intsam1.jpgSeksualpolitisk Forum i Danmark är ett nätverk som startats av sexologer, universitetsforskare, journalister och författare i Danmark. Deras mål är en sexualpolitisk debatt som är frisinnlig, öppen och tolerant istället för den nuvarande debatten som domineras av myter och fördomar. De stöttar de danska sexarbetarna och i Danmark har det stödet uppmärksammats och bemötts med argument som är mycket lika de argument prostitutionsmotståndarna i Sverige använder sig av.

Debatten i Danmark är dock mer saklig och media behandlar sexarbetare mycket mer respektfullt i Danmark jämfört med hur vi behandlas i Sverige. I Danmark tillåts flera åsikter i debatten och flera olika röster hörs, där är det inte lika med att begå politiskt självmord om man stöttar sexarbetare.

Jag har idag träffat en frilansande svensk journalist som håller på att göra ett radioreportage om den växande nypuritanismen i Danmark och det motstånd som nu Seksualpolitisk Forum i Danmark bjuder på.

intsam2.jpgEftersom jag bor på pendelavstånd från Köpenhamn och aktivt både följer och till viss mån även deltar i debatten där så ville hon göra en intervju med mig.

Det var ett intressant möte för den här kvinnan hade mycket svårt att förstå att jag kan njuta av sex med mina kunder, att jag inte tar skada av att sälja sex osv.

Men det var en klok kvinna som samtidigt också insåg att det var svårt för henne att förstå detta för att hennes sexualitet är olik min och för att hennes sexuella gränser inte är samma som mina.

Samtalet oss emellan var också intressant för det är sällan man möter motståndare till prostitution där det finns nyfikenhet eller en vilja att försöka förstå men det upplevde jag att det fanns där idag. Oftast är det som att prata med en mur och ofta vill man överhuvudtaget inte prata med oss, bara om oss. Jag tror inte att jag på något sätt ändrade den här kvinnans åsikter, jag tror att hon även imorgon kommer att tycka att sexköpslagen är bra. Men kanske hon fick något att fundera på.

intsam3.jpgVi inledde samtalet inomhus på en restaurang och när hon frågade om jag inte tyckte det var ”äckligt” att ha sex med vissa kunder så svara jag nej. Utseendet för mig är inte viktigt, det är kundens personlighet som avgör om jag kommer acceptera honom som en kund och det kan jag bedöma innan ett möte.

Jag sa att jag skulle kunna tänka mig att ha sex med alla män som var i den lokalen om jag bara skulle gå efter utseendet, för där fanns bara helt vanliga män, precis som mina kunder är. Jag tror inte att hon själv skulle kunna ha tänkt sig att ha sex med någon där…

För vi är olika och det är denna olikhet som jag hoppas att alla människor ska respektera även om det handlar om intima, privata känslor som ändå sex är, även om det handlar om känslor som ligger nära känslor av kärlek och som kanske bara bejakas av vissa i samband med kärlek. Vi pratade mycket, både före och efter intervjun, om detta. Om hur vi upplever olika saker beroende på vilken syn på sex och vilka sexuella gränser man har.

intsam4.jpg Jag blev lite paff när hon sa att även om hon förstod att vi var olika och att hon gärna ville tro på allt jag sa, så kände hon ändå inombords att hon var rädd att jag på lång sikt skulle ta skada av att sälja sex eller att jag tar skada av det nu. Jag blev lite paff, inte för att jag inte hört detta förut, utan det var att det sades direkt till mig för första gången. Och det är kanske helt naturligt att hon tänkte så, vår syn på sex och våra sexuella gränser skilde sig säkert åt väldigt mycket. Att tänka så är mänskligt och egentligen i grunden kärleksfullt och omsorgsfullt.

Samtidigt så är just denna ”omsorgen” om oss som säljer sex precis det som ligger bakom så mycket av det vi verkligen far illa av.

Därför är det viktigt att börja prata med oss, att även lyssna på oss som säger att vi mår bra av att sälja sex. Lita på oss när vi säger att det inte är själva jobbet i sig som skadar oss, det som skadar är andras fördomar om oss. De som förstärker horstigmat, de som har en massa åsikter om oss och som själva aldrig skulle passa eller passade att vara sexsäljare, eller de som någonsin skulle komma på tanken att börja sälja sex. När de anser sig veta mer om mitt gebit än vad jag själv vet, när de säger sig veta mer om hur jag mår och hur mitt känsloliv är än vad jag själv vet. När de i princip omyndigförklarar mig, stigmatiserar mig och omgärdar mig med fördomar och förtryck, det är skadligt för mig och skulle var det för alla människor. Jag tar inte skada av att ha sex med en främmande man och få bra betalt för det, även om det hade skadat andra kvinnor.

intsam5.jpgJag är en vuxen, klok kvinna med 46 års livs- och arbetslivserfarenhet inom en mängd områden. Jag är välutbildad, känner mig själv bra och står med bägge fötterna på jorden. Är det inte dags att man börjar visa mig respekt även för mig i rollen som en sexsäljare.

Om jag kan anses vara så klok och vara så respekterad i alla andra sammanhang, varför kan jag då inte bli det som en sexsäljerska?

Jag är samma människa!

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png