dnskit1.jpgDet tog några månader men idag fick jag äntligen svar på varför DN inte vill visa twingly länkar till min blogg från sin webbplats.

Svaret är att de inte vill utgöra en länk till en sexarbetares blogg. Sedan kvittar det om jag är aktiv som sexsäljare eller inte.

Deras motiv har inget att göra med innehållet på min blogg utan det faktum att jag är sexarbetare och bedriver eller har bedrivit sådan verksamhet som de inte vill utgöra en länk till.

DN är mycket väl medvetna om att jag absolut inte marknadsför några sexuella tjänster på min blogg, men om de länkar till mig så kan de bli en länk mellan mig och potentiella kunder som kan ta kontakt med mig för att köpa sexuella tjänster. DN påtala också att de står dem fritt att välja till vem de vill länka till. Den här saken har diskuterats mycket på DN och frågan har tydligen valsat runt mellan olika bord. Idag finns det ingen ansvarig chef vars namn jag kunde få bakom det här beslutet.

dnskit2.jpgUnder lång tid, på alla möjliga sätt, har människor i detta samhälle försökt motarbeta och tysta sexarbetares röster. Det är svårt att tro ibland att man lever i en demokrati som ska värna om yttrandefrihet och alla människors mänskliga rättigheter. Om ni inte viste vad horstigma var förut så har ni ett utmärkt exempel på detta här.

Vi är redan idag en mycket marginaliserad, förtryckt och diskriminerande grupp av människor. Vi är en grupp av människor som DN gärna låter andra skriva om, eller så skriver de själva om oss. Aldrig låter de oss komma till tals, inte ens via en liten sketen länk.

Andra men inte vi, är välkomna att skriva vad sjutton som helst om oss i deras tidning, t.ex. lögner om prostitution från Kajsa Ekis Ekman, en sk feminist som senare fortsatte i Bang med att attackera våra franska kollegor med det värsta hån och förtal jag någonsin läst om någon i en tidning.

line2.jpg

isabellasblog.jpg

Ps… Tack till alla som haft denna lilla bild på sin blogg. Nu vet vi svaret…

Psss…. Jag vill också återigen tipsa om Louise Perssons inlägg från den 4 juli i år: Och så det där med mediala tendenser och vissa ämnen:

“…När det gäller ämnet prostitution som jag gjorde en mediaanalys av förra året och där DN och SvD analyserades på djupet kunde jag konstatera följande bild: sexsäljare fick bara komma till tals som en stereotyp, antingen som fast i prostitution eller som räddad från prostitution.”

line2.jpg

fridamu3.jpgUppdaterat – kl 18.45
Tack alla som stöttar att sexarbetares röster bör och ska få höras i media bruset! Bojkott av DN kanske inte är den mest effektiva vägen att gå. Kanske är det bättre att skriva till dem och berätta att man tycker det är fel att svartlista min blogg.

Detta är bara ett led i det massiva förtryck som vi sexarbetare utsätts för idag. Media borde uppmärksamma detta förtryck istället för att delta i det. Våra röster motarbetas och tystas på alla möjliga vis. Varför?

Det viktigaste är att många uppmärksammar och protesterar mot hur sexarbetare behandlas i Sverige.

Jag blev rörd och mycket tacksam av att läsa både brevet som finns bland kommentarerna här och det brev som Louise Persson har skickat. Tack Projo, Blogge, Greta, Charlotte och alla ni andra som uppmärksammar detta och ger mig ert stöd.

ensmids8.jpgFör oavsett om du håller med oss som säljer sexuella tjänster eller inte så borde varje vettig människa tycka att det är väsentligt vad vi själva har för åsikter om frågor som rör vårt arbete. Tänk om ditt yrke skulle vara upphov för artiklar i de svenska stora tidningarna varje dag, tänk om ditt yrke debatterades vilt överallt där hela diskussionen fördes utifrån en fördomsfull bild som inte motsvarar verkligheten. Tänk om man skapa lagar kring ditt yrke just pga detta och ALDRIG frågar någon er som vet vad ert jobb innebär vad ni tycker. Så är det för oss.

Både reportage och hela debatten om prostitution är alldeles för ensidig här i Sverige. Det är något sjukt över hur frågor om prostitution behandlas av media i Sverige. Läs vilken artikel som helst, lyssna på vilket reportage som helst i TV eller radio och jämför sedan med hur samma frågor tas upp i andra länder. Det är en enorm skillnad.

Idag var det t.ex. en debatt i danska P1 om prostitution. I ena ringhörnan fanns en av grundarna till föreningen Seksualpolitisk Forum, Steen Schapiro och i den andra fanns Dorit Otzen, chef på Reden, ett prostitutionscenter i Köpenhamn som drivs av en kristen organisation. Dorit är sexköpslagsivrare och var självklart inbjuden till ett av de många seminarium som hölls i Almendalen om vårt gebit. Om ni lyssnar bara lite på denna hetsiga debatt så kommer ni förstå vilken skillnad det är på hur media hanterar frågorna bara över sundet.

ansv5.jpgJag tänkte på den dagen då det sist för några timmar fanns en länk till min blogg på DN. En av DNs läsare hittade hit och skrev så här i en kommentar: ”Hittade din blogg via DN och Carina Rydbergs fina artikel. Måste säga att du skriver väldigt skarpt och förklarar pedagogiskt vad som är fel och varför det är så.” Innan den dagen hade länkar till DN inte kommit upp på ett par månader och efter några timmar då flera hundra läsare från DN redan hade hittat hit så tog man bort länken hit. Debattartikeln av Carina Rydberg på DNs kultursida handlade om en debatt i Studio Ett som jag var direkt involverad i och det var därför speciellt uppseendeväckande att de valde att ta bort länken till mitt inlägg om saken.

Det DN valde att ta bort var att DNs läsare inte skulle få läsa: ”Jag kan skriva under vartenda ord som Carina Rydberg framför i denna debattartikel och hennes artikel gladde mig så enormt eftersom jag själv tog mycket illa vid mig hur barnmorskan Helena Cewers viftade bort mina argument i debatten om Fridas låt “Dunka mig gul och blå” i Studio Ett i radions P1 i torsdags.

Sedan valde DN att vifta bort mig…

korrinf4.jpgDNs agerande mot mig tar jag på ett personligt plan. Det är djupt kränkande att få en stor sten som DN kastat på sig bara för att man är sexarbetare. Jag blir ledsen och arg, enormt arg! Men det kommer inte att stoppa mig från att fortsätta kämpa för våra rättigheter. Detta bara bevisar varför den här bloggen behövs och är viktig.

.

Ps… Här är en användbar banner om någon vill länka hit:

dagensnyheter.jpg

.
roseline.jpg

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png