roshinasambo.jpgPå ett sätt kan man säga att Rosinha Sambo inspirerade mig att börja som eskort: – Jag är stolt över att vara hora, hörde jag henne säga i TV rutan och jag log då inombords. Jag tyckte det härligt befriande att se en kvinna som så öppet och helt uppenbart bejaka sin egen sexualitet och hon vågade öppet stå för att hon sålde sex. Hennes klara attityd om att det inte var något fult att sälja sex, utan istället något fint som hon var stolt över, den attityden älskade jag. Samtidigt tyckte jag illa om den situation hon försatte sina barn i och att hon i ett reportageinslag skicka iväg barnen för att ta emot en kund. Det kändes så fel att hon gjorde så.

Men hon vågade ändå ge prostitutionen ett ansikte och hon kämpar än idag för sexsäljarnas mänskliga rättigheter. Jag är dock rädd att priset som hon fått betala har blivit högre än vad hon själv räknade med. Jag beundrar dock hennes mod, det är få människor som har den styrkan och hennes budskap om att det är inget fult att sälja sex nådde fram till mig.

red_nipple.jpgNär jag började sälja sexuella tjänster visste jag inte så mycket om hur prostitution gick till i Sverige och jag hade aldrig själv träffat någon som sålde sex eller ens sett en sexsäljare, mer än Roshina då på TV. Jag var full av fördomar och trodde att en stor del av prostitutionen var löpande bands verksamhet där få äkta känslor var inblandade från kvinnans sida. Jag funderade faktiskt inte speciellt djupt över varför jag trodde detta. Så här i efterhand kan jag tycka det är förvånande att jag inte tänkte efter ordentligt eller att jag ens hade ett logiskt resonemang med mig själv om varför jag trodde som jag gjorde.

Men denna erfarenhet har visat mig hur djupt fördomarna om prostitution är hos de flesta, även hur djupt rotade de var i mig själv och även i andra som säljer sexuella tjänster, för att inte tala om hur djupt rotade de är i alla dem som aldrig ens tänkt tanken att sälja sexuella tjänster.

Jag var också ganska vilsen initialt i hur man gjorde och vad det var som gällde. Jag hade i och för sig ingen önskan om att göra som alla andra, utan jag ville sälja sex på mitt eget sätt, men det fanns inte någon information med bra råd alls som jag kunde hitta. Det jag fann var storstädernas prostitutionsgruppers gemensamma sida om prostitution, en webbplats som heter ”Prostitutionsrådgivning”. Men den webbplatsen var fylld med fördomar och hypoteser baserade på rådande prostitutionspolicyn och inget av det kunde appliceras på det jag hade i tankarna eller på det sätt jag hade tänkt börja sexuella tjänster. Dessutom fanns där bara råd om var man kunde vända sig om man ville sluta med prostitution.

pheromone.jpgJag ville erbjuda en tjänst som skulle kännas äkta och naturlig, det skulle vara ungefär som en vanlig date. Jag tyckte ord som prostituerad och eskort var så tyngda av fördomar och jag kände att jag själv och det jag ville erbjuda mot betalning inte passade in på den bilden. Jag började därför kalla mig för en Sensuell Qvinnlig Konsult. Tyckte ordet konsult var bra för det ordet innebar professionalism i mina ögon, en konsult är någon man anlitar för experthjälp och det var sensuella kvalitativa tjänster jag hade att erbjuda.

