opr1.jpgI våras ställdes jag inför en fråga…vilken svensk journalist skriver neutralt och vinklar ej artiklar om prostitution? Svaret är att det finns en, en enda journalist och det är Karen Söderberg, Guldpenne vinnare på Sydsvenska Dagbladet.

Strax efter nyår fanns i Sydsvenskan en underbar artikel av Karen Söderbeg Ge mig en miljon så ger jag mig av. Det var den bästa, den mest välskrivna, neutrala och objektiva artikel jag läst det sista året om prostitution. En lång artikel med en underbar historia

Det var därför inte så konstigt att jag för några dagar sedan återigen kunde få läsa en lika neutral och rapporterande artikel från Karen Söderberg i Sydsvenskan, denna gången
om sexbranschen i Holland – Laglig sexhandel lockar turister

I skymningen tänder de prostituerade i skyltfönstren. De ser ut som pastellfärgade titt- eller dockskåp med en kvinnofigur som rör sig därinne. Sexsäljarna hyr rummen och måste ha EU-pass eller uppehållstillstånd om de inte ska åka fast i en kontroll. Som Mariska Majoor ser det är prostitution fullständigt problemfri när den är en frivillig handel mellan vuxna människor (lagen säger att prostituerade ska ha fyllt 18 och kunder 16). En betalar. Den andra tar betalt.

Liv Öberg Nilsson, assistent till Maria Carlshamre på Europaparlamentet, bloggade om artikeln. ”Jag kan inte låta bli att reagera när prostitution beskrivs på ett så.. neutralt vis”. Mariska Majoor och hennes Prostitution Information Centre (PIC) är för Liv ”ett uppenbart exempel på lobbyism som försöker göra prostitution till något vanligt, acceptabelt och naturlig del av stadsbilden”.

opr4.jpg

Tänk att hon reagerar negativt när journalister gör sitt jobb. Har det inte gått för långt då?

Livs rader är ett lysande exempel på hur etablerad hegemonin är i dessa frågor i Sverige. Artiklar om prosititution ska vara vinklade så att försäljning av sexuella tjänster framställs på ett negativt sätt, de ska inte skrivas på ett objektivt och rapporterande sätt som Karen skriver för då reagerar antisexlobbyn.

Jag kommenterade därför Livs inlägg om Karen Söderbergs artikel, för jag tror på kommunikation och samtal, samtal även med dem som inte delar samma åsikter som en själv. Det blev en början till en diskussion men bara en början för Liv skrev igår kväll: ”Vi har helt enkelt olika syn på den här frågan. Vi tänker i olika termer och vi använder oss av olika källor när vi refererar till hur verkligheten ser ut. Jag ser ingen anledning till att skapa ett blogbråk oss emellan.

Nej man behöver inte ha bloggbråk, det är inte det jag vill, jag vill kommunicera.

opr5.jpgJag vill höra argument som är logiska och som baserar sig på hur verkligheten ser ut.

Det är viktigt, för jag vill förstå varför Liv Öberg Nilsson sitter i Bryssel och ”lobbar, kämpar och arbetar häcken av sig för att motverka prostitutionslobbyn”. Varför?

Det är viktigt, för att jag lider av det förtryck som Liv och hennes gelikar har skapat, ett förtryck de upprätthåller och vill sprida till andra länder, jag vill förstå varför… jag vill ha en bra förklaring så att inte detta förtryck är totalt meningslöst.

Ps… Något som gör mig riktigt glad och inger hopp för framtiden är att Karen Söderberg i maj blev utnämnd till gästprofessor på journalistutbildningen vid Göteborgs Universitet. ”Vi vill ha Karen Söderberg för hennes mångsidighet. Hon har haft så många olika journalistiska uppdrag – förort, utland, radio, chefskap, säger Kent Asp, professor i journalistik vid Göteborgs Universitet. – Det är viktigt att våra blivande journalister får ta del av hennes personliga förhållningssätt till yrket. Den grundläggande respekten, både för journalistiken och för de människor hon skriver om.”

.

.
Andra bloggar om: , , , , , , .
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png