manniskohandel5.jpgDet är allmänt känt att Internet utgör en stor roll för sexuell människohandel. I Sverige har det varit ett antal domar i mål där Internet utgjort kontaktytan. Polisen verkar hitintills stå lite lamslagna inför profitörer och människohandlare på Internet. Står en server i ett annat land så verka de inte agera. Men de flesta länder, även de som har en liberal lagstiftning kring frivillig prostitution har oftast samtidigt stränga lagar mot profitörer och människohandel.

I somras tog Ekot upp frågan i radio: Trafficking på internet ska stoppas Du kan lyssna på sändningen i efterhand om du följer länken.

Justitieminister Thomas Bodström agerar nu för att få stopp för sexuell människohandel på internet, så kallad trafficking. Det kan bli tal om att införa ett filter liknande det barnporrfilter som finns sedan i våras. Bodström har uppmanat polisen att tillsammans med internetleverantörer se över hur det här kan lösas.

Det är Thomas Ekman på västsvenska polisens traffickinggrupp som tryckt på justitieministern för att få ett filter även för trafficking. Enligt Ekman är det lätt för kunder att via vissa webbhotell hitta massor av annonser med flickor från till exempel Ryssland, Estland och Rumänien. Flickor som finns att träffa i lägenheter i olika svenska städer.

Så här sa man för månader sedan, vad har hänt sen dess?

manniskohandel7.jpg

Nu är jag inte säker på att filter är den bästa lösningen. Det känns som om man vill censurera all prostitution på Internet och det är jag helt emot. Jag tycker att det vore bättre om man jobbade internationellt och i EU för att offer för sexuell människohandel inte ska få annonseras ut på Internet. Jaga webbservrar och stäng ner stora webbplatser som gynnar människohandel. Ska man tvunget ha filter så blockera då webbplatser och webbportaler som tillåter människohandlare att annonsera där, blockera dem som vill profitera på eskortannonser.

I Sverige är den centrala annonseringsplatsen för eskorter, SecretaryAcademy.net ofta kallad för SA, helt i avsaknad av etiska regler för vem som får lov att annonsera där, medan det finns andra som håller regler och bara tillåter annonsering av fria oberoende eskorter, exempelvis eskorts.se.

I en av Sveriges mest omfattande utredningar om människohandel förekom det 16 telefon nummer som visade på SA. Utredningen initierades av att polisen såg annonser där. Polisutredningen förstärker bilden av att just denna webbplats är en central produkt för att marknadsföra offer för människohandel. I utredningen framgår även att annonseringen fungerar. Källa: Slutrapport från projektet Nätprostitution

manniskohandel.jpgDet är den här webbplatsens moderator som initierade utfrysningen av mig på dess diskussionsforum och som även senare såg till att jag blev bannad på livstid därifrån.
Jag protesterade när den här webbplatsen införde ett nytt betalsystem för annonseringen. Ett system som skulle gynna löpandebands verksamhet, hallickar och människohandlare. Om detta kan du läsa i mina inlägg: Jantelagen och vuxenmobbing, Sveriges största annonsplats för eskorter gynnar människohandeln och Bannad.

Läs också gärna Fröken Fords kolumn på eskorts.se, en annan stor webbportal för prostitutionen i Sverige. Men där har man till skillnad från SA inget intresse av att profitera sig på prostituerade och där finns en uttalad policy och regler för att förhindra att några andra än seriösa, fria oberoende eskorter kan annonsera där.

För mig var det självklart att ta bort min eskort annons från SA. Jag vägrar gynna skrupelfria profitörer och jag vill absolut inte se en utveckling i Sverige där man som hobby eskort inte kan ha råd att annonsera.

manniskohandel8.jpgJag uppmanar även andra att bojkotta SA. de har helt klart uttalat att man inte vill ta ett moraliskt ansvar för vem som annonserar där. Kära kollegor, det finns andra platser att annonsera på, gynna inte ägarna på SA. Och ni, alla goa sexköpare, sök efter sexuella tjänster på t.ex. eskorts.se istället. Är det inte dags att ni genomskådar webbplatsens ägare egentliga syften. Låt er inte manipuleras.

