slavhandeln.jpgAdrenalinet flödar inom mig när jag möts av nyheten att den polis som pressat min kollega Rosinha Sambo att sälja sex har friats av tingsrätten i Göteborg.

Jag hinner inte själv att just nu skriva eller kommentera denna nyhet och vilka konsekvenser detta domslut medför, utan bjuder så länge på citat från pressen om domslutet och länkar till andra.

Tillägg den 8/2: Min analys av vad domen innebär hittar du i inlägget: Kopplerilagens egentliga syfte

.

I rättegången som hölls i förra veckan stod Rosinha Sambos ord mot polismannens. De två träffades i jobbet. Han arbetade inom polisens särskilda enhet mot prostitution och trafficking. Hon som prostituerad. De hade ett stormigt förhållande som första gången, år 2002, slutade med att polisen handgripligen kastade ut Rosinha Sambo och åtalades för misshandel. Läs mer i GöteborgsPosten: Koppleriåtalad polis friades

Den 40-åriga polisman som åtalats för koppleri vid Göteborgs tingsrätt friades idag från anklagelser. Men tingsrätten var inte enig i sin dom. Chefsrådmannen ville fälla polismannen. Läs mer i Metro: Koppleriåtalad polis friad

Sexsäljaren Rosinha Sambo har varit åklagarens huvudvittne i rättegången, där åklagaren påstått att polismannen har skott sig ekonomiskt på Rosinha Sambos prostitution.
– Jag är varken besviken eller förvånad. Han är polis och jag är prostituerad. Det är skandal att en polis som arbetar mot prostitution kan driva bordell med Sveriges mest kända prostituerad i sin egen bostad, säger hon.
Bo lindgren, vice chefsåklagare vid riksenheten för polismål, noterar att domen var skiljaktig. Rättens ordförande var emot att åtalet skulle ogillas.
– Jag tycker att åtalet var ordentligt styrkt, säger han. Läs mer i Expressen: Åtalet mot polismannen ogillades

Läs också bloggvärldens reaktion: Blogge Bloggelito, LouiseP, Greta Garbo

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se .
..badge_intressant.png

9 svar to “Polisen som åtalades för koppleri är friad i tingsrätten”

  1. Charlotte Says:

    Göteborgspostens artikel är ju oerhört egendomlig.

  2. Charlotte Says:

    Ja vad tror du att jag menar Blogge?
    En mening som ”De hade ett stormigt förhållande som första gången, år 2002, slutade med att polisen handgripligen kastade ut Rosinha Sambo och åtalades för misshandel” tar ju tydligt ställning för polisen. Eller var din fråga ironisk?

  3. Isabella Says:

    Jag tolkar den meningen som mycket negativ för den friade hallick polisens del, men man kan ju tolka ordet polisen olika när man läser den meningen.

    Polisen = Rosinhas fd sambo som blev friad
    eller polisen = polisen.

  4. Charlotte Says:

    Jag förstår inte hur du tolkar meningen Isabella – ”stormigt förhållande” låter för mig som en romantiserande omskrivning av ett våldsamt förhållande och att ”polisen handgripligen kastade ut Rosinha Sambo” låter som att hon var så jobbig att han handgripligen tvingades kasta ut henne ur sin lägenhet.
    Men visst, alla kanske gör sin tolkning.

  5. Isabella Says:

    Charlotte ja visst är det märkligt det här med hur vi tolkar saker, ord kan ha så olika innebörd för oss.

  6. Louise Says:

    Jag hajjade till inför den meningen också. Saken är den att Rosinha ger ett annat händelseförlopp, och misshandel var en ingrediens. Att beskriva det som ett ”stormigt förhållande” må vara sant, men det finns mer till historien.


  7. Journalisten kanske helt enkelt går på neutralitetens linje; misshandeln kunde inte styrkas i hovrätten (eller hovrätten valde tro på polisen), och just denna journalist har inte mer fakta än så.

  8. Totte Says:

    Hmm, det som slår mig nu när det blev en friande dom är ju att lagen inte fungerar! Ett solklart fall (enligt många) leder till en friande dom; är det då inte dags att se över lagarna?

    PS det Rosinha Sambo säger om att ”polisen” drivit bordell stämmer inte riktigt. En bordell består av MER än en prostituerad, vilket det (mig veterligen) inte har varit.

Kommentera