Då jag startade så trodde jag att jag var rätt unik bland sexsäljarna, att de flesta som sålde sex gjorde det med fejkade känslor och mest bara för pengarnas skull. Jag satte ett högt pris för en träff med mig och hade ingen tidsbegränsning. Kontakt kunde man endast få genom mail. Det behövdes därför lite tålamod från kundens sida om han ville få till en träff med mig. Ganska så snart fixa jag dock till en hemsida och hänvisade till den för mer information. Jag ville dock inte börja annonsera ut mina tjänster mer professionellt där många eskorter annonserade. Jag gjorde det smygvägen istället genom förtäckta kontaktannonser på sidor där sexkontakter förmedlades.

ero_kontor.jpgJag jobbade ensam och tog aldrig emot kunder här hemma. Jag var rädd för att någon skulle komma hem hit när en kund var på besök, men framför allt var det nog för att jag kände att mitt hem är min borg på något sätt. Idag tror jag att det mest handlade om att jag själv inte ville identifiera mig själv med att jag sålde sex. Att sälja sex var en del av mitt liv som inte riktigt var jag eller som jag ville ta till mig. En stor hemlighet som bara mina kunder kände till. Ett hemligt dubbelliv som jag på något sätt höll distans emot.

Men sen träffa jag den här psykopaten och kunde inte fortsätta sälja sex, det var som jag berättat här på bloggen en hemsk och sann medial historia. Jag var rädd och mådde riktigt dåligt. Det som jag inte trodde kunde hända hade hänt. Men efter lite mer än ett halvår var allt annorlunda och jag mådde bättre och ville börja igen. Men jag kände nu ett behov av att få kontakt med andra kvinnor som säljer sex, framför allt för att kunna utöka säkerheten i mitt arbete. Jag blev därför mer utåtriktad som sexsäljare och sökte kontakt med andra sexsäljare.

motfordomar.jpgEn ny värld öppnade sig för mig. Nu fick jag med en gång en massa kollegor och då jag öppet berätta att jag ville ha kontakt med andra så välkomnades jag att ta kontakt av flera kollegor. Det var härligt att snacka med andra i telefon, kvinnor som liksom jag själv sålde sex och som förstod precis vad jag pratade om. Snabbt insåg jag att jag långt ifrån var så unik i mitt sätt att jag jobba som jag själv trodde, det jag sysslade med var i princip standard bland svenska eskorter. Jag kände stöd och den lilla rädsla jag hade kvar försvann mer och mer.

Nu fick jag tillgång till varningar från andra eskorter om potentiellt farliga kunder och falskbokare, vem man helst ska undvika träffa och hur man kunde utveckla sitt arbetssätt så att det blev säkrare. Det kkändes betydligt tryggare än att jobba helt ensam och isolerad. Det var härligt att få kollegor, utvecklande och väldigt roligt att träffa flera personer IRL. Vi var så olika men ändå lika.

Jag lärde mig enormt mycket av andras erfarenheter och identifiera mig mer och mer som en sexsäljare, som en eskort. Mitt arbetssätt förändrades, min marknadsföring av mina tjänster utökades, jag ville jobba mer. Jag skaffa en jobbtelefon och började ta emot kunder här hemma. Man kan säga att min tidigare marknadsföring av mina tjänster hade skett lite i hemlighet, i det dolda på Internet men nu etablera jag mig som en av alla eskorterna i Sverige, via t.ex. annonser där alla andra eskorter annonserade och genom att aktivt delta i olika diskussionsforum. Naturligtvis flerfaldigaste mitt kundunderlag, jag hade fler kunder att välja emellan och möjlighet att jobba mer och verkligen på de tider som passa mig.

ready4action.jpgSnabbt blev jag mer intresserad av våra villkor och alla fördomarna mot oss som säljer sex. Jag skaffa mig mer och mer kunskaper genom artiklar, forskning och böcker, och framför allt genom andra sexsäljares erfarenheter. Jag har funderat mycket på vad de sagt till mig och allt jag läst som så många sexsäljare har skrivit. En efter en har mina egna fördomar plockats bort från mig och det har varit befriande och mycket utvecklande. Det känns som jag vandrat på en väg bortom fördomarna om prostitutionen detta år.

Det är spännande att gå på den vägen för jag kommer till nya insikter om mig själv och andra så ofta. Jag hoppas det nya året kommer medföra lika mycket nya insikter inte bara för mig utan även för många andra.



Andra bloggar om: , , ,
Pingat på intressant.se