När banningen av mig kom upp till diskussion på SAs diskussionsforum så skrev moderatorn som försvar:

Ingen skall tro att det inte har funnits en dialog med SensuellQKonsult, dels genom PM men även här på öppet forum. Det har många gånger förklarats vad som ej tolereras och var felaktigheter ligger. Att man som användare då kanske inte håller med är en sak men man måste inse att forumet och sajten ej är ett allmängods utan istället en privatägd sida med egna regler.

pimpgoodbye.jpgDen enda diskussion som först är att jag öppet på forumet har kritiserat SA och fått svar på denna kritik. Via PM har jag dock frågat moderatorn om de önskar att jag lämnar forumet. Frågan har jag ställt av respekt för att webbplatsen är privatägd. Jag fick till svar att olika åsikter accepteras och att ingen önskade att jag sluta där.

Innan jag blev bannad fick jag en varning pga att jag påstod att en av medlemmarna (som alltid försvarar SA) hade intresse av SA pga att han är kär i en av delägarna.

Banningen kom flera timmar senare och försiggicks inte av några PM med varningar om att de ogilla min kritik av deras nya betalsystem samt att jag skrev att jag ansåg att de syssla med grovt koppleri och gynnade människohandel. Dessa inlägg som jag enligt dem blev bannad för ligger också kvar i diskussionsforumet! Moderatorn motiverar banningen vidare med att skriva så här:

mummy.gifMycket skulle med all säkerhet kunnat göras annorlunda, en katt kan flås på många olika sätt. Det är viktigt för forummiljön att alla skall kunna lägga fram sina tankar och åsikter- även sådana åsikter som ej gagnar eller rent av misskrediterar forumet och kanske hela sajten. Detta gör att användaransvaret blir större då man kommer in på känsligare frågor, exempelvis påståenden kring huruvida sajten främjar trafficking eller låter bli att agera vid brott.
När sådana saker börjar anföras så har jag som moderator endast att tillbakavisa och förklara att sådana påståenden är oacceptabla och kräva bevis för att sådant skall få anföras.

Ok ni lyckades flå mig rätt bra, jag har mått dåligt hela hösten av den behandling ni gav mig. Är rätt säker på att många medlemmar på SA gottar sig i att jag mår dåligt och är utfattig nu. Det var kanske det som var deras mål. Jag fick ju hot om att jag skulle vara slut som eskort inom en snar framtid!

Slut är jag för tillfället, jag har inte kunnat jobba som eskort med tårar i ögonen och har nu en ekonomi som gör att det inte finns pengar till mat för mer än en vecka till. Mina barn kan inte bo här även om det vill och det är den tuffa biten i det hela.

manniskohandel9.jpgSjälv fixar jag det mesta och har inte så stora krav, men att inte kunna ge barnen mat det känns. Jag vet inte hur jag ska klara hela december och julen! Så flådd är jag i dubbel bemärkelse. Grattis Annica, du lyckades! Och Anna nej jag tycker inte synd om mig själv. Jag är rätt ledsen på mig själv för att jag trodde jag var starkare än vad jag var. Offer i detta är mina barn och det är synd om dem. Jag mår dåligt av mina skuldkänslor.

När det gäller mina anklagelser så säger jag läs kopplerilagen: Den som främjar eller på ett otillbörligt sätt ekonomiskt utnyttjar att en person har tillfälliga sexuella förbindelser mot ersättning, döms för koppleri till fängelse i högst fyra år.

Titta på de bevis finns på att offer för människohandel annonserats ut på SA, poliser som jobbar med detta säger att det är så och det står också tydligt och klart i den rapport jag hänvisade till innan. Slutrapport från projektet Nätprostitution

STOP THE TRAFFIK

Jag har funderingar på att kanske starta en organisation mot slaveri och människohandel här i Sverige. Men jag tror inte jag har kraft och mod att göra detta själv. Det finns flera sådana organisationer i andra länder.

stopkvindehandel.jpgEn stor länksamling till organisationer och myndigheter som arbetar mot människohandel kan man hitta jag hos den danska jämställdhetsministerns webbsida. Du kan läsa om hur de jobbar preventivt i Bosnien på den här sidan…

Men här i Sverige finns ingen renodlad organisation mig veterligen som jobbar mot människohandel.

ECPAT är ju som jag skrivit tidigare mer rädda om sitt fina rykte än att samarbeta med en hora och jag misstänker att det är även så inom andra etablerade organisationer i Sverige. Så ja just nu känner jag mig rätt ensam om att jobba emot människohandeln aktivt. Vill du försöka göra något tillsammans med mig, eller på något annat sätt bidra för att stoppa människohandeln här i Sverige så är du mer än välkommen att höra av dig. Skriv till mig på: sensuellqvalite@hotmail.com



Andra bloggar om:, , , , , ,
Pingat på intressant.se