slavhandel.jpgKalla fakta granskar ikväll slavhandeln i Europa. För att visa att handel med människor fortfarande existerar, åkte den danske frilansjournalisten Jens Hövsgaard med TV-team ner till Bukarest i Rumänien. De utgav sig för att vara affärsmän som ville köpa en ung kvinna att ta med sig hem. De behövde inte söka länge. För mindre än 20 000 kronor blev 16-åriga Carmen deras, att behålla för alltid.

Titta på TV 4 ikväll kl. 20.30 – Att köpa en människa Expressen skriver också om saken i artikeln – Hon säljs som slav för 18 000:

offer.jpg

Carmens historia liknar andra flickors i samma situation. Hennes mamma dog när hon var ett år. När Carmen var 14 år sa pappan att hon skulle flytta hemifrån. Han hade avtalat med en 35-årig man att Carmen skulle flytta in hos honom. Hon rymde efter ett halvår. I Bukarest mötte hon Violetta som lovade ta hand om henne. I stället tvingades Carmen att sälja sin kropp. Hon tvingades ta emot upp till 20 män om dagen.
– Om jag inte gjorde som de ville hotade de med att åka hem till mina släktingar och slå ihjäl dem, säger Carmen
Polisen gjorde ingenting.
– De var mina kunder, säger Carmen.

I polisens senaste rapport om människohandel så framgår det hur människohandeln sker i Sverige idag. Då jag läste rapporten så fick jag bara mina egna misstankar bekräftade. Med en fot i branschen som en fri oberoende eskort så får man en annan inblick i det hela än den som förmedlas via media. Människohandlare försöker aktivt skapa en mytbild om att alla Öststatstjejer är här av fri vilja och tyvärr så tror många sexköpare att så är fallet. Dagligen ser man hur unga utländska tjejer annonseras ut på Internet av sina kopplare, hur de byter namn och hur de flyttas runt så att det ska bli svårt för polisen att komma åt dem.

Polisen gör ett bra arbete med detta, men det behövs insatser från även från andra håll för att stoppa den moderna slavhandeln. Det finns inga belägg för att sexköpslagen har varit det effektiva vapen man önskade och det återstår ännu att se vad en utvärdering av sexköpslagen kan visa. Jag försöker göra vad jag kan här på hemmaplan bl.a genom att informera… du kan hitta mycket information på mina fasta sidor om människohandel:



Andra bloggar om: , ,

Pingat på intressant.se