mf.jpgJag känner en stor sorg idag. Det kommer inte skrivas mer böcker av min absoluta favoritförfattare Marianne Fredriksson. Igår tog hon steget över till andra sidan. Hennes böcker har betytt oerhört mycket för mig, mer än vad någon kanske tror eller anar.

Jag vill tacka henne för att hon gett mig så mycket insikter om livet och om mig själv. För all tröst hennes böcker gett mig och för styrkan hon gav mig när jag hade det som svårast. För att att hon styrde in mig på att läsa Gunnar Ekelöf. Ja för i en av hennes böcker har hon en dikt av Ekelöf som senare blev min favorit dikt. Och jag läser den nu för Marianne medans jag tänder många ljus både i mitt inre och omkring mig för hennes vackra själ.
.

mf_bockerna.jpgEn värld är varje människa, befolkad
av blinda varelser i dunkelt uppror
mot jaget konungen som härskar över dem.
I varje själ är tusen själar fångna,
i varje värld är tusen världar dolda
och dessa blinda, dessa undre världar
är verkliga och levande, fast ofullgångna,
så sant som jag är verklig. Och vi konungar
och furstar av de tusen möjliga inom oss
är själva undersåtar, fångna själva
i någon större varelse, vars jag och väsen
vi lika litet fattar som vår överman
sin överman. Av deras död och kärlek
har våra egna känslor fått en färgton.

Som när en väldig ångare passerar
långt ute, under horisonten, där den ligger
så aftonblank. – Och vi vet inte om den
förrän en svallvåg når till oss på stranden,
först en, så ännu en och många flera
som slår och brusar till dess allt har blivit
som förut. – Allt är ändå annorlunda.

Så grips vi skuggor av en sällsam oro
när något säger oss att folk har färdats,
att några av de möjliga befriats.

.
Tack högt älskade Marianne för alla dina böcker som jag läser om och om igen. De ger mig en styrka som inga andra böcker har gjort! Ditt författarskap kommer fortsätta vara till glädje, inspiration och styrka för så många människor världen över även om 100 år.


roseline.jpg

.
paradisetsbarn.jpgEtt litet axplock med citat från artiklar i dagens tidningar om Marianne Fredriksson:

”Marianne Fredriksson var i sin första karriär en av de stora förnyarna i svensk press. Sedan blev hon en nyskapande och älskad romanförfattare med jätteupplagor.”

”Hon sade att den första berättelsen, Evas bok, bara kom till henne under meditation. Också när hon blev proffsigare som romanförfattare beskrev hon sitt skrivande som en intuitiv och mycket ömtålig process som hon inte kunde redigera särskilt mycket i efterhand. Det litterära etablissemanget uppskattade henne sällan. Men hundratusentals läsare fängslades och påverkades.” Källa: Svenska Dagbladet

SvD publicerar också idag den intervju man gjorde med Marianne inför hennes 70-årsdag 1997: ”Klara blå ögon, ett rökmoln – och ett hest skratt, det kommer ofta. Den är från Thailand, den där ringen och hon har den alltid på sig. Precis som hon alltid omger sig med blommor, malvor, irisar, grönt mitt i vintern.”

mariamagdalena.jpg”Inne i skrivarstugan pågår ett samtal genom årtusendena. En kvinna träder fram, vi känner henne egentligen bara till namnet: Maria Magdalena, horan från Magdala, huvudpersonen i Marianne Fredrikssons nya roman. – Hon kunde ha givit oss en förbluffande annorlunda kristendom. Om inte Paulus hade tagit över.” Källa: SvD

”Marianne Fredriksson skrev under 25 år ett femtontal romaner. Hennes böcker sålde i miljonupplagor, inte bara i Sverige, utan över hela världen, och hon är översatt till 47 språk.” Källa: DN

”I hennes regi blev det en sida som utforskade människans inre på flera plan, känslomässigt och andligt i en unik kombination och med svårslagbar närvaro. Oftast stod kvinnors erfarenheter i centrum, formulerade med en känslostark och bekräftande feminism, långt från sekteristiska strider. Det handlade mer om att återupprätta kvinnors respekt för sig själva och sitt vardagsliv än om att fördöma patriarkatet, mer om känslor än om politik.” Källa: DN – Hon förstod människans svaghet

omnatten.jpg”Naturligtvis har jag läst nästan alla hennes böcker, och min favorit är också Mariannes egen: ”Den som vandrar om natten…” Berättelsen om pojken Marcus som växer upp i Rom, Aten och Jerusalem som Jesus onda tvillingskugga är faktiskt magisk.” Källa: Expressen – Liza Marklund Marianne var en hjältinna för mig

”Marianne Fredriksson hade så smått börjat jobba med en ny roman. – Hon hade alltid en lång startsträcka. Handling och gestalter tog långsamt form i hennes huvud. Mig veterligen hade hon inte börjat skriva, säger Nordin. Romanen var tänkt att bli en storslagen och religiöst mytisk betraktelse av skapelseberättelsen.” Källa: Aftonbladet Hon sjönk ihop vid köksbordet

.
roseline.jpg

.
Från bloggvärlden:
Om jag har haft en svaghet för en författare som jag inte kan förklara så är det för Marianne Fredriksson. Hon borde inte ha stått längst fram i den gedigna bokhyllan med tanke på att hon skrev om andlighet, och hon skrev om kvinnors plats i världen, och hon skrev på ett sätt som klichén säger att killar inte ska gilla. Källa: Bloggen Bent » Och en viktig röst har tystnat

Marianne var, för att alla ska förstå, sin tids Amelia Adamo: entusiasmerande, journalistiskt fingertoppskänslig och oerhört duktig lagkapten. Tillsammas med bl a inredningsgurun Lena Larsson skapade hon en funktionellt vacker Allt i Hemmet-stil och en anda som länge dominerade svensk inredning. Hon var med och drog upp Ikea som företag genom att påvisa dess kvaliteter. Vilket Ingvar Kamprad aldrig glömde, han brukade ofta komma upp på redaktionen och (gratis)fika när han var i stan. Källa: Lennart Arnstads bostadsblogg » Marianne Fredriksson – glödande tidningsmakare

Marianne Fredrikssons berättelser lever kvar i själen. Länge. Hon var kvinnan som sket i traditionerna och hade modet att skriva om bibelns sagor. Och som hon kunde berätta! Hon skrev så att det kändes som om man klev rätt in i historien. Man kunde känna vinden i håret och sanden under fotsulorna. Den som vandrar om natten. Jag vet inte om jag skulle våga läsa om den nu. Men då. Då betydde den så mycket. Källa: Tjocka tanten rockar fett – Hon var andligheten

Fem av hennes böcker står i bokhyllan, och även om många av hennes böcker har samma grundstory, så var språket levande och böckerna fängslade. Rekomenderar ”Enligt Maria Magdalena” för den som klarar av en bok med religiös grund. Källa: Frihet, Fildelning och Feminism – Två stora kvinnor, en liberaltaliban och en kärlek

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , ,
.
Bloggtoppen.se .
..badge_intressant.png