Äntligen så har jag också fått göra min röst hörd i debatten om prostitution i media. I Sydsvenskans B del på s.16 längst upp till vänster finns idag min insändare 🙂 En tredjedels sida och redaktören skriver med lite större bokstäver på toppen av sidan en trevlig introduktion till min insändare. Tack!

frukt.jpgSka bli intressant och se vad som händer och om en liten insändare kan påverka debatten i media. Man får hoppas att insändaren kommer bära frukt!

Jag försökte få med det jag tyckte var viktigast och även om utrymmet i en insändare är begränsat, så fick jag nog lite extra utrymme, för de har inte strukit ett kommatecken ens i min text. Redaktören för Ordet, skrev att jag nog får vara beredd på mothugg och det är jag… Tyvärr har inte Sydsvenskan med Ordet på nätet, men här nedanför kan du läsa min insändare, bilderna fanns inte med i tidningen.

I dagens Sydsvenska Dagbladet utser också Ann Heberlein, Porr, horor och feminister till den bästa facklitterära bok år 2006. Motivering: Inte för att jag håller med Östergren, utan för att hon tvingar mig att ompröva åsikter som blivit till sanningar och utmanar mina fördomar.

roseline.jpg

Skribenten och debattören Petra Östergren har varit i elden flitigt den senaste tiden. Skälet är att hon i en nyutkommen bok vill förbehålla de prostituerade rätten att själva bestämma vad de anser om sin verksamhet, även om de – stick i stäv med den samhälleliga normen – trivs med sin roll. I dagens Ordetspalt får Östergren medhåll från signaturen ”En fri oberoende eskort”.

PROSTITUTION

Lyssna på oss som vet vad prostitution är

Med glädje läser jag Petra Östergrens nya bok Porr, horor och feminister. Äntligen känner man som sexsäljare igen sig i det som skrivs om prostitution. Debatten har också tagit fart, men många inlägg för oss inte framåt, bort från fördomar, horstigmat och sexuell ojämnställdhet.

lovers6.jpgSex som går utanför normen, känner många sig äcklade inför och man tar avstånd ifrån den. Även om det sker mellan vuxna, samtyckande fria människor. Sexsäljare behandlas därför idag med samma förakt som man visade homosexuella i mitten av förra seklet. Som kvinna kan du ta betalt och tycka om ett jobb, bara det inte handlar om sex! En man som säljer sex till kvinnor kan man dock förstå bättre. Det är förvånansvärt att vi inte kommit längre i den sexuella jämställdheten.

Jag är medveten om att många väljer att sälja sex av ”fel” orsaker. Precis som i andra yrken så kan det bli helt fel om man t.ex. BARA väljer ett jobb för att det ger bra betalt. Tycker man t.ex. inte om att ha sex med många olika främmande män och kvinnor så är man inte lämplig att jobba som sexsäljare.

Problematiken med utsatta människor som säljer sex för att finansiera sitt missbruk handlar om missbruk, inte om prostitution. Människohandeln handlar om fattigdom i andra länder, tvång och slaveri och ska inte blandas ihop med frivillig prostitution.

lovers4.jpgFör mig som ser en massa negativa effekter av dagens lagstiftning kring både prostitution och människohandel, är det konstigt att politiker tycker sig kunna se så positiva effekter utan att ha något på fötterna. Det är dags att lyssna på oss som vet hur prostitution verkligen går till istället för att tro eller utgå från hypoteser när man stiftar lagar och policydokument för prostitution.

Vi vet vårt eget bästa och lever varken i förnekelse eller håller på med självbedrägeri. Vi är många och inga offer eller undantag från din uppfattning om vad prostitution är. Ge oss mänskliga rättigheter och låt oss tillsammans motarbeta den sexuella ojämställdheten, horstigmat, profitörer och den sexuella människohandeln.

En fri oberoende Eskort

roseline.jpg

Det har varit mycket i media om prostitution de sista veckorna med anledning av Petra Östergrens nya bok Porr, horor och feminister. I Prostitutionsdebatten i media finns en sammanställning och inlägget uppdateras kontinuerligt allteftersom jag hittar nya artiklar.

Jag har placerat min blogg i Lund på bloggkartan.se
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , Pingat på intressant.se