tank1.jpg– Det är väl lika bra att de omyndigförklarar oss allihopa på en gång, sa Lili till mig i telefonen nyss. I 30 år har hon kämpat för våra rättigheter och nyheten om vad Ella Bohlin och kristdemokraternas jämställdhetsgrupp har kommit fram till mottogs inte precis med glädje.

Lili är en mycket intelligent kvinna, beläst och för mig som en levande historiebok när det gäller vår nutida kamp för mänskliga rättigheter. I mitten på 70- talet så var hon mycket aktiv som en av grundarna till Sexualpolitiskt Forum, den organisation som då försökte göra sina röster hörda.

Vi som säljer sexuella tjänster är så hårt marginaliserade, stigmatiserade och förtryckta och så omgärdade av myter och fördomar som i så mångas medvetande är en sanning… så det vi har att kämpa mot… ja det känns ibland som mur av titan som kan tyckas vara omöjlig att slå hål på. Och när jag började sälja sexuella tjänster så var jag själv lika full av okunskap och fördomar. Jag visste inte då att jag inte var ett undantag.

Ibland undrar jag varför jag kämpar, varför frågan är så viktig för mig. Är det mitt rättspatos, att jag i hela mitt liv reagerat starkt på orättvisor, att jag är feminist? Förmodligen är det en blandning.

tank2.jpgIdag när jag vakna kunde jag läsa att Ella Bohlin har fått en debattartikel publicerad i Sundsvalls Tidning och att Stina Morian har via Liberala Nyhetsbyrån fått sin ledare publicerad i flera tidningar Motala Tidning, Gotlands Tidningar och Ljusnan.se

Ella Bohlins förvirrande argument bemötte jag igår här på bloggen och förmodligen så skriver jag en debattartikel i eftermiddag om förslaget.

Stina Morian, dotter till Marit Paulsson och fd ordförande för Liberala Studenter påpekar i sin ledare att när prostitution och slavhandel blandas samman så förminskas faktiskt slavhandeln som brott. Hon anser heller inte att de är lämpligt om Sverige försöker exportera sexköpslagen till andra länder inom EU. Inte för att hon är emot lagen utan för att det är osmart rent politiskt.

Hon tror att bara en försvinnande liten andel sexsäljare säljer sex frivilligt och hon utgår säkert i detta resonemang från den lilla grupp av kvinnor som säljer sex på gatan och som har problem med missbruk. Jag hade samma uppfattning som Stina Morian när jag började sälja sexuella tjänster och det är nästan ruggigt att denna myt är så hårt implementerad hos så många.

tank5.jpgHur lång tid kommer det att ta innan dessa myter och fördomar är omkullkastade? Hur lång tid ska det ta att få människor att förstå att en överväldigande majoritet av oss sexsäljarna är helt vanliga kvinnor och män. Vi har kanske inte samma syn på sex som Ella Bohlin har, men i övrigt så är vi som alla andra.

Jag hatar också att den andra myten, den om den ”lyckliga horan”, är den som ställs mot ”offermyten” i debatten om oss.

Jag vill ha en debatt som är baserad på hur det är i verkligheten och där man tänker logiskt.

För om människor börjar tänka logiskt och inte rent känslomässigt i dessa frågor så kanske de t.ex. skulle börja fråga sig själva om det verkligen kan vara så att de flesta sexsäljare är missbrukare. Kan man vara framgångsrik som sexsäljare om man är inne i ett missbruk? För tänk själv, om du skulle köpa en sexuell tjänst av någon, vem skulle du anlita? Hur skulle du vilja att den personen var? Tänk!

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
, , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png