ni1.jpgDet kan ibland vara svårt att sätta sig in hur människor tänker och vad de menar, de som har ett helt annat synsätt än det man själv har. Idag fick jag t.ex. läsa den här ledaren tre gånger! För jag tänker absolut inte i samma tankebanor som Monica Sundberg på Karlskoga Kuriren.

Sundberg skriver om att vara i takt med tiden och det är nog hon om man tar en titt i den politiska världen i Sverige. I den världen är prostitution ett tacksamt ämne att skriva och tycka till om, det är också ett ämne där politikers uttalanden uppmärksammas av media. Och i den världen kallar man försäljning av sexuella tjänster för lite olika saker beroende på i vilken tid man lever i.

Motståndare till prostitution måste vara i takt med tiden. 1999 sa man att prostitution är mäns våld mot kvinnor. Sakta men säkert försöker nu samma krafter ändra på detta begrepp för den radikalfeministiska hypotesen och ROKS går inte hem i stugorna längre. Däremot så har alla som sett Lilja 4 ever och berörts, och vem kan var emot slaveri? Därför vill man nu kalla prostitution för slavhandel.

Detta är att vara i takt med PK tiden:

“Handlar prostitution om människohandel eller är det snarare ett brott mot staten, enligt nuvarande kopplerilag? Förre justitieministern, Thomas Bodström (s), anser att kopplerilagen är förlegad. All prostitution, där mestadels barn och kvinnor utnyttjas, bör klassas som människohandel. De är offer, inte förövare. Sexhandeln är vår tids slavhandel. Att använda kopplerilagen i det sammanhanget är, som Bodström säger, föråldrat. Men som alltid omges sexhandeln av myter, fördomar och undertoner.”

nik2.jpgJag är i takt med verkligheten och trivs mycket bättre med den än den tid som Sundberg lever i. För jag fick nog läsa den där ledaren tre gånger just pga verkligheten. Jag har mycket svårt att se mig själv eller alla dessa tuffa självständiga kvinnor och män som jag har som kollegor som slavar.

Och vem har kontroll över mig eller dem? Jag bestämmer precis när jag vill arbeta som eskort, vem jag vill träffa och vad som ska ske under ett möte med en kund.

Sundbergs ledare är för mig mycket märklig, speciellt när hon skriver så mycket om fördomar … samtidigt som hela hennes ledare bygger på okunskap och fördomar.

Under tiden som jag försökte förstå vilka fördomar det är som Sundberg syftar på kom jag att tänka på en lång och fin kommentar som jag fick för 10 dagar sedan av en kvinnlig läsare till den här bloggen. Hon är nog väldigt lik mig i mycket. Kommentaren är bara så bra och jag bara måste be er läsa den idag:

ni5.jpgKvinnor är än i dag sexuellt förtryckta och vi drabbas alla av “horstigmat” oavsett om vi är sexarbetare el ej. Som kvinna skall man fortfarande föredra sex inom en relation och med någon man är kär i, och oftast skall man också tänka på om mannen ifråga menar allvar med en eller ej innan man har sex ( lätt att veta, eller hur?) Jag som avgudat erotik sedan tidiga tonår har precis som du haft det bästa sexet med en jag inte älskade, men respekterade som erotisk varelse. Han var min älskare, men det ansågs bland mina vänner och släkt att han utnyttjade mig för att han “bara ville ha sex” med mig. Då jag sa att jag ville samma sak så ansåg man att jag inte visste mitt eget bästa, känns det igen!!??

Jag anser inte heller att ansvaret är mitt om min älskare är gift, det är hans ansvar. Varför skall kvinnan vara den som har ansvar för att upprätthålla den allmänna moralen? Och dessutom varför är sex som inte sker på “ett politiskt korrekt” sätt omoraliskt, så länge ingen tar skada?

En kvinna eller man som har älskogskonst som yrke borde aktas högt, många skulle lära sig att njuta och ge njutning och det skulle även ge bättre relationer då människor skulle kunna tillfredställa sina partners på ett optimalt sätt. Erotiska mentorer är lika viktiga anser jag, som psykologer. Inte minst skulle många kvinnor behöva detta då horstigmat trycker ner deras sexualitet så till den milda grad att de inte kan njuta då de inte vill bete sig som horor.

ni4.jpgDet som hindar mig från att arbeta med erotik, vilket jag funderat starkt på i många år, för att precis som du utveckla min sexualitet, samtidigt som jag skulle kunna tjäna lite på att arbeta med det jag älskar, är det sociala stigma och den ensamhet det skulle medföra, samt risken för våld.

Att jag skulle vara ett offer pga dessa åsikter är ju skrattretande. För mig är min nyseparerade väninna som i alla år “ställt upp” på sex med sin man utan att någonsin uppleva njutning ett betydligt större offer. Märk väl att hon tom tycker det själv idag då hon ser tillbaka.

Ja, vi är alla olika, och jag respekterar de kvinnor och män som anser att sex och kärlek alltid skall höra ihop, och hoppas väl någonstans att jag skall träffa någon där det faktiskt fungerar på bägge plan. Dock tror jag inte någon tar skada om jag till dess utvecklar min sexualitet på mitt sätt.

Ps…
Till slut kom jag fram till att fördomen som Sundberg syftar på måste vara jag och mina kollegor.

line2.jpg

Mer om Bodströms förslag finns att läsa i mina inlägg:

För övrigt anser jag att det är fel att DN tystar sexsäljares röster.

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , .

.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png