I fredags åkte jag till Köpenhamn med min äldsta kollega Lili, 70 år. Hon är min mentor som sexarbetaraktivist, Lili har arbetat för våra rättigheter sedan mitten av 70-talet. Själv började hon sälja sexuella tjänster 1953 och har fortsatt arbeta med detta i olika perioder av sitt liv, mellan äkta män och barn.

De senaste 30 åren har hon arbetat utan något längre uppehåll och hon är fortfarande aktiv idag. För ett par veckor sedan, när jag var hemma hos henne, så fick hon ett spontant besök av en kund. Och jag blev jag nästan avundsjuk när jag på väg ut fick syn på en mycket trevlig, snygg och sexig karl,
kanske i 40 års åldern!

Lili ser inte ut att vara 70 år! Kanske mer som 55… Hon säger själv att hon kanske är det levande beviset på att försäljning av sexuella tjänster kanske trots allt inte bryter ner kvinnor… sex kanske istället är ett livselixir!

Jag hade en helt underbar dag i Köpenhamn tillsammans med Lili, danska kollegor och andra personer som stöttar sexarbetare i Danmark. Anledningen till mitt besök var att Köpenhamns kommun hade en konferens om prostitution och för första gången så hade de bjudit in sexarbetarna själva. Jag och Lillian åkte därför dit för att ge vårt stöd och för att berätta om situationen i Sverige. Jag var fullkomligt slut när jag kom hem. Fick koncentrera mig till max hela dagen för att förstå vad folk sa, danska på TV är bra mycket lättare att förstå, eller att läsa dansk text.

På plats fanns både sexsäljare från gatan, eskorter och även de som jobbar på bordell, tror vi var minst 8 sexarbetare på plats. Det var jättekul att träffa alla. Jag träffade bl.a. Luder som har bloggen ”En Luders Dagbok”, Janice som har bordellen Pussy Galores i Köpenhamn och givetvis Maj som startade det danska nätverket för sexarbetare och allierade i Danmark – VIP Lounge.

Köpenhamns kommun har precis gett ut en rapport om prostitution i Köpenhamn – Redegørelsen om prostitution i København och det var därför som man nu anordnade den här konferensen. I rapporten så finns det flera saker som man som sexsäljare reagerar över. En av de allvarligaste är att man på sidan 129 i kapitlet om ”Konklusioner og anbefalinger” skriver så här:

Socialforvaltningen vurderer, at der kan opstilles 3 overordnede strategier, som kan begrænse efterspørgslen efter prostituerede. Den første strategi handler om at gøre det kulturelt uacceptabelt at købe sex. Dette kan eksempelvis ske via oplysningskampagner om prostitutionens skadevirkninger samt ved at udbyde hjælp til kunder, der ønsker at ophøre med at købe sex. Den anden strategi handler om at anvende lovgivningsmæssige tiltag til at begrænse efterspørgslen på prostitution ved eksempelvis at forbyde køb af sex. Den tredje strategi er en kombination af de to første strategier.

Hvis der eksisterer et politisk ønske om at begrænse prostitution i videst muligt omfang, anbefaler Socialforvaltningen, at den tredje strategi anvendes. Dette afspejler sig også i de anbefalinger, som redegørelsen kommer med.
Det skal derudover nævnes, at det også er muligt at begrænse efterspørgslen på prostitution ved at begrænse udbudet. Ud fra den betragtning, at et fald i udbudet af prostituerede fører til stigende priser, hvilket som afledt konsekvens fører til et fald i efterspørgslen.

Konferensen var upplagd så att det hölls flera föredrag och efter varje föredrag hade man reserverat ca 10 minuter för frågor och diskussion. På Luders blogg kan du läsa lite mer detaljerat om vad som sades under föredragen.

Efter varje föredrag ställdes sig en eller flera av oss sexarbetare upp och kommentera föredragshållarens presentation med vår syn på saken. Jag kunde naturligtvis inte hålla tyst!

Det fanns också flera andra som kom med bra och kritiska kommentarer till vad föredragshållarna hade sagt, bl.a. Birgitte Bertelsen, Paul Lyngbye och sist men inte minst Kenno Simonsen som själv höll det bästa föredraget under konferensen.

Och många gånger så nickade deltagarna instämmande med det vi sexarbetare berättade och det var ingen som reste sig upp och argumenterade direkt emot oss.

Kenneth Reinickes föredrag om män och mäns sexualitet och varför de går till sexsäljare fick sexsäljarna från gatan att ropa högt mitt under föredraget ”NEJ det där stämmer inte” och ”Du kränker oss!” Han säger bl.a. att ett besök hos en sexsäljerska kan jämföras med att onanera i en annans kropp!

Och även om han kanske var den ”värsta” föredragshållarna, så tyckte jag att han där på plats, ändå var minst sagt enormt mild i sitt tyckande om man jämför med vad vilka åsikter som uttrycks om prostitution här i Sverige. Dessutom såg han enormt pressad ut när vi sexsäljare och Kenno Simonsen bemötte hans argument. Det såg ut som om han ville försvinna från platsen.

Jag hade ett långt samtal med en kvinna som arbetar med sexuell människohandel. Det var ett givande samtal där jag fick bekräftat att verkligheten motsvarar den kunskapen om ämnet som jag samlat på mig.

En kvinna från Köpenhamns kompetenscenter för prostitution var enormt glad för att jag hade med mig en liten broschyr jag gjort om de negativa konsekvenserna som den svenska lagstiftningen har medfört för sexsäljarna i Sverige. Hon ville ha flera ex! Hon sa att hon i de svenska officiella rapporterna har saknat erfarenheter från sexsäljarana själva.

Efter konferensen åkte jag, Lili, Maj och Kenno Simonsen till Christiania och tog en underbar promenad bland den vilda naturen, underbart konstnärliga hus och trädgårdar.

Christiania förknippas mest med narkotika och det är synd att man inte visar upp andra bilder av den här vackra fristaden. När man vandrar en bit in så känns det som om man är mitt ute i en unik och vacker by ute på landet fast man är mitt i centrala Köpenhamn.

Det är enormt roligt att titta på all vackra hus, se fantasirikedomen i all experimentell arkitektur och njuta av all konst och alla vackra blommor. Lili bodde ett tag i Christiania för ca 30 år sedan och det var kul att höra om hennes gamla minnen från fristaden.

Till sist blev det naturligtvis också en Tuborg, som svensk kan man ju inte ha varit i Danmark utan att åtminstone ha druckit en dansk kall öl!😉

Bilderna i det här inlägget är från Christiania.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png