ilsken.jpgI förrgår vid lunch stängde WordPress ner min blogg. Jag fick ingen förvarning eller förklaring innan bloggen stängdes ner. Reaktionen från bloggvärlden kom direkt och WordPress pressades att efter 12 timmar öppna upp min blogg igen.

De trodde då själva att de av misstag stängt ner min blogg för att den hamnat i något av deras spamfilter och de bad om ursäkt för misstaget. Jag skrev om detta igår i inlägget – Ett omskakande misstag av WordPress

När bloggen kom upp igen så såg jag en kommentar skriven av en amerikan. Han påpeka att jag i det inlägget använt en bild olovligt som han ägde rättigheterna till. Amerikanen kallar jag xxx framöver. Jag tog givetvis genast bort bilden, skickad ett mail till honom och bad om ursäkt. Den mailväxling som sedan följde kan du läsa i detta dokumentet: mailkonversation_xxx.doc

En kvinna som kallar sig Jonna hade tagit kontakt med honom. Och xxx var ganska undrande:

Under the circumstances I’m left wondering why one of your ideological opponents went to great lengths to find:
1) that you were using a photo that belonged to me
2) to report you the infringement to me.

I’ve had a brief exchange with this woman. She claims your site is glorifying prostitution and enabling the more exploitive side of the sex trade, in which women are abused. What is going on here…? Do you have a secret agenda? Or is it your adversary that has one?

Det var ju kul att få reda på att lögner sprids om vad syftet med min blogg är. Dessutom till personer som inte behärskar det svenska språket. Men Jonna visste inte att den här mannen hade en svensk fru och via henne kunde han själv bilda sig en uppfattning om innehållet på min blogg.

Jag använder min blogg för att:

  1. informera om vad det verkligen innebär att arbeta som eskort

  2. motarbeta alla fördomar som finns om prostitution

  3. driva opinion mot horstigmat och dagens lagstiftning kring prostitution

  4. förhindra att personer som riskerar att fara illa av prostitution börjar att sälja sexuella tjänster

  5. informera om vad sexuell människohandel är

  6. motarbeta den sexuella människohandeln

  7. arbeta för jämställdhet och framför allt för den sexuella jämställdheten mellan könen

  8. göra min röst hörd, jag kan inte skriva under artiklar med mitt riktiga namn i vanlig media. Jag har barn och de ska inte behöva tvingas att stå på barrikaden tillsammans med mig mot horstigmatiseringen.

Ungefär samtidigt fick jag besked från WordPress att anledningen till att min blogg hade stängts ner var på grund av att de fått in en anmälan om att jag bröt mot deras ToS. Jag hade använt ett par bilder som jag inte frågat upprättshovsinnehavaren om lov att använda. De kunde inte ge mig besked om vem som stod bakom anmälan.

dekadens.jpgI min mailväxling med xxx vidarbefodrar han till mig vad Jonna skrivit till honom och anledningen till den här kvinnans upprördhet blir mycket tydlig när hon skriver: The site´s beautiful erotic pictures contributes to some extent to the glorifying of prostitution. Pictures of abused women or disgusting johns would give a more true picture of what prostitution is.

Ja, en bild kan säga mer än tusen ord och mitt bildval är medvetet för att förmedla den känsla jag har när jag jobbar som eskort. Varför ska jag visa upp hennes mytbild om vad prostitution är? Jag visar saningen, hur verkligheten är för mig!

Jag kan bara beklaga att mina kunder inte är äckliga, att jag själv upplever mina möten med kunderna som väldigt sensuella och erotiska. Förtryckt blir jag bara av sådana personer som Jonna representerar!

Xxx är en mycket trevlig karl och han uppmanar den här kvinnan att själv ta kontakt med mig. Sent igårkväll fick jag hennes första mail till mig. Jag har bara svarat henne kort och bett att få återkommma. Hela vår mailväxling kan du läsa i det här dokumentet: mailkonversation_jonna.doc

I sitt mail till mig skriver Jonna:

Jag är feminist och negativt inställd till prostitution men det är faktiskt inte det viktiga här. Jag blev förvisso upprörd när jag läste inlägg på din blogg, uttalanden om att de torskar du träffat varit mer jämställda än vanliga män och annat tyckte jag förskönade prostitutionen. … Att traffickingen ökar vid en legalisering är för mig det avgörande argumentet.

pompeji4.jpgJonna om du varit en ssexsäljerska eller en person som hade kunnat verifiera att trafficking ökar vid en legalisering så hade jag kunnat ta dina åsikter på allvar. Men du är inte det. Du är en så kallad feminist (anser inte att du har rätt att kalla dig feminist) och är negativt inställd till prostitution. Om min blogg inte motsvarar dina illusioner om vad prostitution är, har du då rätt att sprida lögner om min blogg till människor som du vet inte kan bilda sig en egen uppfattning om vad min blogg innehåller?

