boken.jpg”Får kvinnor gilla porr? Kan en kvinna tycka det är skönt att ha sex på film? Eller är kvinnor alltid förtryckta offer om de själva väljer att leva ut sin sexualitet för öppen ridå?”

”Och männen – varför tittar dom på porr och går till prostituerade? Vad är det dom saknar hemma? Handlar sex i en relation bara om att mannen ska få ”komma till”?”

Detta diskuterades igår när Carin 21.30 gästades av Petra Östergren, författare och debattör samt skådespelaren Kjell Bergqvist.

Även om man pga tiden inte hann med så mycket som jag hade önskat så belyste Carin ämnet på ett kanonbra sätt. Lite kul att se alla gamla TV klipp med rabiata feminster som ser porr som en av samhällets fiende nummer ett. Deras uttalanden blev en bra kontrast mot Petra Östergrens lugna, sakliga svar samt även en fin kontrast mot tjejen i porrbutiken som sa att hälften av hennes kunder var kvinnor. Petra Östergren gav mycket bra svar på alla frågor som ställdes.

kjell.jpgKjell Bergqvist skulle svara på frågor, som kanske var lite väl personliga och jobbiga för honom, t.ex. om prostitution är ok… Och det fixa han inte riktigt men han gav Petra Östergren en stor eloge och berättade att han innan programmet pratat med henne och insett att han var full av fördomar om både porr och prostitution. Han hade fått något att tänka på och det är Petra Östergrens styrka. Hon får oss att tänka till och bli av med fördomar!

Ett annat exempel på hur Petra får oss att börja omvärdera och tänka efter finns på Mangobrudens blogg: ”De pratar om porr är bra eller dåligt och framförallt om det verkligen är kvinnoförnedrande. Jag har alltid kännt mig hotad av porren, hotad som kvinna, att jag inte ska duga, vara tillräcklig tilldragande och sexig. Kanske är det inte porren, som sådan, som är problemet, utan att jag inte känner att jag duger. Att kvinnor inte känner att de duger. Samtidigt som jag kännt mig hämmad, inte vågat, i vissa lägen, visa vad jag vill, när jag vill, hur jag vill och hela det där svåra hora-madonnandet, suck så tröttsamt. Jag är kluven men Petra fick mig att tänka ett varv till, faktiskt. Hon fick mig att ta min inställning till porr i beaktande, att omvärdera.”

petraostergren.jpgSkulle vara kul om SVT våga ta upp de här ämnena i ett längre program där frågorna om porr och prostitution kan belysas lite djupare. Petra skulle säkert kunna få många att bli av med fler fördomar och en lite mer öppen och saklig diskussion om frågor kring sex behövs verkligen här i Sverige.

Och det där om vad en riktig man är… det kom aldrig riktigt med i detta programmet. Finns det några ”riktiga” män och karlakarlar som vågar stå för att de gillar porr? Och det är nog tveksamt till om man skulle få en ”riktig man” att officiellt berätta att han gärna anlitar sexuella tjänster av en sexsäljare! Jag vet att de finns och det vet du med, det kanske räcker…

Missa du programmet så sänds det i repris söndag den 1/4 kl. 14.30 och måndag den 2/4 kl. 19.30 i SVT2. Man kan också se programmet som webb TV, det finns en länk dit från Carin 21.30 hemsida. Programmet kan man diskutera på SVTs forum.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png