katrine-kielos-2.jpg

Katrine Kielos
.

Igår den 3/11 kunde man på Expressens kultursidor läsa Katrine Kielos artikel – Fina flickors förakt. I artikeln får Petra Östergren kritik för sin artikel – De oberörda – i senaste numret av Arena. Katrine skriver t.o.m. att det är fascinerande att en vänsterinriktad tidskrift som Arena kan finna Petra Östergrens resonemang intressant. Jag som prostituerad är oerhört tacksam för att de faktiskt är så då Petra Östergren har betydligt mer insikt och förståelse för vad prostitution verkligen är idag till skillnad från Katrine Kielos!

.
Petra Östergren
Foto: N Boström

Petra utgår från verkligheten och den situation som jag och många andra prostituerade har. Katrine Kielos däremot tycks utgå från en radikalfeministisk syn på prostitution och den syn på prostitution som ligger bakom införandet av sexköpslagen. Ett synsätt som för mig känns totalt verklighetsfrämmande, ett resonemang som bygger på nymoralism, fördomar, ett patriarkalt och viktorianskt synsätt på både kvinnor och mäns sexualitet. Katrine Kielos skriver i sin artikel följande:

Den välkända relationen mellan mannen och hans hora står inte utanför den sexuella normen utan är dess själva kärna.
Att mannen för att vara man måste köpa en kvinnokropp mot betalning i någon valuta (social trygghet, en fyra gin och tonic, tolv långskaftade rosor) är regel, inte undantag. Torsken är inte en utsatt sexuell minoritet utan den sexuella normen i dess renaste form. Källa

rosdans.jpgTolv långskaftade rosor till en kvinna från en man tillhör en fin djurisk tradition som kallas uppvaktning Katrine! De flesta handjur måste på något sätt uppvakta sin hona innan de så att säga får komma till. Vi njuter av näktergalens sång på våren och imponeras när en hingst visar upp sin styrka i hagen. Social trygghet krävs för artens överlevnad och är liksom uppvaktning ett helt naturligt behov i våra liv. Fyra gin och tonic kan få oss att strunta i det mesta, i all fall mig!

Mannen köper inte en kvinnokropp! Han köper en sexuell tjänst så att han slipper uppvakta, bjuda på gin och tonic, komma med rosor samt vara en del av den kvinnans sociala trygghet! Man se min förtjänst i pengar som en slags kompensation för att han ska slippa allt det där.

Katrine Kielos fortsätter bygga sitt resonemang på sitt gamla förlegade synsätt och skriver:

Den norm om kvinnligt och manligt som i prostitutionen antar sin renaste form är vad den svenska sexköpslagen vill bekämpa: normen om kvinnan som avhumaniserad vara. Petra Östergren har fullständigt rätt i att vi nedvärderar horan (som symbol och som yrke) men tyvärr misslyckas hon med att se vem som upprätthåller föraktet. Det är inte den svenska lagen utan sexköparna. Källa

Föraktet mot mig upprätthålls definitivt INTE av mina kunder som visar mig den allra största respekten av alla i vårt samhälle. Det största föraktet kommer just från personer som Katrine Kielos, Inger Segelström, Maria Carlshamre m.fl. De vägrar totalt att lyssna på mig och anser sig ha bättre kunskaper än vad jag själv har om både vem jag är och vad mitt jobb innebär!

Jag växte upp på 60 och 70 talet och uppfostrades då av en mamma som var engagerad i kvinnorörelsen. Mina bägge föräldrar lärde mig tidigt att jag var lika mycket värd som en man. Jag har aldrig som kvinna känt mig förtryckt förrän idag då jag jobbar som eskort. Förtrycket mot mig kommer ironiskt nog i den offentliga debatten från s.k. FEMINISTER!

white_daisy.jpgMina kunder visar mig respekt, är oerhört glada och tacksamma för att jag har den fina egenskapen att jag kan älska med främmande män och ge dem en stunds njutning.

Jag själv är stolt över denna förmåga, min sociala kompetens, min livserfarenhet, mitt höga IQ och EQ som gör att jag kan erbjuda kvalitativa sexuella tjänster mot betalning helt frivilligt och dessutom tjäna bra med pengar på detta!

Eskortyrket är ett högriskjobb visserligen men faktiskt ett av de få traditionella yrken där vi som kvinnor tjänar oerhört bra och dessutom mer än våra manliga kollegor!

Jag är också oerhört tacksam att mina föräldrar uppfostra mig på ett sådant sätt att jag har kunnat slå mig fri från de kvinnoförtryckande bojorna och vågar bejaka min egen sexualitet fast jag är kvinna! Katrine Kielos borde göra detsamma istället för att skriva sådant här:

Så länge alla kvinnor är till salu i någon form är det omöjligt att tala om människovärde på lika villkor. Att en individuell kvinna som i Östergrens exempel fritt väljer mellan prostitution och att slita ut sig i långvården rättfärdigar inte existensen av vare sig sexköp eller omänskliga arbetsvillkor i offentlig sektor. Källa

sexworkers2.jpgSå länge röster som Katrine Kielos hörs lär vi inte uppnå jämlikhet på något område. Hon borde visa fram mig som ett lysande exempel på en stark kvinna med makt och ett bra betalt arbete, en egenföretagare som säljer tjänster innehållande feminina element, tjänster som värderas mycket högt på dagens marknad!

