ah7.jpg… att vi här i Sverige inte kan föra en hederlig debatt om prostitution och att de som är emot lagen inte vågar uttala sig offentligt. Den politiska enigheten för den svenska sexköpslagen tror jag egentligen bara är en myt. Enligt nyligen genomförda opinionsundersökningar av både Aftonbladet och Expressen så vill över 60 % av svenska folket att lagen om sexköp ska tas bort. Och om vi lyckats rösta in politiker i riksdagen som företräder våra åsikter så borde där idag finnas en majoritet av människor som är emot vår sexköpslag.

En skribent sa till mig i ett samtal så här: -Men Isabella du måste ju tänka på att hon är politiker och inte kan säga något annat.

Jag reflektera kanske inte så mycket då eftersom jag är så van vid att politiker här i Sverige inte vågar uttala sig emot sexköpslagen. Det i sig borde egentligen få alla människor i Sverige, som vill leva i en demokrati, att rasa!

Idag när jag följer debatten om en sexköpslag i Norge så blir skillnaden mot Sverige så tydlig. I Norge lyssnar motståndarna mot en sexköpslag på sexsäljarna själva och flera politiker har i media refererat till samtal med sexsäljarna själva genom norska ProSentret och deras organisation PION.

skylt6.jpgMona Sahlin, som tidigare varit tveksam till sexköpslagen, säger nu i egenskap av partiledare, att vi i Sverige är nöjda med lagen och att den är till hjälp för prostituerade och i arbetet mot trafficking.

Detta gör mig enormt besviken, samtidigt som hon naturligtvis i sin nya roll måste företräda sitt partis åsikter i frågan. Och man lyssnar på henne i Norge.

– Vi godtar ikke utsettelse. Vi trenger ikke mer forskning og evaluering fra Sverige. Vi hørte at Mona Sahlin var fornøyd med loven. Justisminister Knut Storbergets argumentasjon om at vi må vente til vi vet mer, er utdatert, sier Rønbeck. Jan Bøhler, en annan som argumenterar mycket för en sexköpslag tycker inte att det är nödvändigt att lyssna till varningarna mot en sexköpslag som sexsäljare uttalar.

turnmeon1.jpgÄr det sådana politiker vi ska ha? Politiker som inte vill lyssna på vad människor med verklig kunskap om ett ämne har att säga? Många har tyckt att jag borde bli en bra politiker. Jag har då svarat att jag nog är för ärlig för det… Men idag har lust till att skapa ett parti som består av kloka, modiga, hederliga och ärliga människor.

Idag är jag rädd att jag inte längre lever i ett demokratiskt samhälle. Tidigare i mitt liv har jag arbetat politiskt för andra frågor som handlar om jämlikhet och rättvisa, dock inte inom något parti. Det har då varit möjligt att diskutera frågor öppet och att bli respekterad. Och även om jag sett en hel del fula knep i mitt liv så är de enormt små i jämförelse.

Jag har aldrig varit i en sådan gyttja som debatten om prostitution är. Jag har aldrig i mitt liv hört så många lögner, mött en sådan arrogant ton eller förakt som jag möter i egenskap av sexsäljare. Jag har aldrig sett så många fula knep, blivit hotad för mina åsikter i någon annan debatt.

Detta skrämmer mig… För om beslutsfattare och media så obesvärat kan ljuga om dessa frågor och om ett förtryck mot en redan marginaliserad grupp av människor i Sverige kan få fortsätta, utan att det blir ett ramaskri av protester, utan att en bred folkrörelse reagerar… Då lever vi i en diktaturstat idag och inte en demokrati, vi lever inte i ett land där man är mån om mänskliga rättigheter och yttrandefrihet utan i ett land där egoism, feghet, brist på civilkurage växer. Jag skäms för första gången i mitt liv över att kalla mig svensk.
.

roseline.jpg

.
Dagens lästips..
… kommer från Hydra förlag och handlar om två böcker som jag längtar efter. De håller på att skrivas av två av mina favoritbloggare PhonePhucker och Louise Persson.

phonephucker.jpgPhonephucker
Allt du någonsin velat veta om telefonsex, men inte haft råd att ta reda på.

Från den populära bloggen på nätet till en bokhandel nära dig: Tanja Suhinina tar dig in i den svettiga världen av telefonsex. Långt in. Som smart, ung, blivande psykolog filéar Tanja telefontorskarna på löpande band. Telefonsex har aldrig varit så roligt. Eller så billigt. Rikligt illustrerad av Elin Jonsson.

Läs mer (pdf 2 482 kB)
.

Feminismen är död – länge leve feminismen!
Vad har feminismen för framtid? Behöver vi den? Och i så fall till vad? Med utgångspunkt i feminismens födelse i den liberala rörelsen tar Louise Persson upp de mest relevanta och aktuella frågorna för feminismen idag och imorgon. Med förord av Petra Östergren.

feminism.jpgLäs mer (pdf 1 533 kB)

Detta är en kampskrift som tar sikte på att visa att feminister inte har någon anledning att vara rädda för frihet, att kvinnlig frigörelse inte bör ske på bekostnad av någon, att frigörelse handlar i grund om rätten till sin kropp och konsekvenser av denna rätt.

Den dagen när alla slutar dela upp mänskligheten i kön, då blir all feminism meningslös. Under tiden får feminister bråka med feminister så feminister slutar dela upp mänskligheten i kön.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png