hoppers.jpgI Louise Eeks debattartikel – Önskningar och retorik – inte fakta – i Arbetaren hävdar hon att vi som säljer sex förr eller senare kommer mista vår förmåga att säga nej, dvs: vår vilja försvinner automatiskt på något sätt om man ägnar sig åt att sälja sex.

Men vad är det inom prostitutionen som traumatiserar kvinnor? Det är synd att den frågan förblir obesvarad av en kvinna som ”vet” att prostitutionen traumatiserar alla kvinnor som säljer sex.

Det enda Eek säger är att förr eller senare så övergår frivilligheten till tvång. Men hon talar inte om varför eller vad det är för slags tvångstillstånd hon menar. Blir man sexmissbrukare av att sälja sex? Blir man per automatik en drogmissbrukare, van vid en viss levnadsstandard och beroende av pengarna – eller vad är det för tillstånd som hon menar?

ero_cafe.jpgLouise Eeks tragiska erfarenheter som ung kan jag bara djupt beklaga. Hennes bakgrund och de erfarenheter hon gjorde för 20 år sedan kan dock inte direkt överföras på alla som säljer sex idag.

Våra erfarenheter skiljer sig markant.

Jag började sälja sexuella tjänster när jag var 42 år, efter ett moget övervägande och som en del i min egen sexuella utveckling.

Eek har själv berättat att hon i princip hamnade i prostitution som en mycket ung tjej, trasig och utsatt efter övergrepp som barn.

Men enligt Eek är inte min röst trovärdig eftersom jag säljer sexuella tjänster och inte förmedlar samma bild av prostitutionen som hon gör. Det är precis som Petra Östergren skriver i sin bok ”Porr, horor och feminister”, prostitutionsmotståndarna vill behålla makten om sanningen, sanningen om vad prostitution är. För om man skulle lyssna på oss, alla vi som har positiva erfarenheter av att sälja sex, så faller många argumenten mot prostitution direkt.

dam.jpgJag önskar en mer nyanserad debatt med ett bredare perspektiv där alla olika erfarenheterna kommer med. Louise Eeks erfarenheter är viktiga, liksom mina egna.

Jag önskar lika lite som Eek att kvinnor ska bli traumatiserade av att sälja sex. Det är därför viktigt att man ställer frågor kring detta och att svaren har substans. Jag tror att vi alla kan vara överens om att det inte är skadligt att ha sex med en främmande människa om bägge parterna är överens om att så ska ske. Sex är ett mänskligt och njutningsfullt behov som vi alla har. Varför skulle då sex mellan två vuxna människor helt plötsligt traumatisera kvinnan om det är mannen som betalar för att få ha sex med kvinnan?

Prostitutionsmotståndare hävdar att mannen då har makt över kvinnan och kan i princip göra vad han vill. Är det så?

Nej, absolut inte. Och varför skulle det vara så? Det är inte en ”önskedröm” att jag säljer sexuella tjänster på mina egna villkor. Det är helt naturligt att man som människa har gränser för sexuella aktiviteter, speciellt tillsammans med en främmande människa. Eek tycks glömma bort att de flesta som både säljer och köper sexuella tjänster är helt normala människor som möts för att njuta av sex tillsammans. Lika mycket som kunden måste respektera mina gränser, respekterar jag självklart hans eller hennes gränser.

erosfaglar.jpgI de olika servicetjänster vi betalar för sker det ytterst sällan att kunden känner makt över den som utför tjänsten. Jag själv känner aldrig att jag har makt över min massör, frisör, läkare, terapeut, kurator, revisor eller vem det än är jag köper en tjänst av. En liknande situation infinner sig på ett naturligt sätt mellan en kvinna som säljer sexuella tjänster och hennes manliga kund.

Isabella Lund


Bakgrund
Arbetaren ville inte fortsätta debatten om prostitution, de tycker att tre artiklar i ämnet kan räcka för den här omgången, min replik till Louise Eek publicerar jag därför här. Louise Eek har via mail hälsats välkommen att svara på min replik här.
.
Debatten i Arbetaren började med att Kajsa Ekis Ekman skrev den 22 november en artikel i Arbetaren – Med tungan förvandlad till verktyg Jag skrev en debattartikel som svar och den publicerades den 6/12 – Inte alltid traumatiskt att sälja sex. Louise Eeks svarade på min artikel den 15/12 – Önskningar och retorik – inte fakta.
.

Missa inte alla nya artiklar och inslag i TV i debatten om prostitution. Jag uppdaterar kontinuerligt inlägget “Prostitutionsdebatten i media

pepparkakorlinje.jpg


Andra bloggar om: , , , , , Pingat på intressant.se