knockout.jpgPetra Östergren gjorde bra ifrån sig i en debatt som nyss sändes i Studio 24, SVT24, repris kommer senare ikväll 22.45. Missa du sändningen idag så kan du se inslaget på SVT som webbTV.På den sidan ska du klicka ”Se senaste programmet” och sedan Studio 24 fredag. Inslaget kommer ca 20 min och 45 sek, man kan föra fram tids markering i webbTV fönstret dit, om man inte vill se de första 20 minuterna.

Petra vann helt klart debatten i mina ögon med sina lugna sakliga argument. Bäst tyckte jag om när hon sa att om man anser att prostitution är mäns våld mot kvinnor så kan man använda lagen om våldtäckt, hon sa det behövs ingen sexköpslag för det. Hennes debattmotståndare var Ursula Berge, som var politisk sakkunnig när sexköpslagen infördes. Tack Petra, det gjorde du mycket bra!🙂

Det förekommer mycket artiklar i pressen just nu. Jag försöker fånga in allt på här på min blogg. I DN Kultur kom idag t.ex. en ny debattartikel Hycklande om prostitution

debattdn.jpg.
I sin nya bok ”Porr, horor och feminister” vill Petra Östergren ge sexsäljarna röst.

Men har hon rätt när hon berättar vad ”de” tycker, ­undrar frilansskribenten Kajsa Ekis Ekman. Läs mer..
.

Det fanns mycket jag reagera på i den artikeln. Jag har därför sedan lunch idag suttit och skrivit på en replik och hoppas nu att DN kommer publicera mitt svar. Man kunde även på DN kultur få ett smakprov av Petra Östergrens bok Porr, horor och feminister och läsa kapitel 7: Under prostitutionsmotståndet – kön, makt och svenskhet (pdf)

Debatten är igång och nu när media ger utrymme åt frågor som berör en starkt så är chansen stor att man som sexarbetare kan göra sin röst hörd. Jag tar tillfället i akt.



Andra bloggar om: , , , , , ,

Pingat på intressant.se

5 svar to “Petra Ö debattera i TV + Debatt i DN”

  1. Ulf M. Says:

    Lycka till med artikeln till DN! Dvs. att dess innehåll ska bli ”lyckat” (tankeväckande), behöver jag inte önska, fastmer, att den ska antas för publicering. Av det lilla jag hittills känner till om dig, så anar jag, att ditt inlägg kommer att representera höggradig politisk inkorrekthet – något som alltid är i det närmaste omöjligt att få infört någonstans och särskilt då i DN…

    Som sagt, lycka till! Jag ska hålla utkik efter utgången!


  2. LOL!
    Håll tummarna! Debattartikeln i dagens DN riktar sig verkligen till oss som jobbar med detta och får inte vi svara så måste de åtminstone låta Petra svara.

  3. Leif Jacobsson Says:

    Debattartikeln var ju lite ”goddag yxaft” tycker jag. Petra talar inte om ”pengar” och männen. Men det gör hon ju. Hon är inte själv sexsäljare (vad jag vet) men det är ju inte många andra debattörer heller. De kan ju inte komma till tals på samma sätt väl? Det handlar om en oförmåga att förstå någonting av denna jättegedigna bok tycker jag det verkar…

  4. mona nordlund Says:

    Hmm… Vad kan man säga.. Jag tycker att du skriver som om du inte är närvarande


  5. Mona menar du att jag skriver så eller syftar du på författaren till artikeln i DN?

Kommentera