Hon borde slåss för mina rättigheter att arbeta på samma villkor som alla andra i samhället! Och hon borde slåss för att jag ska kunna utöva mitt yrke under säkra former istället för att totalt diskriminera, nonchalera och förtrycka mig samt jobba för att jag ska få ännu sämre arbetsvillkor än de jag redan har!

Tack och lov så finns det feminister som Petra Östergren och Louise Persson som enligt mig verkligen slåss för jämställdhet och lika värde för alla människor, inklusive gruppen prostituerade som innehåller både helt vanliga män och kvinnor.



Andra bloggar om: , , ,

10 svar to “Fina feministers förakt för prostituerade”

  1. Joshua_Tree Says:

    Kielos är en idiot vars ord jag för länge sedan slutade läsa av hälsoskäl.


  2. Tyvärr skriver hon ner åsikter som är mycket vanligt förekommande i media😦

    Louise Persson har granskat medias artiklar i en privat rapport som finns på hennes blogg. Intressant läsning!

    Länk finns under bloggar om prostitution!

  3. Liten Says:

    Jag skulle också kunna vara ”egenföretagare” och tjäna ”bra med pengar” om jag slapp betala hälften av det jag tjänar i skatt… För att du och dina barn ska kunna få sjukvård, gå i skolan och finnas till i vårt samhälle.

    Vad är rättvisan i det? Med rättigheter kommer också skyldigheter.


  4. Självklart medföljer det skyldigheter till alla rättigheter i ett samhälle.

    Tyvärr kan jag idag inte göra rätt för mig då det är omöjligt med dagens lagstiftning att driva eskortverksamhet som en egen företagare.

    Något alla faktiskt förlorar på.

  5. Joshua_Tree Says:

    Jo jag vet. Feminismen, eller åtminstone den skrikiga delen av den (den som kommer till tals), har gått över styr.

    Louise P ja. Henne läser jag kontinuerligt.🙂

  6. Mia Says:

    Som signaturen Liten förklarar på SA finns det inga hinder att driva ”eskortverksamhet” som företagare. Vem minns inte Rosinha Sambo som faktiskt fick f-skattesedel för sin verksamhet!

  7. Mia Says:

    Dessutom undrar jag varför du kallar dig ”stark” och ”egenföretagare”. Har du verkligen ett aktivt företag? Jag var för mig att du tidigare talade om att du var långtidssjukskriven på grund av psykisk ohälsa.


  8. Jag betraktar mig själv i jämförelse med många andra som stark i det avseendet att jag vågar stå för mina egna åsikter även då det blåser kallt. Detta har med min personlighet att göra.

    Jag driver idag inget eget företag. Det jag menade var att om man har modet att testa att göra detta så är svårt med dagens lagstiftning att driva en eskortverksamhet som ett eget företag och därmed få samma rättigheter och skyldigheter som alla andra i samhället. Roshinda åkte på en sköntaxering och är nu skyldig staten en massa pengar.

    Tyvärr så är jag inte helt insatt i alla juridisk frågor kring saken. Anja har förklarat en del kring det hela på SA.

    Problemet ligger i att du får inkomster från en handling som är kriminell. Jag ber att få återkomma mer om detta då jag satt mig in i frågan ordentligt.

  9. thehumanstain Says:

    Mia, hvad er din pointe med det med det psykiske ohälsa? Har man ikke ret til at definere værdierne i sit eget liv, hvis man har eller har haft psykisk ohälsa?

    Jeg har selv engang været långtidssjuk med en neurose og starke anfald af angst. Det har måske/måske ikke en sammenhæng med, at det er svært for mig at få min seksualitet til at fungere, og at jeg i dag er en glad torsk, som ni siger i Sverige. Måske er det også rigtigt, at både horer og torsk hyppigere end andre har psykiske problemer i deres for- eller nutid. Men det irriterer mig voldsomt, når moralister fremhæver dette element som et argument mod prostitution. Pointen er tværtimod, at menneskelig værdighed forudsætter, at man får det bedste ud af det, man har – også selv om det ser kunstigt og aparte ud for andre.

    For mit eget vedkommende glæder det mig meget at læse om Ibellas oplevelser om, hvad hun gør – ikke at det overrasker mig, for jeg har hørt adskillige eskorter fortælle tilsvarende historier, og jeg oplever det også selv sådan fra den anden side. For mig har køb af sex over årene ikke blot givet en række gode stunder, men også en fred med mig selv og alle kvinder undertagen de fordømmende og selvretfærdige… Jeg har set, hvor storsindede og fantastiske kvinder er, når man viser dem respekt, og de slipper for at høre på mere eller mindre troværdige tilnærmelser.

  10. Michelle Says:

    Mia, ännu en frustrerad person som inte vet om hon ska skjuta med Offer-pilen eller med Skam-pilen…

Kommentera

