fridamu1.jpgHur lång tid ska det ta innan kvinnor får lov att vara kåta och högt säga eller sjunga om detta? Jag är enormt glad över att det finns en frispråkig, kåt och glad kvinna i Skivarp här i Skåne, Frida Muranius. Hon skrev en kul låt om att ragga upp ett ligg vid fyra på natten med förslaget att de kan gå hem till henne och leka doktor. ”Du kan va tempen – och tre hål det har jag”.

Hennes hitlåt heter ”Dunka mig gul och blå” och i Aftonbladet förklarar hon: – Om man säger så här, du ställer dig på alla fyra och killen står bakom och dunkar dig.

Jag hoppas jag är en lika bra mamma som Fridas för hennes reaktion är helt underbar, Frida berättar: – Hon sa direkt: ”Perfekt beskrivet. Jag har väntat hela mitt liv på en sån här låt.” Jag och mamma gillar att gå tillsammans i affärer för sexleksaker och där finns det ju hela väggar med hyllor där det står ”Anal”. Det är en del av verkligheten. Frida skrattar och säger: – Jag fattar också att jag bryter ett tabu. Men ”tre hål” låg så bra i munnen. En härlig, skånsk trea.

fridamu2.jpgMaria Rydhage skrev i sin krönika i Kvällsposten att Frida nästan fått det att ryka ur öronen på reportern Magnus Andersson efter att han hade pratat med henne.

– Hon använde sådana ord! Pustade han och vägrade citera.

Jag tror inte att han hade vägrat citera om det varit en man som hade uttalat samma saker, tror ni det?

Fredrik Virtanen tycker att skånska är Sveriges kåtaste dialekt och 46 % av Aftonbladets läsare håller med. Tur man pratar skånska, tänker jag samtidigt som jag håller med Virtanen. Fast norrländska är inte så dumt det heller…

Det är farligt med kåta kvinnor, därför har vi horstigmat, den sociala skammen som drabbar alla lösaktiga kvinnor. Läs vad ett gäng forskare och personal på enheten för socialt arbete vid Malmö högskola skriver om den här skånska sexprovokation i Sydsvenska Dagbladet:

fridamu3.jpg“Muranius låt ifrågasätter det kärleksimperativ som traditionellt har varit, och delvis fortfarande är, förknippat med kvinnlig sexualitet. Sociologen Anthony Giddens har beskrivit den senmoderna sexualiteten som plastisk och full av möjliga alternativ, fri från den tidigare kopplingen mellan sexualitet och reproduktion, fri från förväntningar på livslång kärlek. Samtidigt begränsas kvinnors sexuella agerande av sega normstrukturer: en ung kvinna måste ständigt förhålla sig till risken att stämplas som ”hora” om hennes sexuella beteende av omgivningen klassificeras som promiskuöst.”

Och det här får nu Frida känna på ordentligt. För ett par veckor sedan kunde man läsa i Kvällsposten att SR Kronoberg bestämt sig för att stoppa låten i sändningarna:

– Vi har efter en diskussion valt att lyfta bort den ur spellistan eftersom den har en sexistisk ton. – Det våld som kvinnor möter är ett samhällsproblem och det finns inget lustigt med det, säger Erica Hedin. Beskedet får upphovskvinnan Frida Muranius från Skivarp att rasa.

fridamu4.jpg– Hur är den sexistisk? Låten handlar om en kvinna som raggar upp en man för att få ett rejält skjut. Det finns inga inslag av våld. – Radions beslut tyder på att det inte är okej för en kvinna att ta för sig av sex, men raplåtar om kvinnoförtryck får spelas, säger hon. Men Erica Hedin står på sig. – Låten står för en kränkande människosyn. Att dunkas gul och blå är varken chict eller fräckt.

SR Blekinge hängde på trenden att bojkotta låten men Bosse Svensson, kanalchef på SR Blekinge är lite listigare och försöker få Blekinges beslut att framstå som att det inte rör det sig om någon uttalad bojkott. Till Sydöstran säger han:

– Den håller helt enkelt inte de musikaliska kvaliteter som krävs. Det är ingen självklarhet att en låt ska spelas i radion och tillägger att radions samtliga tre recensenter i ett program gav den betyget ett på en femgradig skala. Vad hade hänt om recensenterna gett den toppbetyg? – Det är en hypotetisk fråga. Nu råkar den vara en tämligen usel produkt. Och personligen anser jag att den är sexistisk och att lyssnare kan ta anstöt.

fridamu5.jpgNästa attack mot Frida kommer från innevånare i Sölvesborg som inte vill att hon ska uppträda på Killebomfestivalen i juli. En läsare hade skrivit till Sydöstran och protesterat mot att man bokat henne. ”Hur kan man göra det när ’Dunka mig gul och blå’ bara handlar om sex? Är inga barn ute vid den tiden?”

Men Frida försvaras av Nils Karlsson, Sölvesborgs kultursamordnare: – Jag tycker att man måste gå efter vad Frida själv säger. Och den konstnärliga friheten måste få råda.

Det finns många människor som värnar om yttrandefriheten, som lever i detta årtionde och inte i det förr förra och som inte skräms av kåta kvinnor. Men det behövs fler som vågar utmana horstigmat.

fridamu6.jpgSå länge det inte görs …

… och så länge som så många så kallade feminister bara spär på horstigmat med sin konstiga syn på sex och på oss som säljer sexuella tjänster…

… så länge kommer vi kvinnor aldrig att bli riktigt fria eller uppnå jämställdhet.

När så kallad feminister t.ex. startar diskussioner om ”den lyckliga horan” och påstår att det bara är en myt som män har konstruerat för att de inte vill se verkligheten. När de säger att mina kunder utnyttjar mig och i princip bara onanerar i min utsatta kropp som de köpt för de har mer makt och pengar, ja då kan jag inte annat än tycka synd om den kvinnan.

Om man har den synen på kvinnor, sex, sexarbete, kunder osv. och tror att kvinnor som arbetar med sex inte är självständiga och tuffa kvinnor som verkligen kan njuta av sex i jobbet, så undrar jag om inte dessa kvinnor själva har ett mycket begränsat och hämmat sexliv.

fridamu7.jpgJag ser faktiskt dessa så kallade feminister som offer för ett patriarkal som de själva fastnat i och som de inte har kunnat slå sig fria ifrån. Ok det är generaliserade men det är ett sätt för mig att förstå varför de uttrycker sina argument och mesigare kvinnor än de jag en gång träffa på en kvinnojour har jag aldrig träffat… de mest självständiga och tuffa kvinnorna har jag mött bland kollegor.

Frida Muranius sitter inte fast, hon är fri och feministerna i Sverige borde hylla henne. Jag gör det och jag kommer att sjunga ”Dunka mig gul och blå” hela dagen idag till hennes ära!
.

.

Till alla kvinnor som vågar bejaka sin sexualitet och vågar vara kåta.

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png