Varje dag sen mitten av förra veckan har varit jobbig för mig, jag trampar runt i ett träsk av horstigma.

Det börjar med Bodström och fortsätter med DNs agerande. Två giganter som har kastat horstigma över både mig och mina kollegor så det känns som man kan spy.

Bodström försöker med sin bluffretorik framställa sig själv som den store beskyddaren för offer som är utsatta för sexuell människohandel, vad värre är, nu ska han lägga ett förslag till justitieutskottet som de andra partierna kanske nappar på, ett förslag som verkligen skrämmer mig.

Bodströms förslag innebär i princip att han vill ta bort det juridiska beviset på att tvång måste förekomma i människohandel, hans förslag innebär att all försäljning av sexuella tjänster ska betraktas som slavhandel och som direkt konsekvens därmed betraktas som olagligt och straffas hårdare.

Erkänner man inte vår rätt att säga JA till att sälja sexuella tjänster, att vi väljer att arbeta med sex så behöver man inte lägga så stor vikt vid det NEJ som finns för offer för sexuell människohandel. För att kunna definiera vad som är ett tvång behövs ett erkännande av vad som är ett medgivande.

Kommer allmänheten och beslutsfattare förstå att det hela handlar om att han vill ha en strängare lagstiftning kring något han anser vara avskyvärt, nämligen HOROR och KÖNSKÖPARE!

Eller kommer man applådera Bodström och haka på för att visa politisk handlingskraft mot människohandel, fast man egentligen gör tvärtom?

Om vi i vår lagbok skriver och menar att en kvinna INTE KAN säga JA till ömsesidig överenskommen sex (om sex är en tjänst hon tar betalt för), så undermineras även kvinnans rätt att säga NEJ till all sex som inte är överenskommen.

Vilka politiker kommer fatta att konsekvensen av Bodströms förslag är fruktansvärd för alla kvinnor?
Därför är den här bloggen så viktig. Därför är det viktigt att media nu skärper sig och slutar motarbeta våra röster från att höras och de ska definitivt inte göra som DN – aktivt arbeta för att tysta våra röster.

I dagarna så har många skrivit om det positiva som DNs agerande ändå medfört. Josh skriver att något har hänt, att vi kan se Bassim Nasr officiella ändring av ståndpunkt som ett symboliskt genombrott och att DNs agerande får människor att börja ställa frågor till sig själva om detta.

Jag har sett det ske lite överallt och det gör mig glad när människor börjar ifrågasätta, när ögon öppnas och folk blir medvetna. Jag hoppas att detta kommer fortsätta.

Igår så skrev Sophia Blomqvist på sin blogg Dexion ett mycket, mycket bra inlägg – Avskaffa rösträtten för horor? – Läs det!

Jag har haft en trevlig diskussion med Joakim Hörsing, en politisk sekreterare för miljöpartiet i landstinget i Östergötland. Han skrev idag att den diskussionen har fått honom att justera världsuppfattningen en smula.

Louise Persson och Blogge påpekar på sina bloggar hur viktig den här bloggen är för att vända opinionen. Jag blir klart smickrad, men jag är bara en av så många och jag är väldigt, väldigt ny som sexarbetaraktivist.

Hylla Lili som kämpat i 30 år eller Pye som kämpat i 15 år, deras insatser och arbete är värt att tala om och inger stor respekt. De har dessutom tagit smällar i sin kamp för sex- och erotikarbetares rättigheter som varit betydligt värre än att ett liten sketen länk inte syns på DN.

Men även om värre saker har hänt och värre saker säkert kommer hända så tror jag att opinionen mot DNs agerande mot sexarbetare är viktig, den är enkel för alla att förstå och den syns i bloggvärlden. Den är viktig för vår demokratis skull.

dnlop.jpgTack till Yrvaken, som tyckte att det redan fanns så mycket skrivit, så att han istället gjorde en fin bildlänk. På hans blogg finns information om hur du ska göra om du vill använda bildlänken.

Ett stort varmt tack till alla för det stöd jag har fått! Jag vet att jag inte har nämnt alla, jag vågar inte ge mig på ett försök, jag skulle säkert glömma någon. Utan er så vete sjutton om jag hade velat fortsätta att blogga. Kram på er!

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png