Om du tar en titt på den här video så får du träffa Stella, ung attraktiv tjej på 20 år, som arbetar sedan 2 år tillbaks som sexsäljare i Hamburg:

Stella har liksom majoriteten av sexarbetare, valt själv och helt frivilligt att börja arbeta med sex. ”För mig är det drömjobbet. Jag tycker mycket om att vara självständig och fri, jag gillar inte när andra personer talar om för mig vad jag ska göra. Det är inte drömjobbet för att jag har sex med främmande män, det är inte det det handlar om för mig. Det handlar om att arbeta med människor, varje dag lär man känna nya människor.”

Hon börjar jobba varje dag kl. 14.00 och arbetar i en lägenhet i ett lugnt industriområde i Hamburg. Lägenheten delar hon med flera kollegor. ”Vi är tre tjejer, att arbeta ensam är för farligt och dessutom långtråkigt. I väntan på kunder sitter de i köket, snackar, dricker kaffe och skrattar tillsammans som alla kvinnor brukar göra.”

Allt började för två år sedan, Stella gick då fortfarande i skolan, en helt vanlig tjej med pojkvän och allt. Hon är inte någon ”klassisk” typ av tjej som man kanske förväntar sig att finna på Hebertstrasse.

”Jag kände en tjej som arbeta som sexsäljerska. I början reagera som jag alla andra tjejer. NEJ att börja sälja sexuella tjänster skulle jag aldrig kunna göra.

På den tiden var jag på väg att ta min studentexamen och jag var ganska skoltrött. Livet var ganska så tråkigt, men så var där den där vännen…

Så jag började leka med tanken om att också ”göra det”. Jag gick och funderade på saken under lång tid och tills sist så prövade jag, för annars hade tanken aldrig släppt taget om mig.”

Stella prövade och hennes första kund var varken äcklig eller ovänlig. De två första månaderna sålde hon sex från gatan i prostitutionskvarteret Kiez och sen bytte hon till att börja jobba i en lägenhet.

Det blev en chock för hennes föräldrar och vänner. ”Att mina föräldrar inte var så begistrade i idén från början är ju en naturlig och normal reaktion. Men min mamma ville inte att andras åsikter skulle tvinga dem till att ta avstånd från sin dotter och hon stöttades av min farmor. Jag är glad över att min familj efterhand har kunnat hantera situationen så bra, vi har fortfarande ett mycket gott förhållande till varandra.

Några av mina vänner gled ifrån mig och andra har jag fortfarande kvar. Det är inte så många men jag har ändå inte så mycket tid över som jag hade förr.”

Och sedan Stellas familj och vänner har accepterat hennes sexarbete så har Stella intagit en mer avslappnad attityd gentemot jobbet. Men det är svårt att lära känna män utanför jobbet.

”Det är inte så lätt, för det första är jag inte så ofta ute på stan och för det andra är det svårt att kombinera sexarbete med att ha en pojkvän. Det är inte alla som accepterar det och jag har heller inte så mycket tid över för en pojkvän.”

Vissa ”kärlekstjänster” erbjuds bara privat. Man kan inte få allt för pengar.

”Jag kysser under inga omständigheter någon. Det är för intimt. Det låter kanske konstigt men jag vill bara kyssa en man som jag älskar, sex är något annat, där behövs det inte kärlek. Jag skulle inte kyssa en kund ens för 10 000 euro.”

Annars kan Stella tillmötesgå kunderna i deras önskemål, oralsex och andra tjänster kostar från 60 euro och uppåt.

Men det är inte bara män som anlitar Stellas tjänster. ”Jag har också haft par som kunder. En gång hade mannen bokat mig för kvinnans skull. Han själv ville bara titta på. Det är egentligen lite mer ansträngande. Det är lätt att veta hur man ska tillfredsställa en man, men det är alltid lite olika hur man bäst tillfredsställer en kvinna.”

Även om många kvinnor tvingas till att sälja sex så njuter Stella av sitt arbete och livet och hon vill inte jobba med något annat just nu.

”Jag föredrar det här jobbet eftersom jag gillar livet jag lever nu och jag vill leva bekymmerslöst. Jag kommer att fortsätta med sexarbetet så länge jag har lust och så länge jag kan. Jag har ju precis nästan startat.”

Familj och barn ligger långt in i framtiden för Stellas del. Men det snabbt ändra sig i en ung kvinnas liv. Och oavsett vad som händer så vet man aldrig vilken väg i livet hon väljer imorgon.
.

roseline.jpg

.

Dagens lästips:
Läs Åsa Linderborgs krönika i Aftonbladet om varför två före detta Big Brother-delatgare behandlas så olika – Rosing & Gynning – kvinnor med klass. Åsa Linderborg reagerade, precis som jag, mot fotbollsfruns krönika om Rosing:

”Samtidigt som TV 4 och Kanal 5 konkurrerade om Gynning, skrev Rosing kontrakt med en porrfilmsagent. Hon säger att hon måste försörja sina barn. ”Varför gör du detta, Linda?” frågar Aftonbladets kolumnist Maria Wollin med stora vita bokstäver mot svart bakgrund på tidningens förstasida (1 juni). ”Linda, dina barn vill inte ha dina porrpengar.” Ingen minns att Carolina Gynning poserat barbröstad på porrfilmsomslag. 2004 sade hon till Expressen att hon inte hade ”några gränser när det gäller nakenscener, bara det är seriös film”. Gärna ”grova sexscener” men hon vill ”absolut inte göra porr” (14 nov -04).

Den hårfina skillnaden mellan att vara en slampa och en vamp kan kanske förklaras med varifrån kvinnan kommer. Inte alltid men ofta är det klassursprunget som avgör hur man tar för sig i de offentliga sammanhangen. Och hur man blir behandlad.”

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png