Ja vilka är de egentligen i debatten om sexarbete? Är det verkligen vi som arbetar med sex eller erotik? En fråga som tål att tänkas på…

Många har reagerat mot DNs agerande mot mig. En kvinna som verkligen förstår hur arg och kränkt jag verkligen är över detta är sexarbetaraktivisten Pye Jakobsson.

Idag gästbloggar hon ilsket om sina tankar kring det förtryck som vi sex- och erotikarbetare konstant utsätts för.

Ordet över till Pye…

”De tror de har patent på sanningen.
De tror att deras värderingar är de enda rätta och de beskriver en verklighet jag inte känner igen. De pekar på oss med sitt storebrorfinger och skriker: Fy, snusk, känn skuld och skam. Ni är inget värda, bli som oss eller försvinn!”

Raderna ovan är från en text jag skrev i början av min sexarbetsaktivism för sisådär 15 år sedan, i dagsläget kan man ju fundera på hur mycket som egentligen förändrats. Media och politiker behandlar fortfarande sexarbetare med samma nedlåtande attityd, de få gånger man släpper in oss i debatten överhuvudtaget förstås. Publiceras vi är det oftast i kvällspressen och då mest i något snaskigt skandalsyfte även om inramningen kan tyckas seriös. Målet är dock extremt sällan att faktiskt skapa en trovärdig debatt.

När fiiiiina feminister tar upp ämnen om porr och prostitution blir de inbjudna till TV-soffan och får faktiskt arvoden för sina debattartiklar, även de som har lite obekväma åsikter, och det i sig är det väl inget fel på.

Men när röster från sexarbetare kräver att bli hörda så kan man med lite tur bli publicerad efter ett evigt mailande med nyhetsredaktioner och på villkoret att total nyhetstorka råder. Och det följs alltid av härliga antydningar om att en pseudonym nog kanske inte kan behandlas som trovärdig och skulle man, som lilla korkade jag, skriva under sitt riktiga namn, blir man anklagad för att inte vara ”representativ för gruppen”.

En märklig slutsats då varken media eller politiker har en jäkla susning om vilka vi är för, herregud, då kanske de skulle bli tvungna att sluta behandla oss som en samling menlösa puckon utan existensberättigande.

Just det här lilla puckot har varit rådgivare i traffickingfrågor i Taiwan, föreläst på feministkonferenser i Frankrike och Spanien, talat i EU-parlamentet och konsulterar just nu finska prostitutionsgruppen. Men i Sverige antas varken jag eller Isabella ha något att bidra med. Det är absurt, det upprörande och det är framförallt ett dåligt användande av resurser.

Jag brukar vanligtvis vara härligt nyanserad och lågmäld i mina texter men nu har jag fan i mig fått nog, hur många människors liv ska få förstöras innan de fattar att vad vi har att säga är viktigt. Och om man väljer att inte lyssna på oss kan ingenting förbättras eftersom de själva inte har en aning om hur vår verklighet ser ut. Nej men oj, just ja, vi bara tror att vi vet hur våra liv ser ut men vi lider ju bara av ett ”falskt medvetande” och är små nickedockor för maffian i sexindustrin, glömde helt bort det….jag är så dum.

Pye Jakobson

Mer om Pye och varför vi två inte gillar Kajsa Ekis Ekman samt varför denna bloggen är viktig

Pye är en underbar kvinna, en fd strippa, som i över 15 års tid både nationellt och internationellt arbetat med frågor som rör sex- och erotikarbetares rättigheter. Hon har själv fått smaka på horstigmat även om hon själv inte arbetar med att sälja sexuella tjänster. Men hon vet vad talar om när det gäller alla typer av sex- och erotikarbete och hon vet hur vi blir bemötta i Sverige kontra hur man bemöter oss i andra länder.

Hon var en av de drivande krafterna bakom ROSEA (Riksorganisationen för sex- och erotikarbetare) som bildades i början av 2000 talet. Sedan ett par år tillbaks är ROSEA en vilande organisation, men naturligtvis är Pye liksom jag med i SANS – sexsäljares och allierades nätverk i Sverige. Pye var också en av organisatörerna bakom den stora sexarbetar konferensen – The European Conference on Sex Work, Human Rights, Labour and Migration år 2005 i Bryssel och hon sitter med i styrelsen för ICRSE.

