ks1.jpgNär vi pratar om djur så är det självklart att det är skillnad på en tik och en hanhund. En hingst är annorlunda än ett sto. I en flock med vilda hästar så leder det klokaste stoet flocken mot skydd för väder och till bra bete. Ingen ifrågasätter hennes auktoritet på området. Hingsten betäcker stona och ägnar sig åt att varna för fara, jaga bort rovdjur och konkurrerande hingstar. Ingen i flocken tycker att hingsten har mer makt än någon annan. När ett sto går in i brunst så signalerar hon detta tydligt till hingsten, viker undan svansen och säger kom och ta mig. Ingen i flocken tycker detta är skamfullt.

För mig är det självklart att män och kvinnor är olika och att vi därför bör öka förståelsen och respekten för våra olikheter, sträva efter att vår olika egenskaper blir jämställda. För mig är sex också något väldigt naturligt, ett mänskligt behov vi alla har och kan njuta av. Jag tror att vi styrs mycket mer av instinkter än vad vi själva tror och att vi ligger närmare djurens beteende än radikalfeministernas hypoteser.

ks2.jpgNär jag har följt hela prostitutionsdebatten och debatterat med feminister så pratar man egentligen rätt sällan om hur man upplever mannen och hans sexualitet. Man pratar om det är rätt att mannen ska få köpa tillgång till en kvinnas kropp eller inte. Jag är inte familjär med begrepp som könsmakts- ordning/strukturer. Och för mig handlar ju inte prostitution om att en man köper en kropp. Det är därför svårt att argumentera emot något som för mig tycks vara en hypotes av vad prostitution är. Ärligt så förstår jag ibland inte varför man ska diskutera om en man ska ha rätt att köpa en kvinnas kropp? Jag har inte träffat så många män som jag tror skulle vilja göra detta. De är få mycket få.

Hur många män som vill köpa en kropp känner du? Har sett någon undersökning där man tror att var 8:e man i Sverige har köpt sex någon gång. Är var 8:e man du känner en man som du tror vill köpa en kropp? Jag uppfattar dessutom inte att mina kunder på något sätt köper min kropp, eller tillgången till min kropp. Samma upplevelse delar jag med många, många kollegor som jag har pratat med detta om.

ks3.jpgDet är ytterst få män jag mött i hela mitt liv som inte alls bryr sig om kvinnan de älskar med eller knullar. De flesta män vill ju att kvinnan ska njuta, de älskar att se en kvinna som får orgasm. Varför är annars porrfilmer fulla av scener där kvinnor onanerar, njuter och får orgasm? Tycker det är sällan filmerna fokuserar på hur mycket mannen njuter, vilket jag tycker är synd, för det tänder mer mig😉

Den bild av prostitution som Petra Östergren för fram i sin bok Porr, horor och feminister, känns sann och verklig. Och nej jag har inte ingått i hennes bok.

Samma bild kommer fram i andra studier om prostitution där sexsäljare själva är med och där deras röster har tagits på allvar. Sexsäljare och sexköpare motsätter sig inte den bild som Petra Östergren målar fram i sin bok, man älskar det hon skriver för man känner igen sig, det är sant och verkligt. Det är alltså betydligt fler än 20 sexsäljares röster som kommer fram. De kvinnor som Petra har varit i kontakt känner ju kollegor och vet vad de står.

ks4.jpgTa en av de äldsta som Petra har haft kontakt med, Lillian Anderson, kontakten dem emellan har varat i 10 år. Det är alltså inte ett intervjutillfälle det handlar om. Lillian har arbetar med att sälja sex sedan 1954 och hon säljer fortfarande sexuella tjänster. Hon var med och starta en organisation på 70 talet för sexsäljares rättigheter. Hur många sexsäljare tror ni den här kvinnan har mött i sitt liv? Bara hennes bild av prostitution borde med all rimlighet vara betydligt mer sann än den bild som vilken politiker som helst har av vad prostitution är.

Så de som benämns som Petra Östergrens kvinnor i debatten är fler, många fler än just bara de 20 kvinnorna hon har haft kontakt med under 10 års tid. Mot detta tycker jag Louise Eeks egna upplevelser och de hon ev. träffat, står sig ganska slätt i jämförelse. All forskning där man inte tagit kontakten med den stora gruppen av kvinnor som säljer sex, dvs. de utanför gatuprostitution och drogmissbruk, har inte heller så mycket att komma med när man jämför. Forskning byggt på feministiska teorier och hypoteser av vad prostitution är saknar verklighetsförankring.

ks5.jpgAlla dessa kvinnors upplevelser av hur deras kunder är, sexköparna, måste ju också med all sannolikhet också vara betydligt mer sann och verklig än hypotesen om att män köper en kropp. Att prostitution är mäns makt över kvinnor och mäns våld mot kvinnor. Lillian Anderson, som jag träffat, berätta för mig att hon aldrig, under alla dessa år, ens fått en örfil av en kund. Med all sannolikhet borde hon ha fått mer än så om radikalfeminismens hypotes hade varit sann.

Jag önskar lite mer logik och sunt förnuft hos många människor, det är utmärkta vapen mot fördomar.



Andra bloggar om: , , , , , , ,
Pingat på intressant.se