6plagg4.jpgMycket tid och kraft i debatten om prostitution går ut på att jag måste förklara hur det är i verkligheten och bemöta prostitutionsmotståndares argument och okunskap i allmänhet.

Det är sällan man kommer vidare, trots att det finns så många viktiga frågor jag tycker vi egentligen borde diskutera. Frågor som hur vi effektivt ska kunna bekämpa horstigmat och frågor om hur en riktigt bra lagstiftning kring prostitution ska se ut. Skulle jag t.ex. verkligen vilja registrera ett företag som eskort idag om det var möjligt? Vill jag ha en full legal prostitutionsverksamhet i Sverige?

Jag önskar att jag både kunde och ville starta ett eget företag som en Sensuell Qvinnlig Konsult. Jag kan inte göra detta idag pga den ekonomiska situation jag befinner mig i, även om det varit fullt legalt i allmänhet att göra det. Och jag kan tänka mig att många andra som säljer sexuella tjänster kan vara i liknande situationer, där man idag, helt enkelt inte kan starta egna företag pga betalningsanmärkningar och andra hinder. Pengar är ett viktigt, mycket viktigt incitatment för att man ska sälja sexuella tjänster och många gånger sitter sexsäljare i någon slags bekymmersam ekonomisk situation. För även om vi gillar sex och jobbet i sig så ska det till en del innan man utsätter sig för horstigmat och alla risker som jobbet innebär.

6plagg3.jpgHorstigmat försvinner inte heller imorgon även om prostitution blev lagligt fullt ut. Det är mycket enkelt med offentlighetsprincipen att kolla upp en annan människa. Och skammen som det innebär att offentligt kunna bli utpekad som en riktig hora är inte något man vill vara med om. Det kan försvåra och omöjliggöra andra yrkeskarriärer, innebära att man utsätter både sig själv, sina barn och släkt för mycket obehagligheter. Så även om man kan jobba lagligt med detta och betala skatt och få samma försäkringar som andra så är det nog få som vågar ta det steget idag pga horstigmat.

Därmed inte sagt att jag inte vill arbeta för en legalisering och för att mitt gebit ska erkännas som ett arbete med precis samma rättigheter och skydd som andra arbeten har. Det är en oerhört viktig fråga för sexarbetar organisationer över hela världen. Men jag inser det omöjliga med målet så länge horstigmatiseringen finns där så starkt som den gör idag. Att införa en lagstiftning som innebär att vi har de här möjligheterna är dock viktigt för då arbetar lagen och normen emot horstigmat istället för att förstärka den som det sker i Sverige idag.

6plagg5.jpgEn avkriminalisering hade varit ett bra steg i rätt riktning och jag kan se att det finns ett stort stöd för detta hos allmänheten idag. Men det får inte bli så att man har lagar eller en prostitutionspolicy där skatteverket blir det nya vapnet mot oss och där målet är att utrota prostitutionen.

För jag är rädd att om prostitution idag, i ett svep, skulle bli legalt utan att man antar en ny och mer pragmatiskt förhållningssätt till prostitution, så är det sexsäljarna som man kommer att ge sig på för att stoppa prostitution.

En metod som t.ex. polisen Anders Gripenlöf idag praktiserar idag för att stoppa prostitution är att anmäla och hota sexsäljarna med skönstaxering. Att en skönstaxering i princip innebär att kvinnan som säljer sex därmed inte kan sluta med prostitution är en konsekvens som han nog inte har tänkt på om han nu tänkt överhuvudtaget. I en 6 år gammal artikel i Aftonbladet hittar jag några intressanta uttalanden. Undrar om det var då tanekn om att använda skatteverket som ett hot mot oss väcktes hos Gripenlöf:

Enligt Göran Ahlqvist, kontrollsamordnare på skattemyndigheten i Stockholm har ingen än så länge angett prostitution som sysselsättning på sin deklaration. Men varför kontrolleras inte en sådan stor svart marknad som prostitutionen? – Det har aldrig ens diskuterats att vi ska göra en kontroll. Inkomsterna är för svårkontrollerade.

