dessutom ofta med bristande respekt och förståelse, t.ex. kan en hora verkligen bli våldtagen? Vissa kollegor till mig har blivit riktigt illa behandlade. Jag vill dock poängtera att det inte alltid behöver vara så och att jag verkligen önskade att fler av oss vågade ta kontakt med polisen. Jag alltid har bemötts med stor respekt av alla poliser jag har haft kontakt med. Och om man som eskort är tveksam så kan man alltid helt anonymt ringa deras tipstelefon först och se vilken reaktion man får. Där kan man också få goda råd!



Andra bloggar om: , , ,