När jag gick in på din sida slogs jag av hur vacker den var, det är nog den mest estetiskt tilltalande blogg jag stött på. Du har massor av fina bilder, vackert konstnärligt fotografi. …. Skriver man om något kontroversiellt ämne så är det dessutom extra viktigt att tänka på att man har rättighet till de bilder man använder eftersom det är större risk att de som skapat dem har invändningar.

Jonna visst använder jag bilder här som jag inte har haft tillstånd till att använda. Jag brukar dock inte sno en bild om copyrightskyddet står mycket tydligt uttalat. Jag har tummat på regeln då bilderna inte använts i ett kommersiellt syfte eller på en fast publikation eller på en mer fast hemsida. Innehållet på en blogg är som en tidning, det ändras konstant. Jag kommer framöver fråga upprättshovsinnehavare om lov innan jag använder en bild.

Hade då ämnet på din blogg inget alls att göra med att jag valde att kontakta upphovsrättsinnehavarna? Nja, egentligen inte, mer än som någon sorts väckarklocka. Hade jag gått in på en blogg som propagerade för något jag var i grunden positivt inställd till så hade jag kanske aldrig tänkt tanken även om det givetvis hade varit moraliskt fel i samma utsträckning.

ks4.jpgHela ditt agerande Jonna visar att ditt syfte har varit att tysta ner en hora som sprider en bild av prostitution som inte stämmer överens med din fördomsfulla bild. Ge dig gärna ut på nätet och agera som en skyddsväktare över fotografers rättigheter till sina bilder, gärna … men gör då det och försök inte inbilla mig eller någon annan att det var ditt främsta syfte då du attackera mig. Du blev avslöjad då bildens ägare hade en svensk fru och själv kunde bilda sig en uppfattning om den här bloggens innehåll. Du hade dessutom inte räknat med att så många personer skulle reagera över konsekvenserna över ditt handlande!

Yttrandefriheten hör till de viktigaste rättigheter vi har och jag ville absolut inte få din blogg nedstängd. Jag var bara ute efter att de bilder du inte hade copyright till skulle tas bort. Det har blivit lite uppförstorat tycker jag och min mening har inte varit att göra någon ledsen. Så här i efterhand inser jag att jag borde gjort lite annorlunda. Jag borde ha informerat dig om vad jag gjort också, då hade du sluppit ovissheten när bloggen låg nere. Det ber jag om ursäkt för. Felet är förvisso till viss del WordPress som inte meddelade varför de stängt bloggen för att kolla den.

Skitsnack! Om du bara varit ute efter att jag skulle visa mer respekt för copyrightskyddade bilder så hade ingen sund människa agerat som du. Väx upp och våga stå för vad du gjort istället. Du har ingen aning om hur ofta man som sexsäljerska utsätts för kränkningar och censur! Du tror att det värsta med att jobba som eskort är att träffa äckliga kunder, äckliga kunder som dessutom bara finns i din egen lilla snuskiga fantasivärld om vad prostitution är.

sexworkers.jpgVet du vad det värsta är – jo det är att konstant möta människor som du! Det är att inte kunna göra sin röst hörd och att människor dessutom tar till vad som helst för att tysta ner en! Ni kränker mer än gärna oss som säljer sex och ni har mage att kalla er själva för feminister! Kvinnor som du upprätthåller horstigmat mer än vad det patriarkala samhället gör! Ni motarbetar den sexuella jämställdheten mer än vad någon man jag känner gör! När ni dessutom ibland skriver, jag har inget emot prostituerade… då kan jag nästan spy!

Till sist… Jonna ta mig inte för en idiot. Du har hittat 5 bilder som jag använder olovligt! Om ditt syfte var att dessa bilder skulle tas bort härifrån… Varför har du då inte talat om vilka bilder det handlar om för mig? Så jag kan ta bort dem, om nu det var ditt syfte. Grrrrrr…

Jonna kan nås på mailadressen: ntsmjukka@hotmail.com
(Tillägg: Via mail har Jonna meddelat att denna mailadress kommer försvinna)


Flera bloggare har skrivit inlägg om det här: LouiseP, Blogge Bloggelito, Bloggen Bent, Greta Garbo, Charlotte Kampferdroppar, En Luders dagbog, Maj, Röd Libertarian, JoshHenrik Alexandersson och Salt. Förutom det enorma stödet från bloggare så har goa vänner ringt, skrivit kommentarer, mailat m.m. Stort tack till alla som reagerat och stöttat mig och yttrandefriheten. Ni ha rört mig till tårar och ert stöd har värmt enormt.

Stor Kram till er alla!

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , , ,
..
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png