aq7.jpgAv en slump så hamnade jag igår på en blogg där ägarinnan av bloggen hade skrivit ett inlägg om sexköpslagen. Lite nyfiket började jag läsa de horribla påståendena och konspirationsteorierna, det var nästan roande. Tänk att folk kan sitta och skriva om sådant och dessutom tro på saker som helt saknar grund i verkligheten. Jag skaka på huvudet och sucka djupt.

Skulle jag skriva en kommentar som jag brukar göra på andras bloggar? Nej, för det kändes nästan bara löjligt att ta konspirationsteorier om vilka som för debatten om prostitution bland sexsäljare och andra på allvar och varför bemöta sådant. Så jag var på väg att strunta i bloggen och surfa vidare.

Men det var något bekant med namnet… och fast bloggen inte verkade ha så många besökare så var jag ändå nyfiken nog att klicka på länken till bloggägarinnans vanliga hemsida och då blev jag nästan lite chockad! Bloggen jag hamnat på var Annika Qarlssons, förbundsordföranden för Centerkvinnorna!

aq8.jpg Annika Qarlsson är förste vice gruppledare för Centerpartiets riksdagsgrupp och hon sitter även med i arbetsmarknadsutskottet. Jag finner det rätt så allvarligt att en av våra beslutsfattare och ledande kvinnopolitiker debatterar ämnet prostitution med så mycket okunskap om ämnet, dessutom ägnar hon sig åt konspirationsteorier som saknar total verklighetsanknytning.

Jag har därför idag skickat iväg ett mail till Annika Qarlsson och berättat att hon är välkommen hit för att dels inhämta kunskaper om hur det verkligen är att sälja sexuella tjänster. Jag vill också ge henne möjlighet att svara på det här inlägget antingen med ett eget eller via kommentarerna. I sitt eget inlägg om sexköpslagen den 19/2, skrev Annika Qarlsson:

malepig.jpg”Sverige är unika när det gäller sexköpslagen – att det är den som köper sex som är kriminaliserad inte den som säljer. Trots att vi har lagen precis så kommer fortfarande mannen som köper sex undan … dels för att det kan vara svårt för lagens långa arm att komma åt men också i debatten …
för det är ju ett “mänskligt behov” gubevars !”

Ja att ha sex är ett mänskligt behov. Undrar varför Annika Qarlsson upprörs över det faktumet? Hon kanske tror att det är ett behov av att våldta kvinnor som tillfredsställs, vad vet jag? Radikalfeministerna har ju den hypotesen, att prostitution är mäns makt över kvinnor och mäns våld över kvinnor. I en kommentar här på bloggen igår skrev en sexsäljare så här: ”Vem har rätt att tillåta eller inte tillåta något jag självständigt väljer att göra och aldrig skadas av? Jag skadar heller inte någon, raka motsatsen snarare. De män jag träffar kommer för något, vackert gott och njutninsfullt och jag ger det professionellt och ofta med glädje och trivsel. I vilken mening skulle detta kunna vara samhällsskadligt eller statsfientligt?”

Jag hoppas Qarlsson kommer på besök hit och läser om hur det verkligen är att sälja sex och att hon också besöker någon av mina kollegors bloggar, Michelle berättar idag t.ex. om hur hennes första dag på en dansk bordell avlöpte.

aq5.jpgQarlsson tar upp debatten om sexköpslagen i Finland förra året i sitt inlägg och skriver så här om den:

I Finland har en debatt blossat upp. Läsaren ska tro att det är kvinnor som säljer sex som driver debatten. Där lyckades de få sexköpslagen som var på väg att göra halvhalt och blev någon halvmessyr istället.

Nu gör den debatten även intåg i Sverige. “Lyckliga horan”, under psedonym såklart, kräver feministernas stöd för de är ju också motståndare till sexköp. Att det finns en penningstark industri bakom kampanjen är ingen avancerad gissning … och det lär komma mera !

I Finland var det en intensiv debatt förra året inför att de skulle införa en ny sexköpslag. I den debatten deltog naturligtvis mina Finska kollegor både som enskilda individer men även genom SALLI, den finska organisationen för sex- och erotikarbetare. Detta är fakta och även väldigt logiskt. Varför skulle sexsäljarna själva inte vilja vara delaktiga i debatten om villkoren för deras arbete? Qarlsson gör ett mycket märkligt uttalande när hon påstår att det skulle vara någon annan som drivit debatten där.

ak.jpgAnna Kontula var en av dem som svenska politiker gav sig på i den debatten. Anna Kontula är en finsk sociolog och vänsterpolitiker från Tampare samt en kandidat för Vänsterförbundet i riksdagsvalet 2007 och hon har även forskat om prostitution. Hon är också är vice ordförande i SALLI. Förra våren hördes Anna i egenskap av prostitutionforskare av den finska riksdagen i frågor om sexköpslagen. Maria Carlshamre (fp) gick då till attack mot henne och försökte i somras påverka finska riksdagens beslut om sexköpslagen, bl.a. genom att både i finsk press och även i en artikel på fjärde sidan i Expressen påstå att bakom Annas forskning fanns en ekonomisk stark och kriminell sexindustri.

Carlshamre var mycket upprörd över att riksdagen i Finland lyssnade på sexsäljarna själva och deras fackliga representant! Carlshamre är polisanmäld för grov ärekränkning. I december 2006 beslutade åklagare i Tampere härad att utredningen av grov ärekränkning ska fortsätta.

