fridamu4.jpgImorgon på TV4 så kommer Frida till nyhetsmorgon och spelar sin underbara låt ”Dunka mig gul och blå”.

Så slå på TVn kl. 07.45 imorgon!

Man kommer också att diskutera om det är rätt eller inte att stoppa låten i radion och Niklas Eriksson, doktorand i socialt arbete, kommer därför också att vara på plats. Ett utmärkt val tycker jag, för Niklas stod för sunda åsikter i frågan och kom med bra argument när frågan debatterades i radion i förra veckan.

Jag älskar låten och tycker att feminster borde hylla Frida Muranius!

Igår kunde man på DNs kultursida läsa en mycket bra reflektion över barnmorskan Helena Cewers uttalanden i radion i förra veckan. Författaren Carina Rydberg reagerar över att den sortens sexualitet som ”Dunka mig” ger uttryck för, sägs vara förnedrande för kvinnor. Helena Cewers ansåg att låten var destruktiv för att kvinnan i låten gör det inte ”med hjärtat”, hon gör det inte ”med sin känsla”. Att bli dunkad gul och blå, innebar också för henne att kvinnan utsattes för misshandel och inte att hon blir taget hårt bakifrån som Frida avser med texten.

fridamu1.jpgCarina Rydberg ser förtrycket mot kvinnor som dessa uttalanden står för och hon skriver att förnekelsen av den rena sexualiteten är både det subtilaste och det mest effektiva slaget av kvinnoförtryck. Jag delar hennes uppfattning och säger precis som Carina Rydberg: ”Det handlar om mig, om min sexuella identitet, om min vägran att låta mig påtvingas någon annans uppfattning om hur min sexualitet bör se ut.

Den meningen har för mig och för så många andra sexsäljare en stor betydelse eftersom så många vägrar att respektera vårt val av att arbeta med sex.

Och det valet hänger ihop med hur vår sexualitet ser ut. Hur vi ser på sex. Att inte kunna acceptera eller vilja förstå att jag och mina kollegor med både lust och glädje säljer sexuella tjänster handlar om just detta kvinnoförtryck. Hela debatten om prostitution handlar till mångt och mycket om att motståndare till prostitution debatterar frågan utifrån deras egen syn på sex och vad det hade inneburit för dem att sälja sexuella tjänster. Inte vad det innebär för oss som verkligen gör det. Och de är inte medvetna om att de samtidigt förtrycker kvinnor, de tror tvärtom att de verkar för en ökad jämställdhet.

phph.jpgPå sidan fyra i Expressen skriver idag en av mina favoritbloggare, duktiga och intelligenta Tanja Suhinina aka PhonePhucker, en mycket bra debattartikel om ämnet – Hur dunkas en tjej rätt?

”Vad kan man då räkna med att få höra i debatten som låten orsakar? Ja, alltså, egentligen borde man inte behöva räkna med någon debatt alls. Almanackan säger att vi befinner oss i början av 2000-talet och Frida Muranius ”Dunka mig gul och blå” borde egentligen inte dyka upp på radio eller i tidningarna i egenskap av annat än sommarplåga. I stället dyker den upp som ursäkt att än en gång säga till kvinnor hur de ska prata om eller utöva sexualitet.

Hur gott man än vill tro om världen blir man inte överraskad när låten misstolkas till att handla om kvinnovåld. Har man med en rad som ”dunka mig gul och blå”, får man ju nästan skylla sig själv när all annan text ignoreras. Som när man blir våldtagen när man har för kort kjol, you know.”

Det är inspirerande och enormt roligt att se så många sunda reaktioner i den här debatten. Jag vet också att Studio Ett hade lite svårt att hitta personer som tyckte det var bra att låten stoppats i radion.

Ps. TV4 Nyhetsmorgon vill veta vad du tycker om ”Dunka mig gul och blå”.

Lyssna på låten på AllEars.se – sajten där allt började
Kränkande eller inte – läs texten till låten här
Kolla in Fridas egna sida på nätet

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , ,, , , , , ,