… men som jag gärna skulle ha velat säga till Maria Carlshamre var en hel del. Men i en direktsändning i Studio Ett, där programledaren har ett manus och det är mycket som ska avhandlas på kort tid så medger inte tiden allt. Hur mycket man än vill prata så är det inte alltid man får ordet.

Igår så deltog jag i en för mig mycket efterlängtad debatt, igår fick jag äntligen möta en av de mest aktiva bland alla prostitutions motståndare, Maria Carlshamre EU parlamentariker samt styrelsemedlem i Feministiskt Initiativ. Debatten ägde rum i direktsändning i radion i P1.

Det var lite synd att Maria Carlshamre bara var med via telefon för det hade varit enormt roligt att få träffa henne och berätta för henne vad vi sexarbetare själva tycker. Frågan är om hon hade lyssnat.

Min kontakt med Maria Carlshamres förre politiske assistent, Johanna Parikka Altenstedt, har ju varit rätt intressant att ta del av för er som hängt med här på bloggen. Det hat som pyser ut från henne har synts lite överallt på nätet och när Altenstedt själv gick in och kommentera ett inlägg här så var det många som först inte trodde att det var hon som skrivit kommentaren.

Charlotte skrev: ”Är detta sant? Är detta på riktigt? Eller är det en parodi på en sexköpsmotståndare som utger sig för att vara JPA???”

Men visst var det Altenstedt som var här och hälsa på och det var kul i sig men tyvärr är hon en människa man inte kan föra en debatt med.

Louise P undrade: ”Skäms du inte över att sprida den här typen osubstantierade lögner och uppenbara personattacker?

Kommentaren från Altenstedt var nämligen mer än lovligt obalanserad och den konfrontationen sluta med att Altenstedt fegade ut från debatten.

Idag har Maria Carlshamre en annan politisk assistent – Liv Öberg Nilsson. Liv verkar vara trevligare och framför allt lugnare… I förra veckan försökte jag få till en debatt eller åtminstone svar från henne men tyvärr bidde det varken någon debatt eller några svar på mina frågor. Så därför gott folk så såg jag igår mycket fram emot att få prata direkt med Maria Carlshamre själv istället för med hennes politiska assistenter.

Debatten i Studio Ett igår skulle handla om prostitution på nätet. I förra veckan presenterade K.A.S.T en ny rapport och ett pressmeddelande gick ut om detta som uppmärksammades av både mig och City Malmö och föranledde följande inlägg – Nej ingen har varit ute efter min kropp.

Och i måndags starta F.A.S.T sin rådgivning för personer som säljer sexuella tjänster via internet, webcam eller på annat sätt. Rådgivningen utgår från de behov, det förhållningssätt och den kunskap som kom fram i rapporten som F.A.S.T. gav ut i våras ”När prostitutionen flyttade in i vardagsrummet”.

Därför var socialsekreterarna Svante Malmström, K.A.S.T och Carina Levin, F.A.S.T, de egentliga huvudpersonerna i gårdagens sändning i Studio Ett.

Det är två mycket bra huvudpersoner för till skillnad från det vi är vana att höra från offentligt håll, och oftast då från socialförvaltningen i Stockholm, så står man på socialförvaltningen i Malmö för en helt annan attityd, respekt och människosyn. Och jag tror man generellt har en annat förhållningssätt i det sociala arbetet här nere jämfört med Stockholm. Här gillar vi skademinimeingsprinciper, sprutbytesprogram och hjälp på den hjälpsökandes villkor. Navet är ett utmärkt exempel på hur man faktiskt har kunnat hjälpa flera av mina kollegor på gatan i Malmö att bli drogfria.

Jag hoppas att deras attityd och förhållningssätt kom fram i sändningen. Carina Levin var t.ex. mycket tydlig med att tala om att de inte har någon dold agenda, det är inte F.A.S.T mål att avskaffa prostitutionen. De vill erbjuda stödsamtal, praktisk hjälp med ekonomi, sexuell hälsa m.m. och jag vet att de kommer att bemöta alla som vänder sig dit på ett respektfullt och fint sätt.