Att återigen läsa antydningar om en sexindustri bakom allt, samt att det inte skulle vara riktiga sexsäljare i Finland som för en debatt om frågor som berör dem, är nästan så att man tappar hakan. Dessutom så antyder Annika Qarlsson att vi sexsäljare här i Sverige, som deltar i debatten, precis som i Finland skulle ha en penningstark sexindustri bakom oss.

slipsar.jpgJa om det vore så väl att det var så.😉
Tänk om jag verkligen sponsrades av en penningstark sexindustri… då skulle jag kanske ha haft råd att kunna fira jul, köpt julmat, julklappar och kanske t.o.m. en gran för ett par månader sedan! Och då kanske jag skulle ha haft råd med en biljett från Lund till Köpenhamn så jag kunde åka dit och delta i den danska sexarbetarorganisationens möten, eller åkt till Göteborg för att möta personer där som skulle kunna hjälpa mig i mitt arbete mot den sexuella människohandeln. Jag har inte råd att åka, jag har knappt råd med mat här!

För det är så här, när jag inte arbetar aktivt som eskort, vilket jag inte gör för tillfället, då har jag inte råd med sådana saker. Så om Annika Qarlsson känner till någon stark sexindustri som vill sponsra mig så skulle jag vilja att hon ber dem höra av sig till mig omgående, alla bidrag mottages tacksamt!

I slutet av sitt inlägg om sexköpslagen skriver Annika Qarlsson: … men är då inte detta ett mänskligt behov – jovisst är närhet, kärlek och sexualitet en del av att vara människa. Men det är inte någons rättighet att på någon annans bekostnad att tillfredställa sig själv. Debatten fördes i Finland på liknande sätt som nu här i Sverige – bakom psedonymer och bakom gamla fördomar men med en stark sexindustri bakom ryggen

Qarlsson verkar inte veta skillnaden på prostitution och sexuell människohandel det är helt uppenbart. Det börjar nästan bli tjatigt att skriva att prostitution är en frivillig genomförd tjänsteutövning som förutsätter ett ömsesidigt kontrakt mellan två vuxna människor. Utan detta ömsesidiga samtycke handlar det inte om prostitution, utan istället om påtvingad sexualitet och därmed om sexualiserat våld. Människohandel handlar om fattigdom i andra länder, tvång och slaveri och ska INTE jämställas med prostitution.

mask.jpgQarlsson vänder sig mot att jag använder ett pseudonymnamn i debatten. Men pga det horstigmat som Annika Qarlsson själv bidrar med i så hög grad, så kan jag inte framträda med mitt riktiga namn. Jag befinner mig i ett moment 22.

Om mitt namn hamnar i offentlighetens ljus så riskerar jag att förlora min bostad, mina barn och mitt vanliga jobb samt att skönstaxeras så att jag kanske tvingas sälja sexuella tjänster fast jag just nu tar en paus från det arbetet. Horstigmat, den sociala skammen och förtrycket skulle inte bara drabba mig för all framtid utan även mina barn och min släkt.

Media som publicerar artiklar skrivna av mig har dock vetskap om min riktiga identitet precis som det vet allt om andra människor som de själva skriver om och vars integritet de skyddar av hänsyn till deras privatliv och familj. Om Annika Qarlsson eller någon annan vill få bekräftat att jag verkligen är en sexsäljerska och inte har någon sexindustri bakom min rygg så kan jag lätt ordna så att mycket trovärdiga personer kan garantera detta för er.

man2.jpgÄr det fördomen om den ”lyckliga horan” Annika Qarlsson refererar till när hon skriver att den debatt jag för, förs bakom gamla fördomar. Jag kan förstå att en människa utan några kunskaper om hur det är att sälja sexuella tjänster i verkligheten och med hennes syn på sex och prostitution, kan tro att lyckliga horor bara är en myt som mina kunder upprätthåller. För hur kan det finnas kvinnor som tycker om att träffa många olika män och ha sex med dem i Qarlssons värld? Det måste vara enormt svårt att föreställa sig det. Att det faktiskt finns kvinnor som både njuter av sex och erotik och som har en stor kompetens inom området och som dessutom kan ta bra betalt för det.

Tvång handlar antingen om missbruksproblem eller människohandel och den problematiken har inget med prostitution att göra. Man kommer aldrig åt grundproblemet bakom genom att förbjuda prostitution. Och ledsen Annika Qarlsson men alla som säljer sex lever inte i en värld där prostitutionen i sig orsakar personliga tragedier, social misär (bortsett från horstigmat), tvång eller utsatthet, där vi kan utnyttjas av skrupellösa personer.

man.jpgSexköpslagen bidrar dock till att marginalisera oss ännu mer och förstärka horstigmat. Chanserna att vi blir utnyttjade av andra ökar med sexköpslagen liksom vår utsatthet och därmed riskerna. Att sälja sex kan däremot vara ett utmärkt sätt att ta sig ur fattigdom och social ekonomisk misär, typ den jag själv har just nu. Att sälja sexuella tjänster innebär för många enormt mycket postiva saker, inte bara rent ekonomiskt utan även på andra plan. Men som sagt var, tipsa gärna sexindustrin som du känner till, så kan de gärna få sponsra mitt opionsarbete så att jag kan leva bättre på att skriva istället för att sälja sexuella tjänster!

Fast vid en närmare eftertanke så föredrar jag nog att sälja sexuella tjänster och vara helt fri att ha vilka åsikter jag vill…

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png