dnskarpn5.jpgIgår blev jag arg när jag i en artikel i City Malmö Lund läste att Malmökvinnor raggar sexkunder via bloggar – Malmös sexhandel flyttar in på chattsidor.

Det var inte kul att läsa med tanke på DNs svartlistning av min blogg och att sexsäljares röster generellt tystas ner med argument som att vi alltid bara är ute efter att ragga kunder.

Och stod det verkligen i kartläggningen som nämns i artikeln att vi raggar kunder via bloggar? Jag hade svårt att tro det, så det bidde några telefonsamtal med både journalisten Peter Herkel och Svante Malmström på K.A.S.T i Malmö. Och artikeln var verkligen inte representativ för vad kartläggningen visar och i den står det bara att antalet bloggar som skrivs av sexsäljare har ökat och att de kan användas som marknadsföringsplatser. Men kan är inte samma sak som att det görs.

danmy2.jpgIdag finns en uppföljande artikel i City Malmö Lund som ger en bättre bild – Hundratals män söker hjälp – vill sluta köpa sex.

Men bilden av torsken som en social enstöring är helt fel, enligt socialsekreteraren Gabriella Scaramuzzino. Hon hävdar att det inte går att generalisera när det gäller sexköpare. – Vissa gör det för spänningens skull, andra av kontrollbehov och en del för att de vill ha sex utan krav. Det är väldigt stor skillnad på de personer som vi har kontakt med, säger hon.

Bra att detta kommer fram idag.

Sen skratta jag högt idag när jag läste hur Peter Herkel har formulerat det jag berätta för honom. Han skriver ”för 46-åriga Isabella Lunds del började det med en ekonomisk kris kombinerat med att männen hon träffade enbart var ute efter hennes kropp.

dnskarpn1.jpgOch det är kul för det var verkligen inte min kropp männen var ute efter, min kropp är inget att skryta om… hmm kanske mina bröst… men resten är en katastrof. Jag sa till Peter Herkel att männen bara var ute efter sex, de var ute efter min älskogskonst. Och den är bra!😆

Att jag inte har en modellkropp men ändå alltid varit så populär som eskort är ett bevis för att män gärna rent estetiskt kanske ser en viss typ av kvinnor på bild (det föredrar jag också) men när det kommer till verkligheten och vem de ska ha sex med så slår jag de flesta nakenmodells typerna och alla blonda 22 åringar med silikontuttar. Många män föredrar att i verkligheten träffa, umgås och ha sex med en mogen, sensuell, sexig och klok kvinna som har en lika mjuk mage som de själva har😉

Det konstiga är att om journalister ska prata med oss som säljer sex så kommer alltid de där klassiska frågorna med, varför börja du sälja sex osv. I och för sig är det bra att de skriver om oss för all information kan bidra med att motarbeta alla fördomar som finns kring oss. Men ibland känner jag mig frustrerad för vi har mer att berätta för allmänheten än det som kommer fram i sådan här intervjuer.

anlu2.jpgJag har ju berättat tidigare för er om en ny studie i KanadaOff-Street Commercial Sex: An exploratory study (pdf). Tamara O’Doherty i Vancouver, har ägnat 3 år åt akademisk forskning om sexsäljare som säljer sexuella tjänster utanför gatan. Detta är den största gruppen av sexsäljare och de utgör 80-90 % av alla som säljer sexuella tjänster. Och i den gruppen har mer än 90 % universitetsutbildning och sexsäljarna där motsvarar inte alls den stereotypa bilden som finns av hur en sexsäljare är.

Jag brukar därför låta journalister och politiker jag pratar med gissa hur många de tror har universitetsutbildning i den gruppen. Ingen har varit i närheten av sanningen och Herkel trodde igår att det bara var 28 % av sexsäljarna som var så välutbildade i Kanada. Synd att han inte skrev om det för det är sådan information jag vill ska ut även i de svenska tidningarna.

.

.
Andra bloggar om: , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png