Tillägg den 13/3
Danska TV2 Go’ Aften Danmark sände igår ett inslag med Lilje:
Vind en prostitueret pige! Det er gevinsten i mandebladet Super, og det har vakt voldsomme protester. Men den prostituerede Pernille alias “Lilje”, der er gevinsten, er ikke enig og glad for sit arbejde. Mød hende i Go’aften Danmark kl. 18.25 med Michéle Bellaiche.
Du kan se inslaget via webbTV, här är en direktlänk.

.
roseline.jpg
.

kampagne.jpg Det är synen på sex och kvinnor som spökar i debatten om prostitution och det är vår egen syn på kvinnors sexualitet som måste ändras om vi ska uppnå jämställdhet mellan könen. I torsdags skrev jag en rätt provocerande anklagelse mot feminister generellt, en anklagelse jag också framfört på deras forum Feminetik.se. ”Alla som påstår att jag säljer min kropp ställer jag till ansvar för att objektfiera mig och motverka feministiska intressen. Att förvandla mig till en handelsvara i diskussionerna är att göra mig till ett sexobjekt och den synen tycker jag inte stämmer bra in på hur en feminist ska se på en kvinna. Jag tycker detta synsättet är skadligt för samhället och för den kvinnliga agendan.

Jag skrev ovanstående i en tråd som handlar om hur feminister bemöter oss som säljer sex i diskussionerna och om de har rätt att avkräva ett ansvar från mig för att jag upprätthålla en verksamhet de anser skadar samhället. Jag vände som ni ser på resonemanget och feminsterna på Feminetik brukar inte vara svarslösa men inför anklagelsen på att de själva bidrar till ojämnställdhet med det synsätt på prostitution och sexsäljare som så många ev dem har, så är de tysta. För det är här roten till så mycket finns. Men frågan är om de och alla andra vågar ändra sin syn på sex och kvinnor? Våga människor rycka loss rötterna?

super.jpgEtt mycket tydligt exempel på att det är synen på sex och kvinnor som avgör vad man tycker i olika frågor om prostitution blev tydligt i slutet på veckan och i helgen. Både i media i Sverige och självklart i Danmark har uppmärksammat att den danska tidningen Super har en sexuell tjänst som en lotterivinst!

Vinn en tur med Laura. Jag håller bakdörren öppen för dig” står på omslaget till tidningen Super. Det finns en sida som reagerar på detta med avsky och en annan som ser detta som vilken marknadsföring som helst.

Och för ett ögonblick reagerar faktiskt även jag inför detta med ett litet obehag. Jag skulle nog inte själv vilja vara en lotterivinst och helt fördomsfri i min egen syn på sex och prostitution är jag tyvärr inte. Men tack och lov varar bara min egen lilla ”avsky” inför detta bara en kort, kort stund för ganska snabbt inser jag att det är kollegor i Danmark som tagit chansen att marknadsföra sina tjänster via den här tidningen. Men människor som inte har kunskap om prostitution och som inte inser detta reagerar naturligtvis enormt starkt på detta marknadsföringstrick och börjar prata om det osmakliga att kvinnor som utnyttjas ska lottas ut som vinster. Jag tror inte att det är medvetna om att dessa kvinnor ser detta som ett utmärkt tillfälle att göra reklam för sina tjänster.

korsett.jpgI DN kan man läsa att tävlingen faktiskt startades på initiativ av sexsäljarna själva. Men en riksdagskandidat för partiet Enhedslisten, Johanne Schmidt-Nielsen, har nu polisanmält tidningen. – Jag tycker att det här är ett väldigt allvarligt exempel på utnyttjande av kvinnor. Det här är ett stort problem och vi vill starta en debatt runt det här i Danmark, säger Johanne Schmidt-Nielsen till DN. Och SvD säger tidningsdrottningen Amelia Adamo: – Det är motbjudande och jag antar att chefredaktören har fel i huvudet på något sätt, men Allers tidningar i Danmark kör sitt eget race och det brukar inte påverka de svenska titlarna nämnbart.

I Kvällsposten tar man upp att allt fler röster höjs för att totalförbjuda prostitution i Danmark. En tävling av det här slaget är ytterligare bränsle i den debatten. Och i Sydsvenskan säger Amelia Adamo: – Jag är tacksam att vi inte har såna tidningar i Sverige. – Samma sak skulle absolut inte hända här. Då skulle chefredaktören få söka nytt jobb.

lilja2.jpgIngen tidning i Sverige tar kontakt med de tjejerna som är lotterivinster och hör vad de har att säga om saken. Men de gör Dansk media och i Extra Bladet intervjuas Lilja: – Det er jo helt fantastisk reklame for min virksomhed! siger Lilje, der har meget svært ved at finde ord for, hvad hun skal mene om Pernille Vigsø Bagges udtalelser, der ifølge Lijle kun er et klokkeklart bevis på, at ligestillingsordføreren intet kendskab har til forholdene for langt de fleste piger i massagebranchen. – Jeg lader mig ikke nedgøre og udnytte af andre. Jeg er fuldstændig min egen herre – og havde jeg haft skrupler omkring at deltage i denne her konkurrence, så havde jeg da bare sagt pænt nej tak.

