prostitution.jpgNu har jag lyssnat igenom allt vad moderaten och riksdagsledamoten Hillevi Engström har sagt i de två radioprogram hon var med i förrgår och igår. Det jag reagerar starkast på är hennes enorma okunskap av vad prostitution är och att hon verkar inte alls vara mottaglig för att lyssna, verkligen lyssna, på någon annans uppfattning av verkligheten. Hon vet redan hur det är. Prostitution är omoraliskt och leder alla inom den rakt ner i fördärvet, basta.

Man riktigt hör mellan raderna hur det kliar i hennes fingrar, oj vad hon skulle vilja kunna sätta dit fler sexköpare och jaga den flashiga prostitutionen över nätet med skatteverket som maktmedel. Våra kunder är enligt henne psykiskt störda män och vi är tragiska individer.

Hon deklarerar också att alliansens politik är att försöka förverka mer pengar som människor tjänat genom att ett brott begåtts! Dvs vi ska lagligt kunna sälja sexuella tjänster men eftersom dessa pengar har intjänats genom att någon annan begått ett brott (sexköparen) så ska staten ta allt!?

Hela hennes utgångspunkt för att utvärdera sexköpslagen är att lagen inte har haft tillräcklig kraftig effekt för att stoppa prostitutionen. Är detta en uppfattning som politiker har idag så kanske man inte ska önska sig en utvärdering av nuvarande lagstiftning! Då kommer man bara se att prostitutionen inte alls har minskat utan flyttat till Internet och sen förfasas över detta och skärpa dagens lagstiftning.

scarlet_sorrows.jpgDen mest utsatta gruppen av prostituerade, de som jobbar från gatan verkar hon inte bry sig så mycket om.
Lyssna hon på det viktiga budskapet som juristen från Brottsförebyggande rådet sa: – Kriminella organisationer gillar förbud för att de då får en chans att exploatera marknaden.
Är hon verkligen beredd att titta på prostitutionen som den ärmed öppna ögon, på både det som är negativt och det som är positivt. Eller tänker hon bara att prostitution är omoraliskt!

Jag skräms lite av den här attityden som hon visa upp, för om människor som hon får styra hur en utvärdering av sexköpslagen ska gå till då vet jag vilka de kommer inbegripa i en sådan och det är inte kvinnor som jag. Allt det som Petra Östergren har kommit fram till kommer man inte lägga någon större vikt vid och det allra värsta är att man kommer nog strunta totalt i offer för människohandel och de gatuprostituerades villkor. Men det är klart det man inte ser har man inte ont av.

Vad sjutton ska vi göra? Hur tänker politiker idag om prostitution? Ska man kanske trycka upp en snygg informationsbroschyr till dem med fakta så att de lär sig lite mer? Jag får nog skriva till Hillevi och berätta lite.

roseline.jpg

Som vanligt pågår det diskussioner på Louises blogg.
En annan intressant diskussion utspelar sig också på Syrrans blogg efter hennes inlägg: Den tysta horan – En pjäs i flera akter

Erik Svansbo skrev ett inlägg där han tog upp en sak jag skrivit i debatten och det blev en väldans massa diskussioner bland kommentarerna även där. Tyvärr ilskna jag till då jag läste dem och gick till angrepp med samma mynt som jag ansåg att en del där hade behandlat mig. Försökte på helt fel sätt få en debattör där att tänka till. Ibland är man riktigt idiotisk och när känslorna styr en så blir det bara så fel ibland när man diskuterar. Men det blir personligt för mig då jag faktiskt till skillnad från många andra debattörer är en sexsäljare.



Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat på intressant.se