kvinnabakomstaty.jpgI dagens nätupplaga av Aftonbladet Kvinna ställs frågan: Finns den lyckliga horan? Man låter Petra Östergren argumentera för ett JA och Claes Borgström för ett NEJ. Just nu leder Petra Östergren omröstningen och det är inte förvånande om man bara ser till hur de två argumenterar för sin sak.

Claes Borgström använder sig av retoriska knep och lögner som:” – Män vill gärna höra att kvinnan trivs och vill, men det är en myt. Nästan all forskning visar att kvinnor som prostituerar sig vill sluta. Och ingen vill att ens barn ska prostituera sig. Man har inte rätt att bestämma över sin kropp i alla sammanhang.

Petra Östergren säger: ” – Jobbet är mycket speciellt. Dels på grund av samhällets syn på det, dels för att det kan vara väldigt intimt. Men samtidigt finns det väldigt många sexsäljare som vill att det ska ses som vilket jobb som helst, som massörer eller terapeuter. Men på grund av prostitutionslagstiftningen kan de inte registrera en firma, eller arbeta på det sättet de vill.

Och jag undrar varför Aftonbladet, och så många andra förr, överhuvudtaget stället denna idiotiska fråga igen, finns det lyckliga horor? Varför frågar de inte: Kan en kvinna njuta av sex med en okänd man om hon får betalt för det? eller Finns det kvinnor som gillar sex? Eller varför inte fråga om den lyckliga chefredaktören finns som Blogge Bloggelito gör idag?

De som undrar om vi horor är lyckliga eller inte kan ju börja med att läsa och tro på vad den 25 åriga barnskötaren Cecilia berättar om sitt eskorteri i dagens Aftonblad:

Jag ligger inte med män för att köpa heroin, betala min hyra eller något annat. Jag skulle kunna klara mig ekonomiskt utan dem. Dessutom väljer jag själv vilka jag vill träffa och ha sex med. Hela eskortgrejen sköts på ett mycket snyggt sätt. – Efter en jobbkväll i dag mår jag bra. Jag känner mig nöjd och belåten. Ja, tillfredsställd helt enkelt. Hon säger att hon älskar sex och tycker om att ha det med olika personer.
Cecilia säger att det krävs ett starkt psyke för att klara av yrket. – Många tror att det bara är splittrade och osäkra tjejer som säljer sig. Men det skulle aldrig funka i längden för en sådan tjej.

Men naturligtvis så ska hennes ord ifrågasättas direkt på samma sida som artikeln. I en grå faktaruta så uttalar sig en psykolog vid namn Dan Katz. Men en man som benämner sexsäljare som ”arbetare inom sexindustrin” har ingen som helst trovärdighet i mina ögon. Vilken sexindustri?

sexindustrin.jpgVad pratar han om?
Pratar han verkligen om mig och mina kollegor som jobbar ensamma och där man närmast kan jämföra oss med ensamma egna företagare eller vad snackar han om?

Och sen läser jag…
han har en uppfattning, ok jag förstår han vet inte, han tror och då utgår han som alla andra från sin egen syn på sex. Och när en kvinna säljer sex till en man så blir det enligt honom ungefär som på bilderna här till vänster eller?

Men Aftonbladet…
varför frågar ni en människa som inte har kunskap?

Låt honom tro vad han vill, han kan ju som alla andra rösta i er läsarfråga om lyckliga horor finns istället för att ni ska låta honom uttala sig som en slags expert!

.
roseline.jpg

Jag är idag trött på prostitutionsmotståndarnas argument, fördomarna och den enorma okunskapen. Niclas Olsson, vid prostitutionsenheten i Malmö, håller på att kartlägga Internet prostitutionen i Skåne och jag har haft en hel del kontakt med Niclas eftersom jag är en av de kvinnorna han djupintervjuat.

Jag blev i tisdags kväll enormt besviken på vad både han och hans kollega Karin Pramberg sa då de intervjuades av Sydnytt i TV. De borde vid de här laget ha kunskaper om oss andra, vi som säljer sex via Internet i Skåne, vi som inte tillhör de tunga heroinmissbrukarna som säljer sex på Malmös gator. Och om deras uttalande beror på att de inte kan tänka längre än näsan räcker eller bortom sin egen syn på sex så borde de överhuvudtaget inte jobba som socialarbetare med prostitutionsfrågor.

fittstaty.jpgSlutet på reportaget i Sydnytt var hemskt.

Niclas Ohlsson:
– Du ser det mer som en yrkesroll för att kunna överleva…. det är svårt att prata skit om sig själv … för då pratar man ju skit om sitt jobb också.

Karin Pramberg:
– Så länge en kvinna är kvar i prostitution
(bilden på mina ögon kommer sen in i rutan) … så någonstans måste man försvara det man gör för att överhuvudtaget kunna göra det

Och i Aftonbladet igår upprepar Niclas Olsson sig och sen säger han också: ”Flera av kvinnorna som intervjuats vill ha praktisk hjälp under tiden de prostituerar sig. Det kan handla om en fördomsfri gynekolog eller någon att kontakta om något händer. – De känner sig glömda. När de vill sluta vill alla hjälpa, men när de prostituerar sig vill de bli insläppta i samhället och inte utpekade. Kvinnorna är ju inte prostituerade 24 timmar om dygnet och flera har familj, säger Niklas Olsson.

undrarvarfor.jpgSå Niclas Olsson om du vill hjälpa oss så måste du börja med att inse att vi inte vill möta en person som har de fördomar om prostitution som både du och Karin Pramberg har.

Era uttalanden omyndigförklarar oss i princip och vem vill ha kontakt med en person som har omyndigförklarat dig? Inte jag i alla fall.

Det som skadar oss som säljer sex mest både här i Sverige och över hela världen är horstigmatiseringen och den bjuder ni på i överdos med den attityden som ni har idag.

Det finns mycket att säga om detta, men idag får det räcka att ställa frågan varför våra sk. hjälpare skadar oss.

.

Till sist en liten present och en personlig hyllning till BloggeBompis Kompis

tillbloggebompiskompis.jpg

 

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
.
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png