Idag lanseras twingly på tidningen Dagens webbplats dagen.se. Det får mig att undra om dagen.se kommer våga visa länkar hit.

Kommer de liksom DN att anse sig vara för fina för att utgöra en länk mellan sina läsare och en hora, kommer de att liksom DN låta sig skrämmas av horstigmat?

Twingly är en tjänst som tidningar kan använda sig av om de vill visa hur bloggare kommenterar artiklar på deras webbplatser. En länk till en artikel i DN, SvD, IDG eller nu också Dagen ger en länk tillbaks till bloggen.

Martin Jönsson på SvD skriver i sin SvD blogg att han personligen tror att det vore bra om fler tidningar använde samma teknik. Det tror jag också men tidningarna måste ha ett klart och tydligt uttalat mål med varför man vill utöka kommunikationen mellan sina egna läsare och bloggvärlden.

Det står idag helt klart att DN inte vill att jag ska granska vad de skriver om mig. Inte ens om de trycker en artikel där mina personliga åsikter diskuteras vill de att deras läsare ska ta del av vad jag själv tycker. DN tar nämligen medvetet bort vissa bloggares länkar. Skriver du om en artikel i DN och länkar till den från din blogg så dyker det bara upp en länk tillbaks under förutsättning att du inte är eller har varit sexarbetare. DN anser att det horor tycker själva om deras jobb inte ska läsas av deras läsare.

I P3 igår så sa redaktionschefen på DN.se, Charlotta Friborg, att de inte vill riskera att vara en mellanlänk mellan sina läsare och en sexsäljare. För om man letar här på min blogg så kan man ju hitta en mailadress till mig. De vet att här inte säljs några sexuella tjänster. Deras egna journalister tillhör de som regelbundet läser min blogg.

Ju mer jag tänker på detta desto argare blir jag. Mycket för att jag faktiskt anser att vi sexarbetare har mycket att tillföra den offentliga debatten om prostitution och människohandel och för att våra röster hörda har tystats under så lång tid. Journalister tar t.ex. inte så ofta kontakt med oss för att vi själva ska få kommentera förslag som rör våra arbeten. Man talar gärna om oss men aldrig med oss!

Skulle man kunna göra så här mot någon annan grupp av människor utan att det hade blivit ett ramaskri om diskriminering?

Ett skri har dock börjat höras nu och det gläder mig att fler uppmärksammar det förtryck som vi sexsäljare att utsatta för och börjar motarbeta horstigmat.

Min blogg är en del av sexsäljarnas röster ut mot världen. Jag skriver inte bara själv här, även andra sex- och erotikarbetare gästbloggar här. Många sexarbetare läser min blogg och skriver kommentarer här. Och när jag och andra sexarbetare som bloggar direkt kan ge tidningars läsare möjlighet att läsa vad vi själva tycker om det som skrivs om prostitution så kan en mer nyanserad bild spridas. Vad kan var fel i det?

Det är en viktig princip i alla demokratier att man inte tystar någons röst medvetet som DN nu har gjort med våra röster på sin webbplats.

Min blogg är viktig! Läs t.ex. det inlägg jag skrev inatt – Kvinnan som tänkande varelse är angripen – där jag återigen slår hål på Thomas Bodströms bluffretorik och nu även på Kristdemokraternas syn på kvinnor och rättssäkerhet. Om jag någon gång har ansett att det är extra viktigt att det jag skriver når ut så är det nu…

… för människor som inte är insatta i dessa frågor kommer inte att förstå vad Bodströms och Kristdemokraternas förslag innebär och vilka konsekvenser förslaget kommer att medföra.

De kommer tro att man bara vill komma åt människohandlare och vem kan vara emot det.

Dagen har idag lanserat twingly tjänsten på sin webbplats. På Dagen skriver man kanske i snitt en artikel i veckan eller mer om prostitution eller människohandel. Jag vet det, för jag följer varje dag vad som skrivs om prostitution och människohandel i media och sammanfattar allt på min sida ”Aktuellt i media”. De länkar som finns där dyker dock aldrig upp via twingly någonstans eftersom det är en fast sida här på bloggen och inte ett vanligt blogginlägg.

Det ska bli spännande att se om Dagen är mer toleranta än vad DN är, om länkar till den här bloggen kommer att dyka upp på Dagen om jag länkar till dem.

Enligt de uttalande som ansvariga chefer på Dagen gör idag så borde jag inte svartlistas där som på DN, men vem vet…

Vi vet att DNs agerande mot mig strider mot mycket av vad DN själva påstår sig att vara.

Elisabeth Sandlund, tf chefredaktör, skriver idag så här i sin kolumn. ”Både jag och ni kommer att bli upprörda över en del kommentarer. Vi vet till exempel att vår hemsida är flitigt besökt av många som inte delar Dagens grundläggande kristna hållning. Och en del av dem är flitiga bloggare som inte skräder orden. Men jag är för min del helt övertygad om att det vi skriver, precis som den kristna tron, tål att nagelfaras även av de hätskaste kritiker. Vi hoppas att vår nya tjänst på nätet ska vidga vyerna, berika debatten och göra Dagen.se till en ännu mer oundgänglig adress på Internet.

Och Emanuel Karlsten, redaktör på dagen.se, säger. ”En enskild artikel ger sällan alla infallsvinklar i ämnet. Då är bloggen en möjlighet att se saken ur andra perspektiv. Med sin kritik och nyansering bidrar den med en breddning och fördjupning

Dagen.se är en högt ansedd webbplats, tidningen Internetworld la dem förra året på en nionde plats bland Sveriges 100 bästa webbplatser. Dagen vilar på en kristen grund och de vill prägla och påverka samhället med kristen tro och kristna värderingar.

Det ska bli intressant att se om de kommer ihåg att t.o.m. Jesus vågade prata med horor!

Ps…
Jag är kristen och tror på både Gud och Jesus och det kärleksbudskap som finns i den kristna tron, men jag tror inte bokstavligt talat på allt som står i bibeln. Jag tycker om många av de riter som vår kyrka erbjuder och jag går gärna in i en kyrka och tänder ett ljus och ber en bön, men lyssnar aldrig på någon söndagspredika.

En av mina favoritböcker är ”Enligt Maria Magdalena” av den älskade författaren Marianne Fredriksson. Hon har skrivit många böcker om historier från bibeln och jag älskar dem alla.

Ett till Ps…
Missa inte att läsa min krönika på Politikerbloggen och vill du läsa kommentarerna till min krönika och se hur Maria Carlshamres förra politiska sekreterare, Johanna Parikka Altenstedt, ger sig på mig under namnet Donna så ska ni klicka här. Hon är ett lysande exempel på varför jag skrev krönikan så hennes kommentar blir i detta sammanhanget nästan lite tragikomisk. 

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png