För Anders Gripenlöf, ansvarig på polisens prostitutionsgrupp är det en överraskning att sex är skattepliktigt. Han menar att det öppnar nya möjligheter att komma åt prostitutionen. – Det innebär att vi kan kräva bokföring av kvinnorna som vi vet prostituerar sig. Antingen tvingas de då börja bokföra, vilket gör att vi kan komma åt kunderna.
mansgris.jpgEller så åker de som inte bokför på en skattesmäll och inser att de inte kommer att tjäna så mycket pengar längre. – Det här är självklart en sak för åklagarna att titta på. Vad vi behöver nu är ett pilotfall.

Agneta Borg, chef för uppsökarenheten i Stockholm, är inte lika entusiastisk. – Om det stämmer strider det mot alla intentioner regeringen har. Att beskatta inkomsten gör prostitution till ett yrke. Och då säger man att det är okej. Det är en farlig väg att gå.

Rätt ofta för man höra att vi är skattesmitare och allt det där och det finns säkert människor bland sexsäljare som inte har den minsta lust att betala någon skatt överhuvudtaget. Det finns andra eskorter som faktiskt betalar in skatt för sitt eskortjobb men det registreras som annat arbete. Det blir lite konstigt för det kanske inte skulle hålla för en granskning, men viljan att skatta där finns hos många.

Men saken är den att om jag skulle jobba som eskort idag som egen företagare så skulle jag behöva höja mina redan mycket höga priser av flera skäl:

  1. Naturligtvis för att täcka avgifter och skatter för…
  2. … jag vill ha ut lika mycket pengar som jag får idag annars är jag är inte beredd att utsätta mig för horstigmat och riskerna i jobbet.

6plagg.jpgDetta skulle i sin tur innebära:

  1. Fördelar som ett eget företag kan medföra i form av rättigheter, pension osv. men…
  2. … endast de kunder som har enormt mycket pengar skulle ha råd att anlita mina tjänster, en situation jag inte vill ska ske då jag tycker att alla ska kunna ha råd med att anlita sexuella tjänster.
  3. Det skulle öppnas upp för en marknad där människohandlare skulle börja konkurrera med lägre priser.

Men om horstigmat inte var så starkt och jobbet därmed var mer socialt accepterat så skulle jag däremot känna att jag inte skulle behöva ta så mycket betalt för mina tjänster. Som det är idag får tyvärr mina kunder betala andra människors förakt för mig och det jag gör. Det är horstigmat som är nyckeln till mycket och det är att få bort horstigmat som är lösningen på många problem.

Ett steg i rätt riktning hade varit om man införde en ny prostitutionspolitik Sverige där man har en mer pragmatisk hållning till frågorna. Jag själv skulle önska att man tar bort sexköpslagen pga. den medför en massa negativa konsekvenser för en redan hårt utsatt och marginaliserad grupp av människor, vi som säljer sexuella tjänster. Ta bort den, för den stärker horstigmat och förtrycker människor.

hattar.jpgJag önskar också en kopplerilag som har till syfte att verkligen skydda oss från profitörer och människor som kan utnyttja att vi är en utsatt grupp i samhället pga. horstigmat. Det innebär i praktiken att jag vill ha rätt att kunna arbeta inomhus, arbeta tillsammans med kollegor, kunna anlita hjälp på mina villkor som vilken egen företagare som helst. Men det innebär inte att någon ska kunna hota eller pressa mig att sälja sexuella tjänster, det innebär inte att jag vill att någon ska dra vinning av mitt arbete ekonomiskt mer än vad man gör av något annat vårdande yrke i samhället osv.

Framför allt vill jag ha bort horstigmat och att man arbetar mot den med mer kraft på alla plan. För det är den som orsakar så mycket problem och förhindrar så många bra lösningar på en massa olika problem. Ett första tacksamt steg hade varit om prostitutionsmotståndarna kunde sluta betrakta oss som objekt och handelsvaror. Vi gör det nämligen inte själva och inte våra kunder heller!


roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png