petratumme.jpgJag jublar inombords när jag läser fjärde sidan på Expressen idag – Här är din nya sexpolitik, Fredrik

Petra Östergren har skrivit en mycket bra artikel, vars innehåll jag verkligen hoppas många kommer ta till sig. Hon skriver bl.a:

”Sexköpslagen gick igenom trots rangligt underlag och protester från remissinstanser. Och utan att de med mest kunskap och som är mest berörda fick säga sin mening – sexsäljarna själv.”

”Resultatet har blivit en svensk sexualpolitik som baseras på fördomar om sex som anses ”äckligt” och ”onormalt”, som ytterligare stigmatiserar ”horan” och som har skapat nya kategorier av ”perversa” män. Som förför med ett feministiskt nyspråk där kvinnors rädsla för sexuellt våld exploateras. Samtyckande handlingar mellan vuxna människor har blivit till mäns våld mot kvinnor. Kvinnor som säljer sex är offer för patriarkatet och dålig barndom.”

”Det jag efterlyser är ett nytt slags politiskt samtal om sex. Ett samtal som är mindre styrt av känslor och mer styrt av kunskap och respekt för sexuell olikhet. Ett samtal som utgår från etiska principer snarare än fördomar och kulturella tankemönster om sex. Ett som är intellektuellt hederligt och vågar solidariserar sig med män som för närvarande råkar anses perversa eller kvinnor som anses fallna.”

rosentack.jpg.
Tack Petra för en mycket bra artikel!

Tack för att du vågar stå upp för sexarbetarna i Sverige och för att du kommer sticka din bok under Reinfeldts näsa idag!

Till alla er andra säger jag, läs på Expressen, Fjärde sidan vad Petra har skrivit. Jag håller med henne till 100 %!



Andra bloggar om: , , , , , ,

Pingat på intressant.se