stamplen2.jpgJag skulle vilja föreslå att rapporter och forskningsresultat samt alla artiklar som skrivs om prostitution av människor som aldrig ens har varit i närheten av en sexsäljare, eller satt sig in i hur vi tänker och har det, ska få en stämpel på sig. En stämpel där det klart och tydligt står: Hälsofarlig läsning för sexsäljare.

När jag sitter och skriver det här så känns det som om jag inte vill läsa en enda artikel, rapport eller något annat om prostitution som har skrivits av människor utan kunskap, insikt eller där man totalt har struntat i vad vi säger eller ens brytt sig om att fråga. Ibland känner man sig så enormt kränkt när man läser vad som skrivs. Det blir väldigt personligt.

billyhora.jpgEller är jag för känslig? Jag blir arg, riktigt arg, inte bara för min egen skull utan för oss alla. Och ibland så blir alla dessa små droppar, dripp, drapp, dropp för bra och bägaren rinner över. I fredags läste jag en rapport på natten som ja, jag ska inte sätta ord än på vad jag kände för jag är fortfarande för arg, kränkt, men när jag lugnat ner mig så återkommer jag om den saken. Och inatt så fick jag syn på en artikel där man jag blev en Billybokhylla!

Den här enorma respektlösheten som om och om igen visas mot oss som säljer sex är ett effektivt sätt att tysta oss på. Jag har full förståelse för att så många av mina kollegor är tysta. Att bemöta människor som vet mer om det du sysslar med själv varje dag, människor som aldrig ens sett en sexsäljare men som ändå vet mer än du, man blir knäpp. Det är jobbigt ändå att man tvingas leva sitt dubbelliv, ha det här enorma horstigmat runt sig. Vara rädd att man ska bli avslöjad som en hora av den privata omgivningen som oftast inte har en aning om vad man gör.

innelistan.jpgMen det känns ändå i luften som att många människor vågar ompröva sin syn på prostitution och ser på den med nya ögon. Det sunda förnuftet och saninngen om vilka vi är och hur vi har det kommer nog segra till slut. En mer nyanserad debatt kan anas och många vågar lyssna på oss och ompröva sina tidigare åsikter.

Vad är det som gör att kvinnor far illa av prostitution? En viktig fråga att ställa som jag kommer återkomma till. För det är för enkelt att bara säga att det är prostitutionen i sig som gör det. Vad inom prostitutionen får kvinnor att bli traumatiserade, vad får sexsäljarna att må dåligt och fara illa?

respektera.jpgFör min egen personliga del så är det horstigmat, respektlösheten från politiker, debattörer, forskare och utredare. Själva jobbet i sig tar jag ingen skada av, men att läsa det som stod t.ex. i Göteborgsposten i fredags, mår jag dåligt av – Kvinnor är inte Billy-bokhyllor!.

När jag läste den krönikan så kändes som att skribenten omvandla mig till en Billy bokhylla. Kvinnor är inga och ska genom lagstiftning skyddas så att de inte förvandlas till några, men jag är en. Kanske jag bara är egoistisk, för vem vill bli en bokhylla?

Sexualiteten är något av det mest grundläggande inom människan och innebär nästan alltid en mängd känslor väcks. Inte alltid kärlek. Hos en del människor nästan aldrig just kärlek. Men ömsesidig lust. När det kommer till prostitution handlar det dock inte om detta utom tvärtom om att den ena personens känslor är något den andre kan skita i. Så länge han eller hon betalar. Och frågan är om vi verkligen vill ha ett samhälle där kvinnors – de flesta prostituerade är just kvinnor – lust bara är en fråga om kronor och ören? Vill vi verkligen att våra barn lär sig att kvinnor och deras kroppar är något man kan köpa som en påse äpplen eller en Billy-bokhylla?



Andra bloggar om: , , ,
Pingat på intressant.se