listen.jpgPå Expressens Kultursida skriver idag Dilsa Demirbag-Sten en artikel som heter ” Hör horan” Dilsa har läst Petra Östergrens ny bok Porr, horor och feminister och hon känner idag skam över sina egna fördomar och samhällets motstånd mot att se mig och mina kollegor som hela människor.

Känn inte skam Dilda utan var glad istället att du genom boken fick en tankeställare och att du nu vågar fråga:
”Hur kommer det sig att vi, år 2006, fortfarande inte lyssnar på kvinnorna själva? Även på dem, vars berättelser inte bekräftar våra fördomar.”

Petra Östergren har länge varit en viktig röst i det feministiska Sverige. En av dem som också är fri i tanken och vågar vika av från annars mycket strikt plöjda tankebanor.
I sin nya bok Porr, horor och feminister undersöker hon det svenska förhållandet till porr och sexhandel och avslöjar stor okunskap, inte minst bland våra politiker. En okunskap som knappast skulle tillåtas på något annat område i samhällsdebatten.
Uppfattningen att porr är fult, kvinnoförtryckande och lika med våldtäkt, djursex och andra övergrepp, dominerar fortfarande svensk politik, forskning och det offentliga samtalet.

Östergren upprepar gång på gång att hon inte försvarar all porr eller att alla sexsäljare nödvändigtvis är ”lyckliga horor”, som om hon anar att den här boken kommer att starta ett smärre krig i feminist-Sverige.
Förmodligen har hon rätt.

Nyligen kritiserade till exempel Katrine Kielos (Expressen den 3/11) Östergren och menade att hennes teorier är i total avsaknad av maktanalys.
I själva verket genomsyras de av en maktanalys från början till slut – dock inte den analys som redan är politiserad och vedertagen. Porr, horor och feminister kommer inte med enkla lösningar eller anspråk på avslutade tankar.

Jag blev glad när jag läste den här recensionen för det visar att Dilda Demirbag-Sten har läst boken med ett öppet sinne och tagit till sig dess budskap. Tack för att du nu väljer att lyssna på oss! Jag hoppas fler kommer följa hennes exempel.

shh__listen.jpgDäremot så hoppas jag verkligen inte att boken kommer starta ett krig, det tjänar ingen på. Jag hoppas att boken istället kommer leda till att man diskuterar frågorna kring mitt jobb med mer respekt för vad prostitution egentligen är och vilka vi är som jobbar med det.

Tillräckligt många horors pannor har stångats blodiga mot murar utan att någon har lyssnat. Håller också helt med Petra Östergren när hon på Expressens fjärde sida i förra veckan efterlyste ett nytt slags politiskt samtal om sex:

Det jag efterlyser är ett nytt slags politiskt samtal om sex. Ett samtal som är mindre styrt av känslor och mer styrt av kunskap och respekt för sexuell olikhet. Ett samtal som utgår från etiska principer snarare än fördomar och kulturella tankemönster om sex. Ett som är intellektuellt hederligt och vågar solidariserar sig med män som för närvarande råkar anses perversa eller kvinnor som anses fallna.
Ett politiskt samtal som bryr sig mer om pragmatism än symbolism. Och som kan leda till en jämställdhets- och sexualpolitik som Sverige verkligen kan vara stolt över. Men inte för att få en fjäder i hatten internationellt. Utan för att vi verkligen bryr oss om yttrandefrihet och tror på alla människors likaberättigande. I vårt eget land.



Andra bloggar om: , , , , ,

Pingat på intressant.se

10 svar to “Hör Horan skriver Expressen idag :-)”


  1. Ja, polemiken på kultursidorna har börjat, men vare sig forskning eller politik lär påverkas så mycket av det. Det krävs att lite tyngre personer börjar ta bladet för mun.


  2. Det krävs att de läser boken och börjar lyssna på oss!

  3. Leif Jacobsson Says:

    Men forskningen har väl påverkats en del? Det finns ju trots allt en del forskare Ulrika Dahl tex. I politik/allmänt samhällsliv däremot är det inte opportunt just nu. Det är väl kanske politiskt ”självmord” om en – speciellt manlig – politiker skulle driva en sådan fråga.


  4. Ja, men politiskt ledarskap handlar ofta om att gå emot strömmen snarare än att förhålla sig populistiskt till väljarkåren bara för att få äta smulorna på bordet en stund till.

    Politiker av rang tar utan att tveka obekväma beslut om de har ett rejält akademiskt faktaunderlag. Men i det här fallet tar man beslut på ideologisk basis och som mest ett högst magert akademiskt faktaunderlag.

  5. Leif Jacobsson Says:

    Men även ”akademiskt faktaunderlag” måste väl i och för sig bygga på någon slags ideologi, eller syn på människor. Jag väljer Östergren, det låter rimligt att sexsäljare bör ha möjlighet till organisering/politisering tycker jag. Något jag tror också kan vara ett stöd för andra människors organisering. Jag tror definitivt en del sexsäljare valt detta själva. Men det är klart slutgiltiga ”bevis” för detta kan jag kanske inte ge. Det måste väl också höra ihop med min syn på människor, samhället och världen. Samtidigt är det självklart att jag tycker att tex Östergrens forskning ger en delvis ny och fascinerande bild av den svenska prostitutionen och prostitutionsdebatten.


  6. Nä, ett akademiskt faktaunderlag kan t.ex. utgöras av en helt klinisk studie om begränsningar i olika system.

    Vi vill: begränsa prostitutionen maximalt, minska smittspridningen maximalt, minska kriminaliteten maximalt, minska våldet maximalt, minska traffickingen maximalt och skydda kvinnorna maximalt inom den sfär där prostitution finns eller kan finnas.

    Vi kan inte maximera alla dessa parametrar på en och samma gång, utan vi måste välja ett totalt optimum. Detta är ett minimeringsproblem, som vetenskapliga empiriska metoder kan hjälpa till att formulera och lösa.

    Enligt mitt förmenande — och jag deltar i denna debatt just på dessa premisser, med tillägget att jag även förkastar könsmaktsordningshypotesen vad avser sex samt har en liberal grundsyn där kvinnan måste äga sig själv — kan detta optimum bäst nås genom en legalisering av prostitution (för detaljer, se gamla inlägg på min blogg).

    De på den andra sidan debatten har inte denna syn, utan förfäktar känsloresonemang eller ideologi. Känsla och ideologi är att vilja — och detta är viktiga egenskaper — men samtidigt måste man titta på vad som faktiskt är möjligt, och det är här beprövad vetenskap kommer in i bilden.

    Dessvärre tycks (men jag vet faktiskt inte) all forskning om prostitution i detta land bedrivas av radikalfeminister vid landets genusinstitutioner, med politiskt styrda anslag.


  7. Det Petra för fram är oerhört viktigt i debatten. Hörde henne nyss på radion. Hon tog upp frågeställningen; varför ska man inte tillåta försäljning och köp av sexuella tjänster mellan två samtyckande vuxna individer? Petra har tittat på de argument prostitutionsmotståndare använt de senaste 30 åren och verkligen nagelfarit o försökt hitta bärande argument, byggt på etiska principer, men inte hittat några!

  8. Mia Says:

    Intressant att Dilsa skriver: ”Jag känner mig faktiskt till och med mer delad i frågan om sexhandel efter att läst den.”


  9. Det är ju för att prostitution är så komplex Mia. Det är ingen enkel fråga och Petra tar ju upp både bra och dåliga sidor.


  10. Tack för tipset! Ska genast kolla upp! Intressanta och svåra frågor du skriver om.

Kommentera

