upr1.jpgDet är dumt att skriva ironiskt och provocerande om prostitution för det väcker helt uppenbart mycket starka känslor till liv. För det mesta så skriver jag mycket sakligt och relativt sansat och lugnt om ämnet både på den här bloggen och när jag lämnar kommentarer på andras eller diskuterar på något diskussionsforum. Tyvärr gjorde jag ett dumt undantag från den regeln i förra veckan.

I helgen skrev jag en mer sansad text, en debattartikel, som svar på Ann Hingströms krönika i Ystad Allehanda. Jag fick också kontakt via mail med Anna och sen snackades vi vid i telefon i söndags.

Hon hade inte för avsikt att kränka oss som säljer sex, hon ville ge en spark åt mansgrisar och åt toppstyret i samhället men lyckades inte riktigt, jag blev t.ex. riktigt arg. Hennes krönika satte många känslor i gungning.

Det verkar också tyvärr finnas en del människor som läser den här bloggen som kan låta sin ilska (över vad?) gå ut över människor som uttrycker en annan åsikt än deras egen och det sker tyvärr på ett ännu otrevligare sätt där man verkligen går över gränser för anständigt beteende. Det gillar jag inte.

upr2.jpgDet känns inte bra om jag triggar igång sanslösa människors hat mot andra. Men jag får skylla mig själv, jag skrev ett mycket syrligt inlägg om krönikan och Ann vet också att hon provocerade många genom sin krönika.

Jag kommer dock framöver att ta tre djupa andetag, som jag brukar göra, och inte låta min ilska sippra ut i ord här på bloggen. Otrevligheter och hot mot vem det än må vara vill jag inte bidra till. Jag vill ha en sansad och lugn debatt om prostitution.

Prostitution väcker starka känslor till liv och det är kanske inte så konstigt.

En del människor som t.ex. är emot prostitution kan ex. vara det för att de har mött andras negativa upplevelser kring prostitution eller så har de egna negativa erfarenheter. Och eftersom prostitution är så omgärdat av så mycket fördomar och alltid nämns i negativa sammanhang i vårt samhälle så är det också helt accepterat att människor projicerar ut sin ilska, frustration och alla möjliga negativa känslor på prostitution som ett fenomen. Det blir en slagpåse som man riktar sin ilska mot. Ibland slår man också mot sexköpare och ibland även mot oss som säljer sex.

upr3.jpgMen det är sällan som sexförsäljningen i sig är det som har orsakat problemen man mår dåligt av.

Det är så vanligt att man blandar ihop äpplen och päron i den här debatten.

En del människor som har arbetat med kvinnor med tunga missbruksproblem projicerar sin ilska och frustration över hela den problematiken genom att lägga skulden på prostitution och sexköpare.

Det är lätt att göra trots att hela den tunga sociala situationen med alla möjliga problem hade funnits där ändå även om dessa kvinnor inte hade löst finansieringen av sitt missbruk genom att sälja sex. Och de kvinnor som är traumatiserade sedan barndomen av övergrepp och incest, ja de har inte blivit utsatta för dessa övergrepp i någon slags konstig omvänd tidsordning för att de senare i livet börjar sälja sex. Man måste skilja ut vad som är orsak till problem.

Tyvärr så blandar många ihop allt och tror dessutom att den där lilla gruppen av gatuprostituerade med ett i botten tungt missbruksproblem är representativa för majoriteten av sexsäljarna fast de kanske bara består av max 7 sexsäljare av hundra.

upr4.jpgOch vill man hjälpa den gruppen så måste man se klarare på situationen, som bloggaren MatildaP gör och inse vilka konsekvenser den svenska lagstiftningen har för de mest utsatta sexsäljarna.

En fd kollega som har tråkiga erfarenheter av att sälja sex har börjat blogga. På bloggen Sannas Sanning blir det mer än uppenbart hur enormt viktigt det är att bara sälja sexuella tjänster om man uppfyller de krav som SANS har på sin webbsida.

Kan man inte säga nej och sätta tydliga och klara gränser mot kunderna så riskerar man att fara riktigt illa av att sälja sex.

Jag hoppas att hon kommer inse vad det var som gjorde att hennes tid som sexsäljerska blev så fel och att hon kan varna andra från att börja som kan råka lika illa ut på samma sätt hon har gjort. För jag tror inte jobbet i sig är skadligt men om man inte har förutsättningar för att klara av det här jobbet så kan man fara illa och ska absolut inte börja.

upr5.jpgDet är nu nästan ett år sedan jag skrev mitt inlägg – Funderar du på att börja jobba som eskort? Det är dit jag brukar hänvisa alla som hör av sig och som funderar på att börja sälja sex.

Jag får nog snart skriva ett nytt sådant inlägg eller göra en fast sida med råd om saker man bör fundera över innan man ger sig in i den här branschen.

Det behövs för många går i tankarna och långt ifrån alla av dessa personer är lämpliga att börja med att sälja sex. Dagens lagstiftning (kopplerilagen) gör det också totalt omöjligt för mig eller någon annan ärlig person att ge råd om hur man faktiskt ska göra eller överhuvudtaget hjälpa någon att sälja sex säkert och tryggt. Kan man inte själv fixa av alla bitar som behövs eller om man inte är lämplig att börja i branschen så ska man avstå.

Till sist…
Jag har inte lagt mig i debatten om våldtäkter men jag bara måste skriva kort att jag via den här bloggen kunde läsa att de klokaste orden i den debatten kommer från en kollega i USA! ”The only times I was raped, was when the man I was with was a rapist.”

upr6.jpgGreta Garbo har den sista tiden skrivit många bra inlägg på sin blogg på Expressen.
Läs dem!

Varför reagerar Jonas Morian på en motion mot porr reklam via bilar och inte på alla motioner som handlar om prostitution och strängare straff för vuxna samtyckande människors överenskommelser?

Sist men inte minst, ni läser väl Louise Perssons och Blogge Bloggelitos bloggar. Där finns alltid mycket läsvärt om frågor kring prostitution och annat intressant och kul.

.

.
Andra bloggar om: , , , ,
.
Bloggtoppen.se ...badge_intressant.png