anlu1.jpgÖppet brev till Anne Ludvigsson, riksdagsledamot och ordföranden för s-kvinnorna i Östergötlands län, med anledning av hennes debattartikel idag i Östgöta Correspondenten – Dags att göra upp med världens äldsta lögn

Du undrar om man kan köpa kvinnors kroppar för pengar. Nej det kan man inte om du avser försäljning och köp av sexuella tjänster. Försäljning av sexuella tjänster är en frivillig genomförd tjänsteutövning som förutsätter ett ömsesidigt samtycke och en överenskommelse mellan vuxna människor, sexsäljaren och hans/hennes kund[er].

Jag känner inga sexsäljare som erbjuder en onanistund i en kvinnas kropp, gör du det? Jag har aldrig träffat någon kund till en sexsäljare som ser det som en rättighet att köpa andras kroppar och utnyttja dem för sin egen njutning och makt, gör du det?

Att beskriva vår verksamhet som du gör, som att män köper tillträde till våra kroppar är kränkande att läsa. Du har uppenbarligen ingen aning om vad som sker i ett möte mellan en kund och en sexsäljare och tror att det som sker handlar om makt och är något smutsigt och fult. Om någon har en cynisk människosyn så är det du och inte vi inom sexbranschen eller våra kunder.

anlu2.jpgDu tycks inte förstå att vi inte lever i en perfekt värld där alla kan få uppleva närhet, intimitet och sex i ”fina” relationer. Människor är ensamma, men människor har trots detta behov av närhet och sex. Vi som säljer sexuella tjänster kan erbjuda detta till andra via en slags professionell intimitet, du skulle nog inte klara det, för det krävs rätt man och kvinna för att kunna jobba som sexsäljare, men vi finns och vi skäms inte ett dugg för att vi får andra människor att må bättre.

Varför skulle vi det? Att krama om en människa som inte blivit omkramad på länge är fint. Att bli uppskattad för en kvalitativ erotisk upplevelse är fint. Det är sexsäljaren som väljer vilka kunder han/hon vill träffa och under vilka villkor. Ömsesidig respekt för varandras sexuella gränser är en självklarthet.

Varför anser du att män ska ta ansvar för att kvinnor väljer att arbeta med sex? Anser du att vi inte kan göra det själva, vilken syn på kvinnor har du? Värderar du mäns ansvarsförmåga högre än kvinnors och omyndigförklarar du alla kvinnor som vill arbeta med sex och erotik?

anlu3.jpgDu skriver att när sexualitet kopplas till ömsesidighet, jämställdhet och genuin närhet mellan två människor utesluter det möjligheten att objektifiera, manipulera och ”köpa” varandra.

Har vuxna människor sex med varandra idag enbart under förhållanden där det råder jämställdhet, ömsesidighet och genuin närhet? Hur ser sex ut inom många äktenskap, efter krogen och mellan människor överhuvudtaget? Finns det fin och ful sexualitet?

Anser du att jag inte ska få ha sex med mina kunder för att mina skäl för att ha sex är fel enligt dig. Och varför gör du mina kunder moraliskt ansvariga för mina skäl till att ha sex med dem?

Det är du som objektifierar oss till kroppar, inte vi själva eller våra kunder. Ingen kan köpa mig och det vet mina kunder om, men tydligen inte du. Man kan köpa mitt sällskap samt mina sexuella tjänster av mig och ta del av mina kvalifikationer som eskort för en stund. Sex mellan en kund och en sexsäljare är inget fult, varför försöker du smutskasta vårt gebit?

Sexuell människohandel är vidrigt och sexarbetare över hela världen är mycket aktiva med att bekämpa slaveri och inom vår bransch. Vi arbetar också för att alla människor ska få mänskliga rättigheter och bra arbetsvillkor, gör du det?

anlu4.jpgAnne Ludvigsson!
Det handlar om att vi alla gör upp med en förlegad människosyn och ett viktorianskt synsätt på kvinnors sexualitet.

Det är dags att skrota alla myter och fördomar om oss och försäljning av sexuella tjänster, både den om offret och den lyckliga horan.

Det handlar om att man bör skaffa sig kunskap om ett ämne innan man debatterar det eller tar på sig ansvar som politiker att stifta lagar om en bransch.

Det duger inte att luta sig mot en förlegad prostitutionspolicy som bygger på ett påhittat symboliskt våld och som finns där för att det förts en hård, smutsig politisk lobbying från radikalfeminster och ROKS kvinnor. Du kan inte förlita dig på gammal forskning som kommit till genom akademiskt fusk, selektiv källhantering, emotionella axiom, och usel empiri.

Det finns annan kunskap att hämta, aktuell forskning inom området som även inkluderar den största gruppen av sexsäljare, de 90 % som säljer sexuella tjänster utanför gatan. Det finns andra sätt att tänka som feminist kring dessa frågor och vi som säljer sex finns här att prata med och inte om.

Isabella Lund
En stolt sexarbetare
Medlem i SANS – sexsäljares och allierades nätverk i Sverige

Ps… Detta öppna brev har jag också publicerat på min blogg – Att arbeta som eskort. Jag publicerar mycket gärna ditt svar till mig där om du vill, du är också välkommen att svara mig helt privat.

anlu5.jpgRelaterat

Krönikan Män njuter av makten och ledaren Sexköp handlar om makt och attityd samt följande artiklar i Östgöta Correspondenten, samtliga från igår den 15/8:

Mina inlägg från igår:


.
Andra bloggar om: , , , , ,
, , , ,
, ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png