bordell3.jpgJag kikar ofta runt och läser mina kollegors bloggar. Idag hitta jag ett bra inlägg från Greta Garbo där hon skriver ett förslag på hur hon vill att bl.a. lagstiftning kring prostitution ska se ut i Sverige.

Jag är beredd att hålla med henne i princip i allt fast jag är tveksam till om hon har rätt när hon skriver att bordeller bör förbli olagliga.

Jag förstår precis hennes tankar kring detta men argumenten håller inte då bordeller kan bedrivas på ett helt annat sätt än det hon beskriver. Det kanske t.o.m. är så idag i andra länder.

bordell2.jpgJag har själv aldrig besökt en bordell eller pratat med en prostituerad som jobbar på en. Den bild jag själv har av hur en bordellverksamhet går till är kanske fel och full av fördomar så jag vill akta mig lite… om man säger att man är emot bordellverksamhet pga att man tror sig veta att kvinnorna där nedvärderas och kränks så är risken stor att man gör samma misstag som radikalfeministerna när de påstår att våra kunder köper våra kroppar.

Och en bordell behöver ju inte drivas på det sätt som Greta beskriver. Skulle jag öppna en bordell så hade den nog mer fungerat som en slags modern europeisk Geisha ställe. Ett ställe för njutning för både kropp och själ. När man leker med tanken så hade man kunnat göra det hur trevligt som helst på ett ställe som vänder sig till både män och kvinnor.

bordell.jpgSå jag kan nog inte vara emot bordellverksamhet i sig. Dagens problem för många prostituerade är ju faktumet att vi inte kan öppet ha någon arbetslokal och tillåter man inte bordeller så kan ju den frågan vara svår att lösa. Och många tjejer tycks föredra att jobba på bordell som sexarbetare mot att helt jobba själv som eskort. Bara här i Skåne så finns det flera svenska tjejer som av olika skäl hellre jobbar i Danmark på bordellerna där än att de jobbar som oberoende eskorter i Sverige.

Eskorter skulle också kunna göra som t.ex. grupper av massörer, sjukgymnaster och kiropraktiker gör. Man är sin egen företagare men hyr lokal, ett arbetsrum och ev. bokningstjänst av ett företag. Det trevliga blir ju då att man jobbar på ett ställe där andra eskorter också jobbar, man får mer kontakt med sina kollegor och jobbet i sig blir inte så ensamt.

redlight.jpg

Red Light District i Amsterdam i början av 90 talet

Målning i olja av Ulf Malmgren



Andra bloggar om: , , ,

Pingat på intressant.se