Att ge sexsäljare råd o stöd eller att hjälpa kunder att sluta eller minska sina köp av sexuella tjänster, är toppen tycker jag och det finns också ett stort hjälpbehov av detta. Men att ge hjälp till oss är inte populärt hos Maria Carlshamre. Hon tycker att det är slöseri med skattebetalarnas pengar att lägga resurser på oss. Hmmm… kan man vara mer oartig när man inleder ett samtal än vad Carlshamre var mot dem hon skulle samtala med?

Förmodligen… skulle jag inleda med att uttala att jag tycker att det är slöseri med våra skattepengar att ha Carlshamre i Bryssel så skulle det nog upplevts som oartigare, jag är ju en hora och hon en makthavare och Carina o Svante är ju bara tjänstemän som sitter och slösar med skattebetalarnas pengar.

Det är i och för sig bra att hon så tydligt talar om att hon skiter fullkomligt i oss. En del feminister som aktivt arbetar med att förtrycka oss påstår ju att de är måna om oss och sådant hyckleri är riktigt räligt att höra, bättre då att bekänna färg som Carlshamre gjorde direkt. Hon talade också tydligt om för oss att kunder är förövare och att hela ämnet i sig idag är ett kriminellt problem. Att det skulle komma det visste jag… det tala jag om för Svante och Carina innan sändningen.

Carlshamre påstår att VI VET att marknaden totalt dramatisk har minskat i Sverige pga sexköpslagen. Jaha och hur kan VI VETA DET? Det finns ju inte några som helst belägg för detta påståendet, däremot finns det tydliga tecken på att det förmodligen är precis tvärtom.

Den dramatiska attitydförändringen hos män som sexköpslagen skulle vara orsaken till och som man enligt Carlshamre så tydligt såg när man intervjua svenska män och killar i Tyskland under fotbolls VM beror nog inte på sexköpslagen.

Varför inte tänka till här tre sekunder… gör man det så inser man direkt att det man såg i den undersökningen nog beror på att Borgström m.fl. inför fotbolls VM nästan stigmatiserade alla fotbollsälskande män här i Sverige. Enligt debattsidornas tvärsäkra domedagsprofetior var minst 40 000 sexslavar på väg från öststaterna till Tyskland. Det talades om att bojkotta VM pga detta, det bedrevs kampanjer osv och vilken svensk man säger då på plats att han tycker sexköp är ok?

– Så nej jag behöver inte studera den där rapporten så noggrant Maria Carlshamre… det räcker med att jag använder bara några av alla de hjärnceller jag har. Jag behöver inte ens ha studerat beteendevetenskap eller grundläggande psykologi för att fatta varför de fick sådana resultat i den undersökningen.

Jag har följt debatten i Norge och att de nu riskerar att få en sexköpslag beror absolut inte på de skäl som Carlshamre uppgav i radion. Ett av de starkaste argumenten emot att införa en sexköpslag i Norge nu, var just att man sakna dokumenterade erfarenheter och en ordentlig utvärdering av alla konsekvenser som den svenska lagstiftningen har medfört. Norges justitieminister var mycket drivande för den linjen, han ville absolut avvakta en svensk utvärdering innan han tyckte att Norge skulle ta ställning till om man i Norge ska kriminalisera kunderna eller inte.

Det som drivit fram ett lagförslag om en sexköpslag i Norge är rasism, moralpanik och ordningsproblem på Oslos gator samt den vanliga politiska viljan att välja en enkel väg för att visa handlingskraft mot sexuell människohandel.

Sen var det ganska lustigt att Carlshamre försökte få er att tro att en sexköpslag nu är på gång i Norge pga att man i Norge jämfört lagstiftningarna i Sverige och Holland. För i den rapporten från 2004 där man gör detta, ja den rapporten vill man helst inte nämna officiellt i Sverige. Däremot så refereras det ofta till den internationellt när man vill visa fram alla negativa konsekvenser den svenska lagstiftningen har medfört.

