dnarg2.jpgEn fortsättning på min förra bloggpost idag – Behöver DN verkligen läxas upp igen…

Josh brukar på sin blogg utnämna veckans plattskalle och skulle jag göra detsamma här så hade jag behövt utnämna någon varje dag. Men idag måste jag förära Helena Gunnarsson på DN med denna titel.

Min motivering är att hon förtjänar titeln med bravur med tanke på dagens artikel i DN och hennes halvljumma försök till ursäkt gentemot sexarbetarna i Sverige.

I ett telefonsamtal med henne så försökte hon inledningsvis ursäkta sig med att hon faktiskt hade tänkt ta kontakt med mig eller någon annan sexarbetare men…

… sen så hade hon ju inte kontaktuppgifter till mig eller någon annan sexarbetare och därför gjorde hon inte detta. Det är ett roligt uttalande eftersom redaktionschefen på DN.se, Charlotta Friborg, sa i radion den 6/8 att DN inte vill riskera att vara en mellanlänk mellan sina läsare och en sexsäljare som mig. Det är därför DN vägrar att länka till min blogg.

dnarg3.jpgMen hur ska DN kunna vara denna mellanlänk om inte ens deras egna journalister kan leta upp min mailadress här på bloggen!?!

Kanske de anser att potentiella kunder till mig är smartare än vad deras egna journalister är!

Jag har naturligtvis idag under fm kontaktat den ansvarige utgivaren på DN och framfört min kritik mot Helena Gunnarssons artikel. Fler borde ringa upp DN och klaga! DNs växel har telefonnummer 08-738 10 00.

Dessutom har en mycket obehaglig sanning nyss uppdagats för mig.

Jag kan inte anmäla artikeln till pressombudsmannen eller någon annan ombudsman. Det är bara när man personligen är kränkt och omnämns personligen i en artikel som man kan göra detta. Om en hel yrkesgrupp attackeras och tidningar skriver lögner om dem eller inte är objektiva osv så kan man bara hoppas att tidningen själv agerar om man framför sin kritik till deras ansvariga utgivare.

Detta innebär att tidningar i tryckfrihetens namn kan fortsätta diskriminera, skriva felaktigheter och kränka en hel yrkesgrupp utan att man på något sätt kan få rättelse! Det är mycket allvarligt när en tidning som DN gör detta eftersom människor litar på att det som står där är sant. Jag har t.o.m. sett utländsk press referera till artiklar i DN om effekterna av vår lagstiftning kring prostitution och människohandel.

dnarg4.jpgIdag kan man också läsa på några bloggar att en del människor faktiskt tror på lögnerna i DN – guero som är på drift i östra Afrika, undrar om det verkligen är fråga om sex och tycker att straffen ska ökas.

Jj.n tycker att kraven på hårdare straff verkat vettigt eftersom lagarna hjälper många prostituerade (jag suckar djupt) och sistaordet blir så upprörd över de svinaktiga sexköparna så hon börjar hata män i allmänhet…

Jag litar inte längre på vad som står i media, jag har totalt tappat förtroendet för dem.

Jag frågade förresten Helena Gunnarsson från vem hon fått uppgiften om att regeringen nu skriver direktiven till en översyn av sexköpslagen. Det hade Beatrice Ask själv sagt till henne, svarade Gunnarsson, men trots detta så litar jag inte på den här journalisten. Och just nu är jag för upprörd för att själv ringa justitiedepartementet och kontrollera uppgiften.

Greta Garbo fick lust att ge ifrån sig ett primalskrik när hon läste artikeln i DN, jag kände det samma.

Mårtens Schultz har skrivit kloka synpunkter i sitt inlägg ”Sexköp, våldtäkt och trafficking”, han är jurist, forskare och utbildar jurister.

dnarg1.jpgHan skriver att ”lagstiftarna i citaten i dagens artikel i DN hintar om något slags presumtion för brott. Och detta är en allvarlig principiell fråga, som inte enbart har med sexköpslagstiftningen att göra. Det är en direkt rättstatsfientlig inställning.”

Jag anser inte att vi lever i en rättstat eller i en demokrati i Sverige idag. Det gör mig ledsen att behöva upptäcka hur sant detta är för varje dag som går. Idag har jag lust att flytta ifrån Sverige.

Men först ska jag försöka glömma DN och återgå till att skriva kapitel för Liv Jessens debattbok om prostitution som ska ges ut i Norge.

Horstigma borde vara ett lämpligt ämne att skriva om idag…

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
, ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png