Hennes kommentar i anslutning till att jag skrev om EU parlamentarikerns Carl Schlyters idioti är helt underbar att läsa.

Hon har varit en flitig skribent genom åren, läs gärna t.ex. hennes excellenta artikel i Ottar – Har prostituerade några rättigheter. För flera år sedan skrev också Pye flera krönikor i Expressen. Pye har här på bloggen skrivit flera inlägg: En förfärlig kvinnosyn råder i Sverige, De osynliga och Fördomsfri respekt.

Med tanke på DN så tror jag att Pye liksom jag retar sig extra mycket på att DN anlitar Kajsa Ekis Ekman för att skriva artiklar om oss. Även Bang anlitar denna skribent och innan i år så fick hon på deras uppdrag åka ner till Frankrike för att utöva en rent pressetisk vidrig typ av journalistik.

Kajsa Ekis Ekmans manipulationer i den första delen av artikeln som blev publicerad på Internet förblev inte obesvarad på min blogg. I hennes artikel står det t.ex. ”Den franska prostitutionen är dock inte annorlunda än i resten av Europa: en industri med 63 procent kvinnor från fattiga länder, ofta ex-kolonier, och där 95 procent kontrolleras av hallickar”, samt att det skulle vara hallickar och maffia som ligger bakom de franska sexarbetarorganisationerna!

Den franska sexarbetaren Thierry Schaffauser skrev ett svar på min blogg – We don’t want the Swedish model! – I detta inlägget får vi en helt annan bild av prostitution i Frankrike och vad som sker där, saker som Ekis Ekman absolut inte nämner i sin artikel.

Och när jag sedan fick möjlighet att läsa resten av Ekis Ekmans artikel så tappa jag fullkomligt hakan i marken. Artikeln är fem sidor lång och hon fyller rad efter rad med förakt, hån, lögner och förtal om oss som arbetar med sex. Och den här kvinnan är en skribent som DN anlitar för att skriva om oss! Det är en skribent som anklagar sexarbetare som kämpar för mänskliga rättigheter för att tillhöra maffian osv.

Pye Jakobsson var med på de franska sexarbetarnas konferens i mars. Hon tog pengar ur sin egen ficka och åkte dit. Hon känner sedan tidigare många sexarbetare i Frankrike bl.a. Nikita som Ekis Ekman skriver om i Bang.

Pye skrev därför ett inlägg på min blogg – Myten om de franska hororna… (skrolla ner en bit så kommer inlägget en bit ner i texten).

Nikita svara sedan själv på min blogg – How abolitionists spend their time!!!

Hennes Ps på slutet säger allt:
I almost forgot… it’s obvious that I talked about calling the mafia… for sure I’m one of them, it’s so clear seeing how I fight against all exploitation of our work…

Tack och lov kan människor själva tänka men det som är så otäckt med artiklar som Ekis Ekmans är att de ofta passerar förbi utan att någon ifrågasätter dess innehåll. Fördomarna om oss sitter enormt djupt rotade så att de har blivit sanning. Ekis Ekman ogillar jag speciellt eftersom hon medvetet förstärker dessa fördomar och horstigmat med rena lögner.

På den här bloggen får man en annan bild. Ni kan läsa Ekis Ekman och sedan mina inlägg om hennes artikel och sedan själva tänka, ifrågasätta och bilda er en egen uppfattning.

När DN medveten motarbetar den här bloggen och motarbetar inte bara min utan även alla sexarbetares röster från att höras så är det ett hot mot demokratin. Och tro inte att detta är ett nytt fenomen som bara DN står för. Läs Louise Perssons rapporter om hur media hanterar frågor som rör försäljning avs exuella tjänster:

På sexarbetares bloggar kan man få en annan bild än den fördomsfulla, på Internet kan vi som säljer sex själva komma till tals, inte bara jag utan alla, och vi kommer inte låta oss tystas av DN eller någon annan.

Isabella Lund

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png