Och nej jag eftersträvar inte den situation som finns i Tyskland jag eftersträvar en avkriminalisering och då mer den situation som finns i Nya Zeeland. Men om vi skulle ha gått in på hur det är i Tyskland kontra Sverige, ja då skulle jag ha velat säga att det man i Tyskland eftersträvar med sin lagstiftning, det är att få diskriminering av sexarbetare till att försvinna. Man vill att sexarbetare ska få en större social och laglig trygghet. Dessa mål uppnås inte i en handvändning och om lagens intentioner inte följs av myndigheterna så tar det längre tid.

Det är också värt att observera att den tyska polisen som arbetar med sexuell människohandel och annan kriminalitet i anslutning till sexbranschen, inte vill att deras nuvarande lagar ska ändras. De vill ha kvar legaliseringen av prostitutionen.

Till skillnad mot Tyskland där man ser sexarbete som ett arbete så ser man i Sverige all prostitution som en påtvingad handling. Målsättningen i Sverige är att man hoppas att sexhandeln ska upphöra om man gör den så skambelagd, olaglig och svårarbetad som möjligt.

Lagförslagen i båda länderna har drivits i feminismens namn.

I Tyskland har politiken varit inriktad på lika villkor för allt arbete och att sexarbetare inte får diskrimineras.

I Sverige är den inriktad på förhållandet mellan män och kvinnor enligt radikalfeministiska hypoteser.

Att sexarbetarna skulle kunna behöva social och juridisk trygghet nämns inte ens i debatten i Sverige.

I Tyskland anses att det är upp till varje kvinna vad hon väljer att göra med sin egen kropp medan det i Sverige sedan länge har funnits en allmän “sanning” att sexarbetande kvinnor inte är kapabla att fatta kloka beslut över huvudtaget, och absolut inte när det gäller sin egen kropp. Vilket land har en förfärlig kvinnosyn och vilket land har kommit längst när det gäller jämställdheten?

Idag har jag på morgonen funderat mycket på vad det är som egentligen skiljer människor åt i debatten om prostitution. Jag kan se att på ena sidan finns Maria Carlshamre och många politiker med henne. Där finns också poliser som Trolle, Gripenlöf, Wahlberg och chefen för prostitutionsgruppen i Stockholm. Framför allt finns där många politiker och det är intressant för det som utmärker denna gruppen är en speciell syn på människor.

Jag vet inte vad man ska kalla den människosynen. Det är en syn med skygglappar, korta näsor, intolerans, fanatism, oförmåga att lyssna, regiditet, oärlighet, den här gruppen har många gemensamma egenskaper som i mina ögon är mindre smickrande att ha som människa. Jag tycker inte om deras attityder till andra människor. De har en annan syn på kvinnor, män och sex än vad jag har.

På den andra sidan finns alla de människor som vågar lyssna på oss som säljer sex. De som visar oss respekt. Det är inte alla i den här stora gruppen som tycker om prostitution som ett fenomen men deras människosyn får dem att vara emot dagens lagstiftning i Sverige. Här hittar jag många av er som brukar kommentera här på min blogg, här finns många kollegor, kunder, en del kloka feminister, politiker och tjänstemän som vågar se hur verkligheten ser ut och bejaka den.

Dessa två grupper av människor utgår säkert från två helt olika sätt att tänka rent etiskt och moraliskt. Vi måste skilja oss åt i människosynen och i vår förmåga att lyssna på andra människor. Skulle vara mycket intressant att få reda på vad det är exakt som skiljer oss åt och varför det finns så mycket politiker i den ena gruppen.

Finns det ett större svart och vitt tänkande, vi och dem tänkande bland politiker? Jag bara spånar här men tankarna och frågorna kring detta tycker jag är intressant.

Till sist…
Linköpings stift ställer sig bakom könsneutrala äktenskap. Biskop Martin Lind har gått i spetsen för beslutet eftersom han anser att äktenskap motverkar prostitution och promiskuitet.

Jag slår mig för pannan och tänker vad är det för värld vi lever i… och obs det är inte första april! Läs mer om detta i Corren med webb TV, i Expressen och i Correns ledare idag står det:

Finns det några homosexuella familjer som kan förbarma sig över biskopen och bjuda hem honom på studiebesök så att han får skåda verkligheten? Hans vilja är ju god.

.

.
Andra bloggar om: , , , , ,
, , , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png