bassemnasr2.jpgI en krönika i Skånska Dagbladet vågar äntligen idag en politiker säga ifrån offentligt och tycka att dagens prostitutionspolicy är fel.

Att kunna hyra ut sin egen kropp utan att ta hänsyn till den patriarkala maktstrukturen är kanske det ultimata uttrycket för den individuella friheten.”

Jag skulle själv nog skrivit ”Att kunna sälja sexuella tjänster utan att ta hänsyn till den patriarkala maktstrukturen är kanske det ultimata uttrycket för en kvinna som slagit sig lös från de patriarkala bojorna”.

Men jag är lika glad för Bassem Nasr mening och allt vad han skriver idag: Efter en hel del läsning och reflektion över mina egna värderingar kom jag fram till att sexköpslagen bör avskaffas.”

Bassem Nasr ska ha all heder för detta och för hela sin krönika av flera skäl. Hans åsikter om den nuvarande lagstiftningen om prostitution är kontroversiell i politiken och många säger att hans åsikter = politiskt självmord. Jag skulle tro istället att hans åsikter kommer generera en hel del röster… för både honom och hans parti framöver. Hur många är det inte som efterlyser kloka politiker som vågar tänka själva, som inte är så himla populistiska.

bassemnasr.jpgDetta är ingen vanlig politiker, han är en modig muslim som har utmanat sina egna fördomar. Och till skillnad från Adaktusson så har han tagit reda på fakta om ämnet han skriver om i sin krönika i Skånska Dagbladet. Han är 26 år och bor i Malmö och har ett antal uppdrag i Centerpartiet och CUF, dessutom har han en examen i Internationella Relationer och skriver krönikor i Skånska Dagbladet.

På det privata planet så är han konservativ och skulle aldrig få för sig att sälja eller köpa sex. Han tycker att det är motbjudande att det finns människor som ser sina kroppar som ett arbetsverktyg och hyr ut dem till sexköpare.

Men han är mycket tydlig med att tala om att det är hans personliga åsikter som lever efter och att han anser att han inte har någon rätt att pracka på andra sina värderingar.

Detta får mig att applådera honom extra varmt. Jag förstår att när jag läser om andra frågor som engagerar Bassem Nasr, ex. konflikten i Mellan Östern, att han utgår från mänskliga rättigheter i sitt synsätt och i den politik han vill föra. Tänk om fler gjorde detta, då skulle vi kunna bygga en bättre värld att leva i.

Ett stort VARMT tack till Bassem Nasr!

bnarabiska.jpg

Ps… Greta Garbo skriver idag om den fega Adaktusson.

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png