gtlopsedel.jpgVarken nyhetschefen eller redaktionschefen svarade då jag nyss sökte kontakt med dem på GT. Jag hoppas någon av dem ringer upp mig. Det kommer då bli ord och inga visor ur min mun eftersom jag nyss läst en artikel i GT skriven av Ingemar Nilsson Polisen var min hallick

Artikeln handlar om den rättegång som inleds idag i Göteborgs tingsrätt. Sexsäljaren Rosinha Sambos fd pojkvän, polisen Stefan, är åtalad för koppleri.

Rättegången kommer visa om vi alla är lika inför lagen. GT visar att man i deras tidning inte är det. De tar ett tydligt parti för polismannen.

Hela artikeln i GT är ett slags snyftreportage där journalisten berättar om hur polisen blev kär i en kvinna som nu anklagar honom för koppleri. Ingemar Nilsson låter Stefan ångra sig offentligt, men det Stefan ångrar är inte de brott han idag står anklagad för (koppleri) eller det brott han tidigare varit anklagad för (misshandel), nej han berättar så här för reportern: Jag ångrar mig så fruktansvärt att jag inledde relationen. Och sen kommer följande rader i artikel:

Rättegången i Göteborgs tingsrätt som blivit uppskjuten flera gånger på kvinnans initiativ kommer på nytt att riva upp såren. Polisen lever nu i en relation med en annan kvinna och håller på att få ordning på livet. Han hoppas att domstolen skall tro på hans oskuld och att han därmed också får behålla polisjobbet. Han jobbar nu med administrativa uppgifter. Fälls han blir han däremot avskedad.

Och sedan låter man Stefans försvarare advokat Anders Lysén säga:
– Min klient är oskyldig, detta är kvinnans hämnd för att han en gång för alla brutit relationen.
– Det finns inte en enda person av de kvinnan pekat ut som erkänt att de köpt sex av henne.

Hmm ja och skulle det vara så konstigt, att de inte erkänner, de skulle ju då erkänna ett brott!

misshandlad.jpgI artikeln berättar man också att Stefan inte hade en aning om att Rosinha tog emot kunder i hans lägenhet och att deras stormiga förhållande ledde till att Rosinha anmält honom för misshandel och olaga hot.

Så det var ett stormigt förhållande och inte misshandeln och hoten i sig som gjorde att Rosinha anmälde sin pojkvän?

I rättegången om misshandeln stod ord stod mot ord och att tingsrätten valde att fria Stefan helt och hållet. En dom som stod fast även i hovrätten.

Det är bra att vi nu vet att GT inte på något sätt klarar av att rapportera objektivt om en pågående rättegång. Att vi nu vet att GT tar parti för polismannen Stefan. Men de ska inte tro att de kan lyckas få mig att tycka det minsta synd om honom. Ingen ska dömas i förväg men att vinkla ett reportage på det här sättet där säkerligen ord mot ord, en horas ord mot en polis, kommer att avgöra utgången av rättegången, ja det är att mer än osmakligt att läsa. Rosinhas version av vad som hänt är en helt annan berättelse. Jag skrev om vad Rosinha själv berättat för mig i mitt inlägg Rosinha Sambo har mitt stöd:

Stefan och hon var ett par under flera års tid, de delade ekonomi och när Roshina var i Göteborg så bodde hon hos honom. Men Stefan pressade henne att jobba vidare med att sälja sex pga ekonomiska skäl, han tyckte de var i stort behov av de pengar som hennes sexsäljande bidrog med till deras gemensamma ekonomi.
– Hur ska vi kunna betala räkningarna om du inte fortsätter, sa han.
Han hotade henne med att göra slut och pressade henne på olika sätt att fortsätta sälja sex, fastän hon egentligen inte ville själv.

runkpolis.jpgTill slut tyckte Rosinha att situationen blev ohållbar, så hon gick till polisen för att få hjälp med hela situationen. Hon ville att de skulle tala Stefan tillrätta så han sluta pressa henne. Åklagaren bedömde sedan ärendet som ett kopplerimål. Och nu står alltså hennes fd pojkvän, en polis, åtalad för koppleri.

En sak jag inte nämnde då var att hon även berättade om hur Stefan gillade att stå gömd och titta på när hon tog emot kunder. Han tänder på att se på, en sexuell läggning som inte Rosinha delar med honom. Aftonbladet har i flera artiklar berättat om Rosinha Sambo och hur hon känt sig förnedrad och utnyttjad av polismannen, senast i somras – Polis var sambons hallick

Jag vet inte hur läget är i Göteborg just nu. För några dagar sedan befara vi som stöder Rosinha att hon skulle behöva vittna ensam vid rättegången, att hon inte skulle få ha med sitt juridiska ombud. Jag återkommer så fort jag fått nyheter från Göteborg.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png

8 svar to “GT försvarar hallick polisen”


  1. Det är ju inte så svårt att sticka ner en sedelbunt i en journalists ficka. Det händer i hela världen. Frågan är om det är Stefan Karlsson själv som gjort, eller om det är polisen som skramlat ihop.

    Eller så kanske de båda är gamla goda vänner.

    Hur som helst är det inte normalt att bedriva den här typen av journalistik. En av journalistikens grundläggande uppgifter är nämligen att granska makten, inte att gå dess ärenden.

  2. Sunny Says:

    Blogge: om jag kan lita på mitt minne så var det GP som förra gången oxå tog ensidigt parti för polisen??

  3. Lelle Says:

    Hej, först bra nå som orkar hålla debatten levande. Det politiska etablissemanget tål inte
    att höra vissa sanningar. Fast undra hur många år det kommer att ta innans en mer nykter hållning kommer att innfina sig.
    Så att en mer verklighetsnära och öppen debatt tillåts. Att stigamtisera prostituerade och sexköpare som nu göra är ett lågvattenmärke i historien, likt häxpreccesernas 1600-tal.
    Fast förstås, numer bränns ingen på bål, men dock på ett mentalt bål.

    Skulle kommentera bloggelitos inlägg, men hu gör man det? Det finns ingen input typ den du har här?

  4. Lelle Says:

    Ursäkta mina stavfel, r:et glappar, sen får man läsa lite korrektur framgent innans jag trycker
    enter.
    mvh

  5. Michelle Says:

    Häxor ja, det har jag sagt hela tiden……….


  6. Schysst bild på snuten. Har du gjort den själv?

  7. Isabella Says:

    Bilden (något redigerad) på polisen är gjord av Norma Jean Almodovar och har använts ursprungligen på en poster i USA om myter och verklighet om prostitution. Texten till bilden:
    Prostitution is against the law to protect women from exploitation!
    The reality is that the cops use the law as an extortion tool against prostitutes,and threaten to arrest them if they don’t provide the cop with sex, money and information. How does this protect us?

    Här är lite fakta om Norma:
    ”Norma Jean Almodovar – the author of the best-selling book, Cop to Call Girl – is now the Founder and President of The International Sex Worker Foundation for Art, Culture and Education (ISWFACE). She has been active in prostitutes’ rights groups since leaving the Los Angeles Police Department in 1982 and has been interviewed by over 300 radio, print and television outlets (including CBS’s 60 MINUTES and ABC’s 20/20).” Källa

Kommentera

