Torsdag den 26 juli fick jag via telefon besked från DN varför de inte vill visa twingly länkar till min blogg från sin webbplats. Det besked jag fick då var att de inte vill utgöra en länk till en sexarbetares blogg.
Det kvittar det om jag är aktiv som sexsäljare eller inte.
Deras motiv hade inget att göra med innehållet på min blogg utan det faktum att jag är sexarbetare och bedriver eller har bedrivit sådan verksamhet som de inte vill utgöra en länk till.

De sa också då att de är mycket väl medvetna om att jag absolut inte marknadsför några sexuella tjänster på min blogg, men om de länkar till mig så kan de bli en länk mellan mig och potentiella kunder som kan ta kontakt med mig för att köpa sexuella tjänster.

Bloggvärlden reagera och saken har även tagits upp i en ledare Oliberalt agerande av DN. Det absolut bästa inlägget i bloggvärlden skrevs av kloka underbara Louise Persson – En ny vecka randas – ska DN praktisera liberal ryggrad eller ej?

I fredags blev jag intervjuad av Rond i P3 och idag sände de sitt reportage om det hela. Du kan lyssna på reportaget genom att idag gå in på Ronds startsida och klicka länken där texten om reportaget står. Du kan också gå in på deras 30 dagars arkiv och leta upp 6 augusti. Men då får du en länk hela programmet, reportaget kommer ca 45 min. in i programmet.

Och wow vad de hade förvrängt min röst! Jag lät som ett monster… tur man inte låter så i vanliga fall. Och som jag fruktat så skulle han ta med mitt spontana shit… när jag fick syn på en kompis som inte vet att jag jobbar som eskort. Jag dök då ner bakom en buske för hur skulle jag förklara för henne att jag gick där med en radiokille med stor mikrofon!

Jag är glad att reportaget gjordes för då tvingades DN att öppet och offentligt förklara sitt agerande. Men inget nytt kom fram och trots lite besvärliga frågor från reportern så bekräftade bara redaktionschefen på DN.se, Charlotta Friborg, det vi redan visste. ”DN vill inte riskera att vara en mellanlänk mellan sina läsare och en sexsäljare.” Min mailadress syns ju på en sida här och då kan, hemska tanke, sexköpare ta kontakt med mig. Om jag arbetar aktivt eller inte som eskort, kvittar fortfarande.

Jag riktigt känner stämpeln i pannan som DN satt på mig, den kommer finnas där i resten av mitt liv. HORA har de brännt in och är man en hora så ska man inte komma till tals ens via en liten sketen länk enligt vår största dagstidning. Ett klart utslag av vad som kallas för horstigma.

Det var synd att Rond inte tog upp frågan lite djupare och ställde frågan om hur demokratiskt vårt samhälle egentligen är om man motarbetar och tystar en grupp av människor samtidigt som man gärna skriver och pratar om dem i media och i politiken.

Varför tillåts samhället att fortsätta göra så här mot oss som säljer sexuella tjänster? Vem och vilka andras röster tystas från att höras? Vilka fler fördomar hålls vid liv av media och beslutsfattare? Och vad säger DNs agerande om deras etik och moral?

Horor är värre än mördare för mördare intervjuar tidningar gärna, de kan intervjua diktatorer och alla möjliga människor. Men horor ska man tysta och bara prata om, aldrig med!

Jag har tidigare inte riktigt trott på de där teorierna om att detta kan bero på att man är rädd för att horstigma smittar, men det är nog så. Vi behandlas som pest för skammen vi är utsatta för kan ju drabba andra, t.o.m. fina DN kan ju dras ner i skiten om de länkar hit…

Jag känner föraktet och jag hatar det!

Mina tidigare blogginlägg om detta:

Ps…
Idag skriver jag också på Politikerbloggen. De publicerade gärna min krönika och visar att de inte är så rädda för sexsäljare som DN tydligen är. Läs gärna min krönika – Politiker — vågar ni prata med oss sexarbetare?

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png