fra1.jpgHar ni sett hur man alltid vinklar frågan om prostitution i media och även politiskt. Har ni sett hur man försöker manipulera er att vara emot prostitution? Detta sker varje vecka, konstant och vi påverkas av detta mer eller mindre omedvetet. Det senaste exemplet på hur man kan manipulera ämnet står Kajsa Ekis Ekman för.

I artikeln Den koloniala hormyten i tidskriften Bang pratar hon med Florence Montreynaud, en fransk historiker och feminist sedan 38 år tillbaka. När Ekman frågar henne i vilket
perspektiv hon ser sexarbetarrörelsen svarar
Montreynaud:

Det rör sig om en kidnappning och förvridning av feministargumentet från 1968. Hallickarna tog argumentet »min kropp tillhör mig« och använde det för att säga till kvinnan »du har rätt att sälja den och att göra det är ett bevis på din självständighet.«

fra4.jpg

Förut försvarades prostitutionen genom att säga att männen behövde sex, att det skulle minska våldtäkterna på »andra« kvinnor och så vidare, nu är det frihet och självständighet – det som är på modet nu. Mitt ansvar som feminist är att peka på verkligheten, våldet och fattigdomen.

Så enligt denna franska feminist så är det alltså hallickar som står bakom den franska sexarbetarrörelsen!!! Sexarbetarna själva i Frankrike slåss inte för mänskliga rättigheter utan det är hallickarna som gör det! Väldigt mycket logik i den utsagan… och ta en titt på bilderna i detta inlägget, en bild säger mer än tusen ord från Kajsa Ekis Ekman.

Mina kollegor i Frankrike bjöd nyligen ner mig till Paris för de ville så hemskt gärna att en svensk sexsäljare skulle vara med på deras konferens. Tyvärr hade jag inte råd att åka och de hade inga pengar att betala min flygbiljett, men jag vet att Pye Jacobsson åkte dit till slut. Och jag är inte förvånad över att de bad oss komma.

fra3.jpgI artikeln så säger Montreynaud att Frankrike nu är redo för en sexköpslag och hon anser sig kunna tala för majoriteten av franska feminister när hon säger det. Debatten om torskens ansvar har nått även hit och om Ségolène Royal vinner presidentvalet i vår kan Frankrike få sin första kvinnliga president och bli det andra landet i Europa som förbjuder sexköp.

Den lagstiftning de har idag i Frankrike är inget som Montreynaud är stolt över, när Ekman frågan hur deras lagstiftning fungerar svarar Montreynaud:

Inte bra. Lagen om inrikes säkerhet, som Sarkozy införde 2003, straffar främst kvinnorna. Nyligen fick en nittonårig Kosovoalbansk tjej två månaders fängelse för racolage, att ha raggat kunder på gatan. Jag skäms över att vara fransyska när jag hör sånt. Lagen är i grund och botten till för grannar som vill ha bort prostitutionen från sina kvarter, något som sedan hallickarna utnyttjar för att skapa en opinion för bordellerna.

fra2.jpgÅterigen så är det hallickarna som vill skapa opinion för en säker arbetsmiljö för sexsäljare och varför skulle de göra det?

Argumentet är fullkomligt ologiskt. Om hallickarna har något politiskt mål i frågan så är det att prostitution ska vara kriminellt, för det är då sexsäljare är i behov av hjälp och skydd.

När prostitution kan ske helt lagligt, inomhus där sexsäljare kan hyra in sig som egna företagare i en säker arbetsmiljö då behöver de inga hallickar!

När prostitution är kriminellt som i Frankrike så kastas sexsäljare rakt in i armarna på hallickarna för det är då sexsäljare är tvugna att använda mellanhänder.

Och frågan är om Montreynaud skulle vara stolt över en sexköpslag som fortsätter förtrycka sexsäljare, en lag som inte kommer att minska riskerna eller våldet sexsäljarna utsätts för idag. Hon menar ju i artikeln att det är fel att straffa de som säljer sex och en sexköpslag slår hårdast mot sexsäljare och INTE mot våra kunder.

fra5.jpgOm någon som läser detta skulle vilja översätta artikeln i Bang till engelska eller franska så vore jag enormt tacksam. Jag är själv rätt dålig på språk och kan inte ett ord franska. Jag vill att mina franska kollegor ska kunna ta del av vad som skrivs om dem i svensk press. Det hade också varit intressant att höra vad de själva säger om artikeln, eller hur!

Kajsa Ekis Ekman pratade naturligtvis inte med sexsäljarna själva och att nonchalera deras röster är en del av strategin som motståndare mot prostitutionen ofta använder sig av.

Jag skulle vilja ställa samma frågor till sexsäljarna i Franrike som Kajsa Ekis Ekman ställde till Florence Montreynaud och även höra vilken syn de franska sexsäljarna har på feminister som Montreynaud och deras åsikter om deras jobb. Undrar om Bang hade tagit in en sådan artikel?

Om du har tid och lust att hjälpa till med översättning…
skicka ett mail till mig: sensuellqvalite@hotamil.com.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png