Politiken har också pratat med sexsäljarna det berör och där säger Lilja: ”Det vil da være vildt irriterende, hvis jeg ikke kommer med, bare fordi en masse mennesker skal have tanker og følelser på mine vegne. Jeg er næsten lige startet i branchen, og så er det en stor fordel at få sit navn på tryk og positiv omtale. For mig vil den konkurrence være ren eksponering, og jeg får endda penge for den halve time, det tager” Man tar även upp uttalanden som jämställdhetsordförande i Folketinget Pernille Vigsø Bagge har gjort:

lilja3.jpg”Konkurrencen er af ligestillingsordførere i folketinget blevet kaldt kvindeudnyttelse af værste skuffe, fornedrende, usmageligt og klamt og bidrag til menneskelig elendighed. Det har ‘Lilje’ kun hovedrysten til overs for. Det er en fuldstændig tåbelig kritik. Helt hen i vejret. Jeg er faktisk målløs over, at man kan sige sådan noget på andres vegne. Jeg elsker mit job, og folk skal ikke komme med alle deres fordomme om, hvordan jeg har det, lyder reaktionen fra ‘Lilje’. Selv er hun uddannet multimediedesigner og er lige nu ved at færdiggøre uddannelsen til indretningsarkitekt. Hun arbejder selvstændigt som prostitueret og er momsregistreret. Beslutningen om at blive sexarbejder har hun truffet sammen med sin kæreste.”

Tänk vilken stor skillnad det faktiskt ligger i dessa så två helt olika synsätt på en liten tävling i en tidning! Och om vi ska uppnå sexuell jämställdhet så måste människor börja acceptera det faktiskt finns kvinnor som jobbar med sex frivilligt, vi är inte utsatta och vi är inga menlösa mähän som inte kan styra över våra egna liv. Vi alla måste våga tänka på sex i samband med kvinnor i nya banor. Sexarbetarnas tjänster som utlottas i Super är registrerade sexarbetare i Danmark och de betalar skatt. Självklart ska de kunna marknadsföra sina tjänster som alla andra verksamheter.

Maj från VIP Lounge, det Danska nätverket för sexarbetare, sexköpare och allierade, ställde upp för en intervju i Danska TV2 News och gjorde ett strålande framträdande där. Tyvärr finns inte detta som ett inslag att se på webbTV. VIP Lounge, som representerar kvinnorna som är med i utlottningen i tidningen Super menar att politikerna i Danmark inte ska blanda sig i kvinnornas affärer.

majtv.jpg”De aner jo åbenlyst intet om branchen og de måder vi arbejder på. Konkurencen i SUPER var gratis reklame for os, men Enhedslisten og SF påstår at vi er ofre og udnyttede. De skulle tage at lytte til os for en gangs skyld eller komme på besøg på vores klinikker i stedet for at lave deres usmagelige kampagner. Så ville de måske endelig fatte at vi er almindelige mennesker, som bare har valgt et anderledes arbejde end dem selv. For Johanne Schmidt-Nielsen fra Enhedslisten, der anmeldte Aller til politiet, er der desværre nok tale om politisk plat nu hvor hun er på vej i Folketinget. Hun er jo tydeligvis total ignorant på prostitutionsområdet.”

I en En luders dagbog skriver Luder: ”Prøv, at sætte en frisør, en producent af blomstervaser eller en hvilken som helst anden gruppe ind i stedet for den prostituerede og se det absurde i vilkårene. At andre ikke må tjene på at markedsføre vores produkt (ja, sex) afskære os faktisk fra at reklamere, at drive en forretning som alle andre. Medmindre man kan det hele selv, skaffe sig en lejlighed at arbejde fra, lave en hjemmeside, lave sit eget blad og reklamere der, er vi snart igen henvist til at stille os op på ludergaden og udsætte os selv for vejr og vind og risiko for at forulempe sarte sjæle og selv blive forulempet.”

Blogge Bloggelito tar upp en liberal etik och tillämpar den på prostitution och ger ett fint stöd för de Danska Sexsäljarnas upprop – Stoppa Hetsen! Tack Blogge och även ett stort tack till Peter Schlüter som är Kommunikationskonsulent (DKF) och medlem af Københavns Borgerrepræsentation.

Peter Schlüter uppmanar alla, precis som Blogge att skriva under petitionen, och på Majs blogg kan man läsa hans uppmaning: Respekterer DU, at kvinder har nogle helt basale rettigheder? Om du har svårt att förstå Danska så finns det en engelsk version av petitutionen på ICRSEs webbplats.

.
roseline.jpg
.

Petra Östergren debatterar sexköpslagen med vår justitieminister
Imorgon kan ni se Petra Östergren i en debatt om ”Svensk sexköpslag på export?” i Uppsala. Hon möter Beatrice Ask, justitieminister (m) och moderator är Ulrika Dahl, genusvetare vid Södertörns högskola
Universitetshuset sal IX 19.00 i Uppsala, måndag den 12 mars
Arrangör: Utrikespolitiska föreningen i Uppsala

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png