Igår fick jag möjlighet att läsa resten av Kajsa Ekis Ekmans artikel i senaste numret av Bang. En artikel om feminismens kamp mot prostitution i Frankrike där Kajsa Ekis Ekman hånar och förtalar offentligt våra kollegor i Frankrike tillsammans med den franske feministen Florence Montreynaud. På ett mycket grovt sätt vinklar hon sin artikel så att läsaren riktigt ska äcklas så mycket som möjligt.

ekisbubbla.jpg

Kajsas inledning på hennes artikel i DN om ”Porr, hotor och feminister” i höstas.

Lögner och förtal tycks inte vara några hinder som stoppar den här kvinnan, eller uppfattar hon verkligen världen på det sätt som hon skriver? Om så är fallet ska vi kanske känna medlidande för henne istället för ilska.

Fördomarna finns alltså överallt, men ger man sig ut på jakt efter dem finner man något märkligt: de förekommer nästan bara i andra hand! Ytterst sällan hör man dem uttalas av någon som själv står för dem. Däremot formuleras de klart och tydligt av dem som bekämpar dem.” Skrivet av Ekis Ekman själv i artikeln Fördomsfritt och helvitt i DN juli 2005.

Är Ekis ambition att bli en ny Louise Eek som ska bekämpa horstigmat genom att själv uttala så mycket fördomar om horor som möjligt?

Resten av artikeln är översattes till engelska av smarta Louise Persson, stort varmt tack Louise! Och den engelska översättningen har nu redan lästs av samtliga sexarbetar- organisationer i Frankrike och i hela Europa. Nikita sitter och skriver på ett svar i detta nu och så fort det kommer
så publicerar jag hans text här.

Pye Jakobsson var med på de franska sexarbetarnas konferens i mars. Hon tog pengar ur sin egen ficka och åkte dit. Hon känner sedan tidigare många sexarbetare i Frankrike bl.a. Nikita. Här är Pyes inlägg om Kajsa Ekis Ekmans artikel i Bang:
.

roseline.jpg

.
fra29.jpgMyten om de franska hororna…

Det är början till Kajsa Ekis Ekmans artikel om prostutition i Frankrike, deras eventuella införande av sexköpslagen och hennes totala slaktande av hela min underbara kollega Nikitas trovärdighet.

Låt mig först förklara, jag älskar Nikita! Jag är inte alls objektiv eller trovärdig i min analys av hennes betydelse. Min kärlek till henne är gränslös!

Men desto mer objektiv är jag i min analys av feminism á la Ekman, jag har hört den förr.

Samma kvinnor som förespråkar kvinnans rätt att bestämma över sin egen sexualitet och kropp har alldeles uppenbart enats om ett undantag, de där stackars fallna kvinnorna. De vet inte sitt eget bästa, de bestämmer vi åt.

Alldeles extra utmärkt blir resonemanget om man har en egen erfarenhet…tex. Louise Eek. Då kan man ju alltid säga att ”man vet”. Men hon har, fantastiskt nog, blivit så mycket klokare på senare år. När hon jobbade inom sexindustrin ”visste hon inte” och hade, enligt egen utsago behövt blivit räddad.

fra25.jpg En gång för alla, Louise och Kajsa och vad ni än må heta, förnedring och andra värdeladdade upplevelser är styrda av subjektivitet. Sluta försöka lasta av ert gamla begagnade bagage på mig, och låt mig värdera mina upplevelser utifrån mitt eget perspektiv.

Tyvärr är detta ett resultat av våra alldeles egna myter om de svenska hororna. De säger att vi är ena stackare, men känns inte hela debatten lite som forna tiders häxjakt? ”Usch, de passar inte in, de bränner vi!” Olyckliga, vilsna förtappade själar som felaktigt använder sig av mäns ondskefulla sexualitet, en stereotyp för kvinnor man vägrar och inte vill, eller kan identifiera sig med. Lång ifrån myten om Paris glädjeflickor.

Så tillbaks till Frankrike och Nikita. Jag är helt ointresserad av sexuell orientering och identitet. En kollegas engagemang är inte mindre pga avsaknad av vagina.

fra20.jpg Till skillnad från en del så tror jag inte att en naturlig tillgång till vissa kroppsdelar berättigar till en extra insikt om medmänsklighet och rättvisa. Kärlek och respekt från mina medmänniskor är allt jag begär, och det har kära N och resten av Les Putes visat mig i överflöd. Respekt för mig, mina egna beslut över min kvinnlighet och min sexualitet är alltid lika mycket värt, vem som än visar den.

Och som sexarbetare har jag lärt mig att acceptans är få förunnat, och vänskap finner man på oväntade platser. Respekt!

Pye Jakobsson france.gif
.

roseline.jpg

.
fra27.jpg Bakgrund
Kajsa Ekis Ekman skrev en lång artikel om prostitution i Frankrike som har publicerats i det senaste numret av den feministiska tidskriften Bang.

Den första delen av artikeln fanns att läsa på nätet: Den koloniala hormyten. Jag reagera på det jag kunde komma åt att läsa och bloggade om det hela – Kajsa Ekis Ekmans manipulationer

Josh som har bloggen ”Enligt Min Humla” ställde upp och översatte till engelska denna del av artikeln.

Den engelska översättningen skickades iväg på ICRSEs mailinglista och Thierry Schaffauser, en fransk sexarbetade svarade: We don’t want the Swedish model!
.

roseline.jpg

.
fra30.jpg Dagens Lästips

Läs Greta Garbos inlägg – Prostituerad = Diskriminerad

Att förvägra kvinnor rätten att sälja en sexuell tjänst är jämställt med när man vägrade kvinnor rösträtt. En form av omyndigförklaring på vuxna människor med sinnet i behåll.
Att kriminalisera sexköparna är precis detsamma som att vägra kvinnan rätten till sin egen kropp, sin egen sexualitet, sin egen försörjning.

Louise skriver också idag om Ekis artikel…
När ska hatet upphöra?

”Det är ungefär den enda frågan som utkristalliserar sig efter att ha läst en artikel av Kajsa Ekis Ekman i Bang (#1/2007). Ytterligare någon porr- och prostitutionshatande skribent som vill kliva på människor för att skapa sig en stjärna på den feministiska himlen. Det börjar bli trångt om plats för alla Dworkin-wannabees. Artikeln har skavt på mig en hel månad. Den är så otäckt skriven samtidigt som den är så banal att det har varit omöjligt att ta i den utan att bara bli rasande.”

..
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png